silas
våra passionsblommor är två år gamla och växer så att det knakar. blomma har de dock inte behagat göra ännu. Så vi tänkte att vi skulle beskära lite, och plantera om på köpet (vilket vi, skam till sägandes, inte har lyckats göra en enda gång ännu). Men det ska väl göras på våren, eller? saken är den att de har fått lite köldskador, de stackars kräken. Vår lägenhet har ruskigt dålig (läs: ingen) ventilation, och det bästa stället att vädra på råker vara precis bredvid passionsblommorna. förra året gick det bra, men i år verkar de har ledsnat till lite. en av dom råkade dessutom i slagsmål med katten, och dog alldeles, men sitter ihoptrasslad med de andra blommorna, vilket ser rätt... trist ut. därför skulle jag vilja klippa ner blommorna nu och plantera om dom. men blir det knas då, eller kan en göra det?
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Ja Du kan beskära de mesta passionsblommorna - däremot om det är hemsådda ifrån brun skrynklig frukt i affären så skall man beskära den helst på våren.

Hälsar Ingrid
silas
nej, även om jag inte har någon aning om vad det är för sort så är de satta från frön som vi köpte på handelsträdgården. så då börjar jag beskära för glatta livet. tack! är det bara att klippa ner lite hur som helst, eller finns det några trix?
Ingrid på Västkusten
Jag brukar beskära så den får en 'huvudranka' - d v s forma den först innan man ger sig in på mer drastisk beskärning ;-) som i mitt fall sker senare när växten hämtat sig efter att ha formats om den aldrig formats förut.
silas
alltså... lämna en lång ranka helt enkelt? (pinsamt nog tror jag inte jag beskurit någonting, någonsin...)
Ingrid på Västkusten
Jag gillar att odla dem upp i taket så därför låter jag det bli en huvudstam d v s en lång stam upp som sedan grenar sig - dessa grenar hänger sedan ner i rummet :-) men då blommar alltså passisen uppe i taket.

Man kan föryngringsbeskära den med - d v s skära ner den nästan helt till botten (eller till ved)...men jag tycker inte det är riktigt rätt årstid för det skulle i så fall gjorts tidigare.

Hur tänkte Du odla den? Det bestämmer hur Du beskär den :-))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon