CITAT (Sulawesii @ 01-11-2005, 17:29)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-11-2005, 14:13)
Ariocarpus är välan inte den mest lättodlade kaktusen .....
Kan du rekommendera några lättodlade? Som en sån som jag kan få i blom?
Då toppar nog Echinopsis den listan :-) även kallad sjöborrekaktus :-)
den får fiiina vitar lååånga trumpeter med lite svagt grönt och svagt lila svalj som om man har tur doftar lite grann med :-) den är vanlig i gamla svenska hem - E eyresii. Sedan finns det en uppsjö hybrider som också blommar fint och i olika färger :-)
Jag har säääkert någe skott nånstans av den :-) den kan bli väldans stor och fin och som en pelare men växer i många år som en klotkaktus. Har haft nästan tjugo blommor på min stora en gång :-) helt fantastiskt!
Mamillaria är en grann en Mamillaria zeilmanniana är väldans enkel att få å blomma och blomma om - den blommar som en krans runt 'hjässan' :-)
Annan bra kaktus är Gymnocalycium baldianum - finns i rött och med lila toner.
I Sverige har Svante i Svanskog bra sortiment - Wermland Desert Plants ;-)
Sedan har jag en skum skum liten pelarkaktus som bli knappt en decimeter hög som heter Artrocereus, den är också väldans blomvillig och luktar MYCKET - i min näsa billig tvål ;-) men i många andras är den god!
Allt detta kan man hitta hos Svante och bra bra mycket mer därtill, även Ariocarpus om man känner för en sådan! De är inte billiga men han är mycket prisvärd och har bra grejer och är en entusiast!
Man kan även handla bladkaktusar av honom.
http://www.kaktusar.se/photogallery/photos.htmOch scrolla ner lit eså kan mans e lite av vad han kan fresta med ;-)
Svante Lennartsson
Järnbruksgatan 7
662 50 Svanskog
0532-304 73
073-819 53 70
E-post cactussvante@hotmail.com
Slå honom en pling! Han kan säkert föreslå mera fina sorter :-)
Hälsningar ifrån Ingrid