cato
Har haft mycket problem med framförallt svartfläckssjuka på mina rosor denna sommar. En bekant rådde mig att testa med trichoderma-svampar från Binab.
Har någon erfarenhet av denna metod?
Hälsningar
Cato zon 1
kerstin z5-6
ja de hjälper måttligt i alla fall -preparatet tål inte stark sol o hög värme -när det är i behållaren
Annars får man satsa på mer resistenta rossorter
stina
En följdfråga: En ros som fått rosrost eller svartfläcksjuka, har den det för alltid eller kan den må bra nästa år???

/Stina
kerstin z5-6
DEn kan må bra - och det kan def löna sig att flytta den -rosor som inte har näring och tillräcklig vatten tillgång är sjukare än andra -
Då kan de bli fina om de får bo på nytt ställe smile.gif
Big Gardener
Detr är också viktigt att konsekvent ta bort angripna blad och inte låta dem skräpa på marken eller i en öppen kompost. Sporerna som finns i de angripna bladen sprider sig på nytt nästa vår.
stina
OK - tack för svar. Har en Bicolor som inte alls mått bra iår - tappat nästan alla blad. Jag sprutade den med nåt svampmedel och då blev det lite bättre. Ger den ett år till...

/Stina
Kajsa
CITAT (Big Gardener @ 01-11-2005, 14:16)
Detr är också viktigt att konsekvent ta bort angripna blad och inte låta dem skräpa på marken eller i en öppen kompost. Sporerna som finns i de angripna bladen sprider sig på nytt nästa vår.

Det går inte plocka bort alla blad under rosorna, om man har många buskrosor / rabattrosor och oftast hinner snön komma i nov. innan bladen har fallit till marken, tyvärr. Däremot slänger jag aldrig sjuka blad i komposten.
Big Gardener
Det är därför man bör ta bort dem innan de faller till marken...

Om det är svårt kan det vara bra att mylla ner de nedfallna bladen så att komposteringen blir bättre och att sporer har svårare att sprida sig vidare. Det kan räcka med att med en korttandad kratta eller räfsa att få lite jord över bladen så att de snabbare förmultnar.
susa
Jag har New dawn som står väldigt tätt så det är svårt att komma åt att plocka bladen. Jag blev rådd att använda biobalans i förebyggande syfte nästa år, men jag funderar ändå på att klippa ner dem till våren och börja från början igen. Vad är igentligen orskaen , var det vädret och all regn denna sommar som är orsaken till svampangrepp?

Hälsningar
Sanna
stina
Jag hade också större problem i sommar än vad jag brukar. Väntar ivrigt på förklaring???
Big Gardener
Svårt att säga, men om det regnade mycket hos er kan det säkert vara en bidragande orsak. Allmän plantstress med omväxlande torka och blöta kan också göra att plantans imunsystem försvagas, liksom att överdriven kvävegödsling också kan bidra till större angrepp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon