|
Katti med torpet
31-10-2005, 11:37
Har nu bubblat in växthuset men jag tror att jag har valt en något annorlunda lösning. Det vanliga är väl att man fäster bubbelplasten med clips i själva aluminiumstommen men då kan man ju inte fästa upp hyllorna (i alla fall inte utan att göra hål i plasten) eller?
Istället köpte jag (nåja, sambon) ett sånt där billigt plastväxthus med metallstomme (2x2,5m ) på Ö&B med tre hyllor på varje sida. Plastöverdraget har jag skippat men själva stommen har jag byggt upp inne i växthuset på en bädd av frigoligskivor och playwood och därefter klätt stommen med bubbelplast. Tror att det var en smart idé, åtminstonde ett behändigt sätt att få 15 löpmeter hylla på relativt litet område till vettigt pris.
Hur har ni löst det där med hyllor, ni som har växthusen uppvärmda även på vintern?
pisanggoreng
31-10-2005, 16:09
Precis så hade jag tänkt göra till våren faktiskt. Berätta gärna hur det går.
Lady Hamilton
31-10-2005, 17:15
 I våras "bubblade" jag växthuset som man brukar i aluminium stommen. Sedan ställde jag in lösahyllor på ben. Men det är ju i princip detsamma som du har gjort  Bara det att du gjort det lite mindre. Jag tror att det blir bra  Men jag hade inte igång mitt växthus under vintern utan började 1:A April tror jag.
fiffigafrun
02-11-2005, 15:00
Mitt växthus har ju trästomme som jag ogärna skruvar i allt för mkt av rent estetiska och fuktmässiga skäl. Jag har dragit tre stålvajrar m fästen som sträcker sig från vardera kortsidorna. Och så drar jag bubbelplasten över dessa. Ett himla sjå för sjoken är jättestora men det funkar. Sen har jag gjort mindre hål där jag sticker igenom för konsolerna som jag har hyllplanen på. Sen har jag ju upphöjda odlingsbäddar o inte så mkt hyllor i mitt också.
Ingrid på Västkusten
02-11-2005, 15:34
Jag ahr plasten bakom mina hyllor i remsor- det fungerar jättebr!
Jag har faktisk satt in "innanfönster" i mitt Florum. dock bara i de två övre raderna av taket, även de triangulära rutorna på gavlarna. Var hos en plastfirma och fick tillskuret akrylpastskivor UV beständiga, som är monterade med en distans på 15 mm. fick med en gång ett bättre klimat.
Nu på senhösten så har jag faktiskt "täppt" till ventilationen i taket och fick av bara detta en ökning av temperaturen på nästan cirka 7 grader utan att öka på fläkten något. Konstaterade att en god del av den goda värmen bara gick rakt ut tidigare.
Sedan har jag också satt bubbelplast på resterande, har satt plasten på tvären. passar perfekt upptill brytningen mot taket. Skurit hål där jag har de uppfällbara hållarna för borden.
Har haft igång mitt växthus med detta fram till sista veckan i november med minus 10 grader ute och min fläkt har hållit temperaturen perfekt på de tio plus.
Nu väntar jag bara på våren att kunna gå igång riktigt tidigt, och tar ut mina lampor dit så får vi se resultatet. Spännande
MVK/Kenneth
Ett litet tips har inte provat men... Karddborrband på metervara självhäftande. Finns på Clas Olssons Biltema och många andra ställen.
JÅJ P.S. Trådlös termometer till växthuset 129:- på Clas Olsson nu.
Jsg använde faktiskt min häftpistol till bubbelplasten, gick över förväntan. Provade först på en bit hur det gick att ta bort klammrarna. Ingen större åverkan på varken plasten eller trävirket.
Skall i alla fall skaffa Deibeles fastsättningar till nästa säsong. MVH Kenneth
Är det någon som kan nåt om temperaturskillnad med bubbelplast eller utan detta?
Lady Hamilton
04-12-2005, 12:07
Inte jag, men det är nog stor skillnad om du har glas normalt och sätter in bubbel plast. Men även om du har kanalplast bör det bli skillnad. Sedan beror det ju även på hur stort utrymme det gäller.
Katti med torpet
05-12-2005, 04:50
CITAT (adrian @ 04-12-2005, 11:02) Är det någon som kan nåt om temperaturskillnad med bubbelplast eller utan detta? Fy vad irriterande, jag har läst det men glömt bort. Det står någonstans i boken Glädjehuset har jag för mig... Undrar om enkelglas + bubbelplast motsvarade ett vanligt kopplat fönster? Åh andra sidan, själva temperaturskillnaden lär väl inte bli så stor på sikt om du inte har en värmekälla, det tar bara lite längre tid innan kylan letar sig in. Men om det tar ett dygn istället för en timme innan det fryser gör väl ingen gladare? Men du kanske var så du menade, isoleringseffekten alltså? Obs, menar inte att märka ord, vill bara försäkra mig om att jag inte missförstod din fråga
CITAT (adrian @ 04-12-2005, 11:02) Är det någon som kan nåt om temperaturskillnad med bubbelplast eller utan detta? Hej hittade ett gammalt inlägg med beräkningar ... http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...9916ea6f542aa24Hälsningar jåj
Katti med torpet
07-12-2005, 08:44
Hm, jag har ju en elmätare sitter i kontakten till värmefläkten men den har av någon anledning lagt av. Skall nog sparka igång den igen, kan vara bra att veta ungefär vad det kostar att hålla halva växthuset i odlingsklimat hela vintern. (Eller kanske inte. Det man inte vet... som någon skrev  )
CITAT (jåj @ 06-12-2005, 20:44) CITAT (adrian @ 04-12-2005, 11:02) Är det någon som kan nåt om temperaturskillnad med bubbelplast eller utan detta? Hej hittade ett gammalt inlägg med beräkningar ... http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...9916ea6f542aa24Hälsningar jåj Har elmätare köpt på Clas Olsson. Skall nollställa den till våren då jag drar igång V-huset. Återkommer under hösten nästa år då jag stänger av. Iofs kan jag delrapportera åtgången när jag tar bort bubbelplasten. Yttertemperaturmätning sköter Sollentuna el, så där kan jag gå in och se dag för dag om det behövs. Det jag kan konstatera redan nu är ju att bubbelplasten och de dubbla glasen i taket plus tätningen av takventilationen gav avsevärt mycket bättre klimat (Florums) MVH/Kenneth
Hej alla ni som kan och vill mäta hur mycket det kostade att värma växthuset. Vi alla är glada för hjälp med verklighete hÄLSNINGAR jåj
Katti med torpet
08-12-2005, 09:06
jåj, du hade ju gjort en mycket behändig beräkning i din länk, men den var baserad på 10 kvm. Jag har nog bara halva den volymen inbubblad och uppvärmd och undrar därför om det är så enkelt att jag då kan halvera din beräknade värmeåtgång?
Är det föresten någon som har en Tropic värmefläkt (grön, säljs bl.a. på Willab och Bauhaus) och kan säga något om hur driftssäkra de är. Min har ju gått dygnet runt från okt-nov och skall förhoppningsvis fortsätta med det en bra bit in på våren. Är lite orolig för att den skall stanna rätt vad det är, då blir det ju inte mycket kvar av växterna. Speciellt som jag förmodligen inte upptäcker det förrän en eller två veckor senare då växthuset finns vid sommartorpet. Temperaturlarm på distans kanske? Någon som har något tips på den fronten?
CITAT (Katti med torpet @ 08-12-2005, 09:06) jåj, du hade ju gjort en mycket behändig beräkning i din länk, men den var baserad på 10 kvm. Jag har nog bara halva den volymen inbubblad och uppvärmd och undrar därför om det är så enkelt att jag då kan halvera din beräknade värmeåtgång?
Är det föresten någon som har en Tropic värmefläkt (grön, säljs bl.a. på Willab och Bauhaus) och kan säga något om hur driftssäkra de är. Min har ju gått dygnet runt från okt-nov och skall förhoppningsvis fortsätta med det en bra bit in på våren. Är lite orolig för att den skall stanna rätt vad det är, Hej värmekostnaden blir inte häkften om du bara värmer 5 kvm. Fortfarande finns båda gavlarna kvar det är bara en bit på mitten som är borta, men vist går det åt mindre energi. Även de billiga fläktarna brukar hålla länge, men om du är orolig så använd två stycken ! Men sätt dom på läge 1000wat ( halv effekt) annars löser säkringen ut brukar inte klara mer än 2400Wat JÅJ PS. Ont i huvut och orkar inte räkna .... på 5 kvm
Klematis
30-12-2005, 12:47
Hej Jag funderar på att isolera med bubbelplats. Vet någon vad det kostar och var man kan köpa plasten? Klematis
pisanggoreng
30-12-2005, 13:12
Willab har i storleken 1.5x10 meter för 325 kronor. Köper man två rullar samtidigt betalar man 595 kronor.
CITAT (Klematis @ 30-12-2005, 12:47) Hej Jag funderar på att isolera med bubbelplats. Vet någon vad det kostar och var man kan köpa plasten? Klematis Hej. Jag köpte på Weibuls förtvå årsen( bestälning av en hel rulle) Har set att Bahuse har lite då och då både som paket bland växthustillbehören och på rulle där det säljs på löpmeter. Hälsningar JÅJ
CITAT (Katti med torpet @ 08-12-2005, 09:06) Temperaturlarm på distans kanske? Någon som har något tips på den fronten? Temperaturlarm på distans, ja det var ju det enklaste att svara på. De allra flesta trådlösa termometrar har ju alla finesser såsom högsta och lägsta temperatur, och, dessutom så kan man ställa i temperaturvakter både för hög temperatur såväl som för låg temperatur. Har ett par stycken bl.a. en som håller reda på temperaturen i min friggebod med larm MVH Kenneth
Katti med torpet
07-01-2006, 08:34
CITAT (åsgård @ 05-01-2006, 23:31) CITAT (Katti med torpet @ 08-12-2005, 09:06)
Temperaturlarm på distans kanske? Någon som har något tips på den fronten?
Temperaturlarm på distans, ja det var ju det enklaste att svara på. De allra flesta trådlösa termometrar har ju alla finesser såsom högsta och lägsta temperatur, och, dessutom så kan man ställa i temperaturvakter både för hög temperatur såväl som för låg temperatur. Har ett par stycken bl.a. en som håller reda på temperaturen i min friggebod med larm MVH Kenneth Jo, jag fick reda på att sådana fanns och önskade mig en i julklapp. Kanon om det inte vore för den begränsade räckvidden, 40m. Växthuset är för långt från boningshuset för att det skall funka, suck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|