Full version: Japansk blodlönn
suddis
Hej!
Är det tanken att en japansk blodlönn ska tappa alla blad på hösten..? Eller håller min på att dö? sad.gif Jag fick den í födelsedagspresent i sommras och planterade den enligt konstens alla regler och den har stått och varit stilig fram tills nyss då alla blad trillade av. Jag trodde att den skulle vara vintergrön (röd) men det kan ju naturligtvis vara helt fel! smile.gif

/suddis
kristerh
De tappar bladen på hösten efter lite färgsprakande lövsymfoni, så det är helt normalt.
krister
suddis
Vad skönt!! Tackar för svaret!
Skulle känts kymigt om jag hade haft ihjäl trädet jag fick av min svärmor.. smile.gif
Danne_77
CITAT (suddis @ 31-10-2005, 15:18)
Hej!
Är det tanken att en japansk blodlönn ska tappa alla blad på hösten..? Eller håller min på att dö? sad.gif Jag fick den í födelsedagspresent i sommras och planterade den enligt konstens alla regler och den har stått och varit stilig fram tills nyss då alla blad trillade av. Jag trodde att den skulle vara vintergrön (röd) men det kan ju naturligtvis vara helt fel! smile.gif

/suddis

Hej den japanska blod lönen den marker man knapt någon höst färj på som man gör på vanliga lönar.
Big Gardener
CITAT (Danne_77 @ 06-11-2005, 23:20)
Hej den japanska blod lönen den marker man knapt någon höst färj på som man gör på vanliga lönar.

Skojar du eller?

Växtsäsongsfärg på Acer palmatum 'Osakazuki' - Japansk blodlönn

Höstfärgsbild på Acer palmatum 'Osakazuki'

Huruvuida höstfärger visar sig eller inte beror många gånger på säsongens växer samt på placeringen. En lönn placerad på en, för arten, mindre gynsam ståndort utvecklar således mindre höstfärger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon