Elizabeth
31-10-2005, 16:31
Vi har två syréner på landet som står framför huset, på ett par meters avstånd från varandra. Den ena (nr 1) hade inga löv kvar i helgen ,medan den andra (nr 2) har fortfarande sina kvar. Hur kan man förklara detta?
nr 2 brukar blomma någon vecka tidigare än nr 1, det är nog inte samma sort alltså.
Undrande
Elizabeth
kristerh
31-10-2005, 16:47
Det där har jag sett på ett antal träd här i stockholm

visa fällde sina löv tidigt andra väntar, även om det är samma sort

mystiskt
krister
Samma här med vinbärsbuskarna - en av de röda behåller envist sina blad medan grannarna har kala kvistar.
Mulle
Elizabeth
31-10-2005, 23:57
Intressant... Mågon som har en teori/förklaring?
Big Gardener
01-11-2005, 08:35
Förklaringen för träden ligger troligtvis i olika frökällor eller ursprung (det som felaktigt benämns som proviniens).
En hel del av våra vanligaste stadsträd som planterades och som fortfarande planteras är fröförökade. När de är fröförökade kan deras egenskaper skiljas åt ganska mycket, precis som vi människor skiljer oss åt.
Några träd tappar löven väldigt tidigt och andra väldigt sent. Den genetiska variantionen är mycket stor. Numera används mycket klonat växtmaterial, d.v.s. plantor som uppstår ur sticklingar, avläggare, ympar eller liknande. Dessa har exakt samma genetiska kod vilket gör att de är väldigt lika både i utseende, storlek och t.ex. bladfall.
När det gäller syrener, som ofta är klonade, är min naturliga fråga om syrenerna är av exakt samma sort? För om de inte är det så tror jag att det är skillnaden. Är det exakt samma sort tror jag förklaringen ligger i att de antingen har olika ursprung (proviniens) eller något olika växtförutsättningar.
Olika ursprung (proviniens) betyder att de härstammar från individer som har utvecklats under olika klimatförutsättningar. En syren med ursprung från Umeå (zon V) tappar inte bladen samtidigt som en syren med ursprung från Helsingborg (zon I). Det är tyvärr relativt vanligt att växter med olika ursprung blandas i plantskolor.
Det kan ju också vara så att de två växterna har olika växtförutsättningar. Den ena syrenen har kanske bättre tillgång till vatten än den andra av någon anledning, vilket ofta är orsak till sent/tidigt bladfall.
Det är detta som gör att det är så bra med E-märkta träd. Där blandas inte träd med olika ursprung samman och de som finns i handeln är utvalda just för vårt klimat och för att säkerhetsställa vissa egenskaper, t ex röd höstfärg, avsaknad av dubbeltoppar, mm. Det är ett digert arbete och intressant att höra de som arbetar med det, bland annat om deras resor för att samla och testa frö från träd.
Både genetiskt ursprung och plats kan spela roll och ofta vet man inte vilket. Det behöver inte ha så stor betydelse i det praktiska trädgårdsarbetet, för det man praktiskt får göra är detsamma både om det är fråga om genetiska eller miljömässiga faktorer: Antingen ifrågasätta växten på platsen eller stärka den med bättre jord- och vattenförhållanden.
Om man gillar växten är det märkbart att till och med starkt försvagade individer livas upp snabbt efter några timmars jobb med jorförbättring. Ett träd som man själv hjälpt att "tillfriskna" blir man lika glad av som ett man planterat och som tar sig väl.
Elizabeth
03-11-2005, 00:17
Tack för förklaringen!
Syrénerna är rätt gamla, minst 20 år. Det är nog inte riktigt samma sort (den ena har något ljusare blommor), men säker är jag inte då de planterades "före min tid".
Det är trots allt rätt så spännande att det kan vara så stor skillnad mellan dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.