Full version: blommande kaktus
Mattis
Hej
Hälsar till alla med en bild på min blommande kaktus - Ariocarpus kotschoubeyanus.

Mitt första inlägg, förutom i testforumet
pejori
hej mattis.
och välkommen hit. wub.gif wub.gif
vilken vacker kaktus du har smile.gif
har aldrig lyckats få dom att blomma för mej wub.gif wub.gif
här är det stort om dom överlever vintern ohmy.gif
peppci
Vad vacker. wub.gif Hur lyckas du?
Sulawesii
Läcker!

Välkommen hit!!
Mattis
Tack, blev själv lite förvånad, och glad, när det kom upp en knopp för några veckor sedan. Jag har inte haft den så länge, köpte den i våras.

Annars har jag inte gjort något särskilt med den. Den står i ett fönster mot sydsydväst och jag har skött den som mina andra kaktusar. Massor av sol och vatten kanske varannan vecka under sommaren
Låter oroväckande att de knappt klarar vintern, hoppas den klarar sig.
Ingrid på Västkusten
Ariocarpus är välan inte den mest lättodlade kaktusen men den trivs i mineraliskt grus och växer väldans långsamt. Om man tänker på det och ger den en sval övervintring och torrt med så kommer den att trivas alldeles utmärkt!

Hälsar Ingrid som också har en del Ariocarpus - de är soms agt var frösådda - inte stora alls!
Alexander-VG-zon3
jätte fin blomma rolleyes.gif
välkommen hit tongue.gif rolleyes.gif
pejori
CITAT (Mattis @ 01-11-2005, 13:22)
Låter oroväckande att de knappt klarar vintern, hoppas den klarar sig.

ÄH...det är bara jag som inte låter bli att vattna för mycket biggrin.gif biggrin.gif
du kommer säkert att klara det...lyssna på ingrid...hon kan kaktusar laugh.gif
maimiti
Åh! Vad fin wub.gif
Själva kaktusen kan inte vara stor. Den syns ju inte under blomman blink.gif
Ingrid på Västkusten
Jo de syns faktiskt i fotot men ser inte riktigt ut som an förväntar sig att en kaktus skall se ut - de där små bruna trianglarna är en del av kaktuskroppen - Ariokarpus har lustiga fjäll i varierande storlekar. Men blomman blir ganska så stor :-)

Här kan man se mera;

http://www.living-rocks.com/

Tidigare i år blommade en Ariocropus agavoides för mig - den ser ut ungefär så här;

Klicka här
Sulawesii
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-11-2005, 14:13)
Ariocarpus är välan inte den mest lättodlade kaktusen .....

Kan du rekommendera några lättodlade? Som en sån som jag kan få i blom?
maimiti
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-11-2005, 16:59)
Jo de syns faktiskt i fotot men ser inte riktigt ut som an förväntar sig att en kaktus skall se ut - de där små bruna trianglarna är en del av kaktuskroppen - Ariokarpus har lustiga fjäll i varierande storlekar. Men blomman blir ganska så stor :-)

Häftigt. Jag trodde ju att de där trianglarna var stenar blink.gif
Snacka om bra kamouflage.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Sulawesii @ 01-11-2005, 17:29)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-11-2005, 14:13)
Ariocarpus är välan inte den mest lättodlade kaktusen .....

Kan du rekommendera några lättodlade? Som en sån som jag kan få i blom?

Då toppar nog Echinopsis den listan :-) även kallad sjöborrekaktus :-)
den får fiiina vitar lååånga trumpeter med lite svagt grönt och svagt lila svalj som om man har tur doftar lite grann med :-) den är vanlig i gamla svenska hem - E eyresii. Sedan finns det en uppsjö hybrider som också blommar fint och i olika färger :-)
Jag har säääkert någe skott nånstans av den :-) den kan bli väldans stor och fin och som en pelare men växer i många år som en klotkaktus. Har haft nästan tjugo blommor på min stora en gång :-) helt fantastiskt!

Mamillaria är en grann en Mamillaria zeilmanniana är väldans enkel att få å blomma och blomma om - den blommar som en krans runt 'hjässan' :-)

Annan bra kaktus är Gymnocalycium baldianum - finns i rött och med lila toner.

I Sverige har Svante i Svanskog bra sortiment - Wermland Desert Plants ;-)

Sedan har jag en skum skum liten pelarkaktus som bli knappt en decimeter hög som heter Artrocereus, den är också väldans blomvillig och luktar MYCKET - i min näsa billig tvål ;-) men i många andras är den god!

Allt detta kan man hitta hos Svante och bra bra mycket mer därtill, även Ariocarpus om man känner för en sådan! De är inte billiga men han är mycket prisvärd och har bra grejer och är en entusiast!
Man kan även handla bladkaktusar av honom.

http://www.kaktusar.se/photogallery/photos.htm

Och scrolla ner lit eså kan mans e lite av vad han kan fresta med ;-)
Svante Lennartsson
Järnbruksgatan 7
662 50 Svanskog
0532-304 73
073-819 53 70
E-post cactussvante@hotmail.com

Slå honom en pling! Han kan säkert föreslå mera fina sorter :-)

Hälsningar ifrån Ingrid
Mattis
CITAT
Själva kaktusen kan inte vara stor. Den syns ju inte under blomman  

Den är väl ca 1,5-2 cm bred, ganska liten alltså.

En bild där man ser själva kaktusen lite bättre finns i mitt album. På bilden syns också blomknoppen i mitten.
pejori
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-11-2005, 08:21)
I Sverige har Svante i Svanskog bra sortiment - Wermland Desert Plants ;-)

Sedan har jag en skum skum liten pelarkaktus som bli knappt en decimeter hög som heter Artrocereus, den är också väldans blomvillig och luktar MYCKET - i min näsa billig tvål ;-) men i många andras är den god!

Allt detta kan man hitta hos Svante och bra bra mycket mer därtill, även Ariocarpus om man känner för en sådan! De är inte billiga men han är mycket prisvärd och har bra grejer och är en entusiast!
Man kan även handla bladkaktusar av honom.

http://www.kaktusar.se/photogallery/photos.htm

Och scrolla ner lit eså kan mans e lite av vad han kan fresta med ;-)
Svante Lennartsson
Järnbruksgatan 7
662 50 Svanskog
0532-304 73
073-819 53 70
E-post cactussvante@hotmail.com

Slå honom en pling! Han kan säkert föreslå mera fina sorter :-)

Hälsningar ifrån Ingrid

NEJ NEJNEJ!!!!!vad ni gör!!!!ring inte svante laugh.gif laugh.gif laugh.gif
han har inte bara små taggiga saker, utan också dom helt underbara epiphyllumen.....
han tar 25kr, för en stickling....jag handlade för 1800 plus porto laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Ähum och här trodde jag att Odla.nu bla gick ut på att ge varandra lite frestelser ;-)
pejori
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-11-2005, 10:23)
Ähum och här trodde jag att Odla.nu bla gick ut på att ge varandra lite frestelser ;-)

visst gör det det.
bara man inte lider av HA-begär så går det nog bra laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men visst har han mycket vackra växter den killen smile.gif smile.gif
sen så är han väldigt trevlig också, det är ju ett plus wub.gif
Ingrid på Västkusten
Vi hoppas vi kan 'lura' ner honom igen 2006 å stå å sälja på Kaktus&Suckulenthelgen på Botaniska här i Gbg - mitten av Maj blir det!

Spikat!

Glada hälsningar ifrån Ingrid
Sulawesii
Tack för förslagen på kaktusar, Ingrid!
Ännu en fråga: måste dessa ha en kallperiod för att blomma?
Sulawesii
Har precis kolla på länken du skickade och undrar över vilken kaktus det är som växter i mittenkaret längst till höger?
Vilken?
Ingrid på Västkusten
Tephrocactus malyanus - inte direkt lättodlad inte om man inte ympar den :-))
Har ägt den har dräpt den smile.gif den som Du ser i fotot är vildinsamlad så extra extra häftig!

Echinopsis eyresii klarar sig med övervintring i ett ljust fönster och kan blomma ändå - det kan Mamillaria vissa kloner och Gymocalycium vissa kloner också göra. Bara det inte är 25 grader i lägenheten/huset utan lite lite svalare - nattsänkning gör susen. Och så SOL och så lite lite kaktusgödning på våren ;-)) med tonvikt på PK !

Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
Om man kan erbjuda soligt så kan denna även gå å klar abra på fönsterbrädan;

http://www.kaktusar.se/photogallery/photos/rebutia.jpg

Här kan ses en del godbitar till;

http://www.kaktusar.se/magnus1.htm

Så här kan det se ut när vi plantrerar rabatten i Trädgårdsföreningen;

http://www.kaktusar.se/magnustrgdfor.htm

Hälsar Ingrid
Sulawesii
Såklart att den skulle vara svår..... snygg iallafall!!

Ska nog införskaffa en sån där Echinopsis eyresii.

*edit* Rebutian blir det nog också, vilken vacker färg på blommorna! smile.gif
Zazu
CITAT (pejori @ 02-11-2005, 10:22)
NEJ NEJNEJ!!!!!vad ni gör!!!!ring inte svante laugh.gif laugh.gif laugh.gif
han har inte bara små taggiga saker, utan också dom helt underbara epiphyllumen.....
han tar 25kr, för en stickling....jag handlade för 1800 plus porto laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif

du är ju heltokig pejori laugh.gif laugh.gif tongue.gif laugh.gif
72 sticklingar av epiphyllum blir ju det!:o
få du plats hemma längre, med alla dessa eppisar och hoyor? wub.gif

mvh zazu
Ingrid på Västkusten
Oj Pejori - det had ejag missat ;-) halledulanemig! Det var det värsta!

En annen har bara cirka 15 olika hoyor å några hundra kaktusar just nu noll Episar ;-)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon