Full version: spinnkvalster
Alexander-VG-zon3
hej
såg i dag att mina små bananer hade fått spinnkvalster men dom är inte så stora
1.hur mycket klarar dom
2.har ros-1 eller vad det heter funkar det eller åt annat
3.kommer dom klara sig
hjälp
sad.gif sad.gif
tack
Lady Hamilton
sad.gif Min gättestora Banan fick spinn i fjol och den klarade sig inte, eller rättare sagt jag gav upp när det bara fanns kvar en 1,5m kal stam och två stora gulbruna blad upptill. Men jag tror att jag upptäckte angreppet för sent.

Ta och blanda litesåpa, en skvätt rödsprit och vatten i en burk eller flaska. Och torka av bladen noga med en trasa. Gör om proceduren efter ett par dar. Men spraya plantan varje dag med vatten. Jag fick bukt på angreppet som min nuvarande Banan fick för 6veckor sedan.

Eller om du har möjlighet täck jorden i krukan med plast och doppa hela plantan med "huvudet före" i såpvatten
Alexander-VG-zon3
oj synd sad.gif
blev lite rädd nu
har med en väldigt stor bananplanta fast den har ite fått nåt än
men ska någ göra det nu som du sa till dom små spryade iann efter jag upptäckte det så tog jag ros-1 men där står ite med att det dödar just detta .
undra om jag klarar dom för bladen har blivit små gula
hoppas hoppas jag klara dom
tack så jätte mycket rolleyes.gif
maimiti
Provado Plus tar död på spinnkvalster. Om du har möjlighet att ta dig till en zoologisk affär och köpa Ardap i sprayflaska så är det suveränt. Det används även mot kvalster på fåglar och reptiler. Jag tror att det är det bästa medel jag använt mot spinnkvalster som annars kan vara svåra att få bukt på.
pejori
CITAT (maimiti @ 31-10-2005, 21:36)
Provado Plus tar död på spinnkvalster. Om du har möjlighet att ta dig till en zoologisk affär och köpa Ardap i sprayflaska så är det suveränt. Det används även mot kvalster på fåglar och reptiler. Jag tror att det är det bästa medel jag använt mot spinnkvalster som annars kan vara svåra att få bukt på.

ska lägga ardap på minnet.... smile.gif smile.gif
tack för tipset wub.gif
Alexander-VG-zon3
jo undra om jag ka få tag på det för idag så hade den fått en omgång till med spinnkvalster
mina stackar bananer snart dör dom kanske sad.gif sad.gif
dom mår någ innte så bra av min behandling av dom wink.gif sad.gif unsure.gif
*Felix matte*
Provado Plus tar effektivt bort spinn. Finns att köpa bl.a på ICA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon