Full version: Pelargoner
trelleborgska f-52
Hur sköter jag mina Pelargoner nu över vintern ?

Har tre stycken jättefina i köksfönstret, som är i väster, som jag gärna vill behålla om det är möjligt.

Har provat, andra år, att övervintra dom i garaget, förrådet och mörkt i ett svalt rum.

Inget har lyckats. De kom aldrig tillbaka på våren.

Nu tänkte jag låta de stå kvar i köksfönstret, om det är möjligt, men hur gör jag?

Vattnar som vanligt ? Låter de torka rejält ? Klipper dom ?

Vill så gärna ha de kvar.

// Stina
Fenja
Om du använder sökfunktionen här på forumet så kommer du att hitta många tidigare trådar som tar upp just detta!!
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (trelleborgska f-52 @ 01-11-2005, 06:18)
Hur sköter jag mina Pelargoner nu över vintern ?

Har tre stycken jättefina i köksfönstret, som är i väster, som jag gärna vill behålla om det är möjligt.

Har provat, andra år, att övervintra dom i garaget, förrådet och mörkt i ett svalt rum.

Inget har lyckats. De kom aldrig tillbaka på våren.

Nu tänkte jag låta de stå kvar i köksfönstret, om det är möjligt, men hur gör jag?

Vattnar som vanligt ? Låter de torka rejält ? Klipper dom ?

Vill så gärna ha de kvar.

// Stina

Jag brukar övervintra mina pellisar i fönstret, har inget kallt förråd att ha dem i. Undvik undervärme om det är möjligt, har du ett element under fönstret så ställ krukorna på små blompallar eller liknande så de kommer upp en bit. Ha dem i ett så ljust fönster som möjligt, gärna med extrabelysning. Låt jorden torka upp mellan vattningarna. Jag gödslar inte mina under vintern, ger bara vatten. Klipp ner dem och ta sticklingar till våren.
De flesta av mina pellisar brukar klara sig på det här sättet, men man får räkna med att några trots allt stryker med. Lycka till! smile.gif
Anki på Öland
Jag lärde mig att man kan ha som tumregel att dom skall vattnas lika många gånger under vinterperioden som antalet grader dom står i. Rumstemperatur, ca 20 grader - ung. 20 gånger under perioden oktober till mars blir ju ca 3 ggr/månad, var 10;onde dag.
Anki
Gillan
Jag gör som Betty, men ställer dom på övervåningen
där det är mycket svalare.Jag gödslar heller inte mina
och dom ska vara glada om dom får vatten tre ggr
under hela perioden. Det har fungerat de sista sju åren.

Jag börjar pyssla med dom igen i slutet på januari.
Börjar vattna, klipper ner och tar skott. Efter ett kort
tag planterar jag om dem. Och sen växer de och blir så
vackra igen wub.gif
/Gillan

Ps. Personligen ställer jag inga skott i vatten, utan planterar
dem direkt. Ds
trelleborgska f-52
Jag tackar så mycket för dessa svar jag har fått.
Hoppas det ska fungera hos mig nu då.

// Stina
susa
tack för bra tips!

Har dock en fråga, jag har en Lord Bute(engelsk) som nu har börjat blomma igen inne, den står nu i söderfönster och är jättefin! Det verkar ju som jag kan fortsätta med den inne på er inrådan, men om jag nu skulle ta ned den i min mörka svala matkällare så undrar jag när detta ska göras, nu under blomningen eller ska jag vänta lite? Ska jag fortsätta ge den näring i så fall eller bara successivt "glömmas bort"?

Hälsningar
Sanna
Betty
Sylvia har skrivit denna intressanta artikel om pelargoner. Jag uppfattar det som att den optimala övervintringen för pellisar = ljust och svalt, inte mörkt och svalt.
Jag skulle låtit den stå kvar i söderfönstret.
Mina pellisar blommar fortfarande fint men jag ger dem ingen näring alls, bara sparsamt med vatten. Jag vill inte uppmuntra dem inte att växa nu, de ska ju vila. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon