Vicky
Hej!

Har fått hem en salig blandning av flis, bark och granbarr. Har tänkt att använda det som täckmaterial men vilka växter kan gilla det? Har hört att det inte är alla växter som gillar granbarr. Till hallonen är det ända tips jag fått. Någon här som vet något annat?

Har även funderat på att ha det på gångarna i trädgårdslandet. Kan det funka?

Vicky
KURT
Det tillför inte inte mycket näring med flis, det är mycket bättre om man kan täcka med gräsklipp istället. När det gäller hallonen så kan man dock använda flis som täckmaterial, om man använder gräsklipp till hallonen så kan det bli alltför mycket kväve (tillväxt på bekostnad av fruktsättning). Men man får inte täcka alltför mycket under hallonen, för då kan de nya årsskotten få det svårt att komma upp.
Hannele
Flis stjäl kväve... skulle inte själv använda det alls.
Möjligen under etablerade buskar - men jag gillar inte kala ytor...
Anders zon III
Utmärkt i gångarna i trädgårdslandet i alla fall. Om du inte går barfota där i sommar och tycker det är stickigt.
Ella
Jag har länge använt flis till att täcka med och det har vatt jättebra, dock var det flisat lövträ. smile.gif

När nedbrytningen ska komma igång så stjäl det kväve, det är sant. Men om du väntar med att lägga på det tills odlingssäsongen är över och låter det ligga över vintern så har du jättefin jord där till våren, i alla fall om det funkar lika bra med flis från barrträ som med flis från lövträ. Sen beror det säkert lite på hur grovt det är flisat. Ett tag så använde jag kutterspån, det försvann jättesnabbt.

Något som verkligen mådde jättebra av flistäckningen var mina iris, de blev jättemånga! wub.gif

Flis är snyggt att ha under buskar och sånt smile.gif

Ella
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon