Full version: hur fröså funkior?
Magda16
Nu har jag försökt att fröså funkior två gånger och misslyckats båda gångerna. Är det någon som har lyckats och som kan ge några tips, jag brukar kunna få det mesta att gro så något stor fel gör jag. Jag har köldbehandlat, men kanske det behövs fler än en gång? sleep.gif
Gåsis
Funkia gror varmt och fuktigt och behöver inte någon kylperiod. Dom vill också ha det ganska fuktigt ett tag efter att dom har grott.

Fast så kan det vara för mig med att somligt bara inte vill, sen spelar det ingen roll om andra sagt att det ska vara lätt blink.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Plastpåse över sådden som ställs ovanpå lysrör, eller på varmt golv eller under en värmande lampa - eller liknande -då gror de inom tre v -avlägna plastpåsen när de flesta grott -sen är det inga problemo smile.gif
Kyler man dem först ruttnar de oftast
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar dessutom ha mina hostafrön liggande 1 dygn i ljummet vatten, vet ej om det är nödvändigt, man jag gör så rolleyes.gif / helen
Magda16
Tackar tackar, då ska jag pröva ännu en gång, skam den som ger sig.
annama
Mina funkior har frösått sig själva denna sommar smile.gif
Jag har gård lagd med byasten och mellan stenarna har jag lyckats peta upp cm-stora funkior med rötter, satt dom i krukor som jag inför vintern grävt ner i rabatt och täckt över. Hoppas dom klarar vintern.
Magda16
Vad orättvist laugh.gif när jag har kämpat med två misslyckade sådder. Det är snarare just misslyckandet som är jobbigt, inte själva sådden biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon