kerstin z5-6
När sådde Du dina slingerstormhattar ? -har bra med frö och tänkte så en del nu direkt ,när de är färska -de är ju erkänt såsiga på att vilja gro
-och det kliar så i tummarna ... tänkte ställa ut i växthuset som jag tror jag kör igång i feb i år ..

blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Hälsar K
Helen i Piteå Zon 5
Den klättrande stormhatten tillhör premiären 1/1 varje år biggrin.gif sen gror dom i slutet/början maj-juni och hinner bli både försäljnings-och utplanteringsbara samma sommar. Och jag är helt övertyhgad om att vart enda frö gror, i alla fall om det är A.alboviolaceum. /Helen
kerstin z5-6
Tyvärr är det inte den utan den här sege rackaren, som jag testat förr med klena resultat -1 av 25 kanske .. .. jag tror jag går med the flow o sår en del nu o en del den 1/1

smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Ahhaa! Det är den rackarn du ska fröså, ja, då förstår jag.... Jag har den stormhatten men fröna hinner aldrig mogna, man får vara glad åt plantan i alla fall, köpte den hos Rydlinge för några år sedan. Jag skulle också göra som du, ½nu och den andra senare i vinter. Det är väl så att Stormhattarnas frön tappar fort sin grobarhet...
TÄNK VAD BLIND JAG ÄR...DET STÅR JU I DIN RUBRIK VILKEN SORT DET VAR DU UNDRADE ÖVER laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det här har jag hittat nu.... Fröså i +18-22gr i 2-4v. flytta till -6--7gr. i 4-6v, flytta sedan till +5-12gr. för groning. men allt detta kanske du också har hittat info om...
kerstin z5-6
Ja -och det fungerade def inte ! -Det var köpefrö .. nu tänker jag våldkyla som jag gör med andra aconitum o se om det kan skrämma igång dem
Enligt jelittos såråd tillhör aconitum de som behöver -4 - + 4 i perioder för att gro väl ... går på det med första omgången ..

Eller så mognar de för dåligt som du säger .. men fröbaljorna var öppna o bruna när jag plockade dem ..
återkommer smile.gif
Eva i Skåne
Vilken snygg färg Kerstin! Lycka till wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon