Full version: Vad kan detta vara?
Christoffer
Vad heter denna?
Det är en liten buske, och jag plockade detta ganska nyligen här i
Göteborg. Bären är helt svarta.

Christoffer
Vill tillägga att den har torkat lite, den är inte färsk på bilden alltså.
mulle
Häggmispel, tror jag.
Blommar med underbara vita blommor på våren / försommaren och avslutar sin säsong med en fantastisk höstglöd.
Mulle
Sagosessa
Röstar också på Häggmispel. rolleyes.gif
Gossen Ruda
Instämmer men med gardering på Hägg.
Big Gardener
Jag tror på Cotoneaster lucidus, häckoxbär. Häggmispelbäret brukar ha kvar lite av sin fluga (svepeblad) och torkar in väldigt fort om det inte äts upp av fåglar först.

Anledning till att jag tror på häckoxbär:

1. Kolla bladet- Väldigt läderartat. Ingen antydning till sågtandad kant som det skulle vara på häggmispel. Sprakande höstfärg, men med gnag av vivel (någon typ?). Vanligt för häckoxbär, men mindre vanligt för häggmispel och aronia.

2. Bäret sitter ett (inte flera) på kort skaft. Det talar mot både häggmispel och aronia.

3. Kolla bladstiplerna. "Sälfötter". Jag tror varken aronia eller häggmispel har sälfotsstipler, vilket häckoxbär har.
Christoffer
Ja, bäret sitter ett och ett. Och läderartat är det.
Men när jag söker på Cotoneaster lucidus på nätet, så sitter bären
i klasar, märkligt.

Stiplerna får jag kolla in nästa gång jag går förbi.

Jag funderade på brakved, men den kanske inte ser ut så?
Big Gardener
Nja, inte i klasar som aronian och häggmispeln sitter i. Där är det flergrenade klasar på samma sätt som vindruvor. Hoss häckoxbären sitter bären i kransar (ej bundna till varandra) med var sitt blom-/fruktskaft. Därför tenderar bären hos häckoxbären att falla av ett i taget.

Cotoneaster lucidus

Brakved, Frangula alnus är också ett tänkbart alternativ. Det bästa är nog att titta på busken. Kolla efter tornar, kolla hur barken ser ut, kolla knopparna. Ta foton om möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon