Full version: Tckodling
ulfva
Jag har lst om tckodling och tnkt att jag skall prova metoden i mindre skala redan nsta r. Det betyder ju att jag mste frbereda nu. Jag har en del kompostmaterial samt frsts lv. Det skall enligt vissa ven g att anvnda gammal kartong, sand, bark papper osv. Halm har jag skaffat ett par "rullar" ocks. De beskrivningar jag lst r ju inte s svra att flja, med ett undantag. HUR SR MAN! Det blir ju att ganska tjockt tcke. Skall man gra rader i detta fr att s i jorden som finns under.
"En dum en"
grycken
Du mste kratta bort tckmaterialet nr du ska s, grna ngra veckor innan fr att vrma upp jorden. Kratta bort allt eller bara dr du ska ha sraderna. Nr det du har stt har kommit upp kan du tcka runtomkring men oftast inte nda in till sjlva plantan d det kan bli risk fr mgel eller att plantan ruttnar.
KURT
Sedan har det ju stor betydelse vad man tcker med. Anvnder man grnt grs s tillfr ju det kvve, medan halm, bark eller kartong bara tillfr kol, d mste man antingen tillfra extra kvve eller se till att det finns tillrckligt med kvve i jorden. Tckodligen kan hindra endel frogrs, men stoppar inte rotogrs, s det r viktigt att det inte finns rotogrs dr frn brjan.
ulfva
Tack fr svar. Det verkar tillrckligt intressant fr att provas - dock i liten skala till att brja med. Minns att jag testade att odla potatis fr ett antal r sedan. D lade jag bara potatisen p marken och tckmaterialet ovanp. Det gick vldigt bra. F odlar jag nu i sand med grsklipp som gdning enligt Nils kerstedts metod. Det r verkligen kanonbra. Inte mycket ogrs, och det som kommer upp r ltt att ta bort ur sanden. Och grsklippet rcker gott och vl som gdning.
Ingrid p Vstkusten
Ja men d kr Du tckodling redan!

Det gr bra att anvnda annat 'bs' frutom grs - ogrs hackat gr bra dte med ;-)

Sjlv kompletterar jag tckodling med 'laragna gardening' som kan beskdas hr;

http://www.lasagnagardening.com/

och i kombination med Square Foot Gardening;

http://www.squarefootgardening.com/
ulfva
Tack fr svar och tips. Jag vet inte om jag vill tillstta ngot mer utan frsker nog med vad min trdgrd bjuder av avfall. Jag vill ju gra det s enkelt som mjligt. Jag har hittills dragit mig fr att s utan har bara planterat ut smplantor. Jag vet ju att det inte r bra att ha grsklippet alltfr nra de sm plantorna.
Nu kr jag!
Ingrid p Vstkusten
Ja - och glm inte lven! Utmrkt att anvnda det med!

Tyvrr r det vldans svrt att vara helt sjlvfrsrjande ven om tanken lockar!

Hlsar Ingrid
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon