Full version: kryddgård
VUB
rolleyes.gif hej!
jag går i bryda tankar på att bygga upp mitt nuvarande (& runda) trädgårdsland (tot.28 m2) med torvblock. INTE hela, utan knappt halva storleken på trädgårdlandet (och knappt 1 meter högt) och göra en KRYDDGÅRD av det. Dessutom i en hästskoform så jag lätt kan nå alla goda odlade saker...och njuta av allt med bara blicken om jag så vill. (vilket jag vill tongue.gif )
Så....här kommer nu min funderan till er goda läsare/tipsare...
Är det någon som har goda tips att dela med sej av när man väl bygger i torvblock? Jag vet grunden rent teoretiskt med att bygga med dessa block, men har ingen påtaglig erfarenhet.
SEDAN är jag öppen för alla goda förslag till vad jag kan prova odla! jag vill kunna leka med färger i denna kryddgård, och former. så - kom GÄRNA med tips! wub.gif
tack!/ Ullagumman

ps. jag kanske oxå ska tillägga att vi bor i zon 5. Vi har ett nyplanterat balsampoppelträd i närheten (3m.ifrån) av kryddgården så det blir morgonskugga på kryddgården baktill, resten av dagen är det sol, så skuggväxter och solväxter passar väldigt bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Se till så att jorden i kryddlandet har bra dränering ex. genom att blanda in grus eller grov sand, många kryddväxter vill ha mycket väldränerad jord +sol. Är dräneringen bra brukar man t.o.m kunna odla fransk dragon i norra sverige.
VUB
smile.gif tack för tipset! jepp, dränering med grov sand kommer att göras./ Ullagumman
Virgo
hejsan,

CITAT
Är det någon som har goda tips att dela med sej av när man väl bygger i torvblock? Jag vet grunden rent teoretiskt med att bygga med dessa block, men har ingen påtaglig erfarenhet

Jag vet inget om fördelen med att bygga med torvblock. Dyrt är det.
Bättre med stenar som lagrar värmen, eller trästockar.

Och som Åsa redan skrivit grov sand och åter grov sand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon