Full version: Täckodling
ulfva
Jag har läst om täckodling och tänkt att jag skall prova metoden i mindre skala redan nästa år. Det betyder ju att jag måste förbereda nu. Jag har en del kompostmaterial samt förstås löv. Det skall enligt vissa även gå att använda gammal kartong, sand, bark papper osv. Halm har jag skaffat ett par "rullar" också. De beskrivningar jag läst är ju inte så svåra att följa, med ett undantag. HUR SÅR MAN! Det blir ju att ganska tjockt täcke. Skall man göra rader i detta för att så i jorden som finns under.
"En dum en"
grycken
Du måste kratta bort täckmaterialet när du ska så, gärna några veckor innan för att värma upp jorden. Kratta bort allt eller bara där du ska ha såraderna. När det du har sått har kommit upp kan du täcka runtomkring men oftast inte ända in till själva plantan då det kan bli risk för mögel eller att plantan ruttnar.
KURT
Sedan har det ju stor betydelse vad man täcker med. Använder man grönt gräs så tillför ju det kväve, medan halm, bark eller kartong bara tillför kol, då måste man antingen tillföra extra kväve eller se till att det finns tillräckligt med kväve i jorden. Täckodligen kan hindra endel fröogräs, men stoppar inte rotogräs, så det är viktigt att det inte finns rotogräs där från början.
ulfva
Tack för svar. Det verkar tillräckligt intressant för att provas - dock i liten skala till att börja med. Minns att jag testade att odla potatis för ett antal år sedan. Då lade jag bara potatisen på marken och täckmaterialet ovanpå. Det gick väldigt bra. F ö odlar jag nu i sand med gräsklipp som gödning enligt Nils Åkerstedts metod. Det är verkligen kanonbra. Inte mycket ogräs, och det som kommer upp är lätt att ta bort ur sanden. Och gräsklippet räcker gott och väl som gödning.
Ingrid på Västkusten
Ja men då kör Du täckodling redan!

Det går bra att använda annat 'bös' förutom gräs - ogräs hackat går bra dte med ;-)

Själv kompletterar jag täckodling med 'laragna gardening' som kan beskådas här;

http://www.lasagnagardening.com/

och i kombination med Square Foot Gardening;

http://www.squarefootgardening.com/
ulfva
Tack för svar och tips. Jag vet inte om jag vill tillsätta något mer utan försöker nog med vad min trädgård bjuder av avfall. Jag vill ju göra det så enkelt som möjligt. Jag har hittills dragit mig för att så utan har bara planterat ut småplantor. Jag vet ju att det inte är bra att ha gräsklippet alltför nära de små plantorna.
Nu kör jag!
Ingrid på Västkusten
Ja - och glöm inte löven! Utmärkt att använda det med!

Tyvärr är det väldans svårt att vara helt självförsörjande även om tanken lockar!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon