Berith
Vad kan en sån här skalbagge heta tro? rolleyes.gif
Och varför är inte hela kroppen "täckt"? Det ser ju ut som om den växt ur skalet... wink.gif

Som vanligt.... sonens bilder! wub.gif
*Felix matte*
Ser ut att behöva förnya garderoben laugh.gif

ingen aning om vad det kan vara för sort unsure.gif
KURT
Det är nog en jordlöpare, täckvingarna (som i detta fall inte täcker hela bakkroppen) skall väl främst skydda de ömtåliga flygvingarna som ligger där under.
amaira
Ser ut som någon meloe-släkting tycker jag, nån sorts majbagge alltså??

Lustig typ, inväntar experten rolleyes.gif .
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 01-11-2005, 11:25)

Lustig typ, inväntar experten  :rolleyes: .

Undrar vem det kan vara? rolleyes.gif

När är bilderna tagna? Majbagge är ett gott val men den förekommer i just maj.
Berith
Lite kul är det allt att ni inte kunde bara så där på direkten! wink.gif

Bilden är tagen i söndags, 30 oktober. smile.gif

Och amaira! Jag vet precis vem du menar med experten, den lustiga typen. Eller hur du nu sa... blink.gif wub.gif
Gossen Ruda
När jag funderat lite så övergav jag majbaggarna, dom är större än den här gynnaren. Dessutom ser dom annorlunda ut, huvudet är exempelvis bredare än halsskölden.

Efter lite sökande kom jag på en annan kandidat nämligen Renfanebagge, Galeruca tanaceti. Tillhör familjen Chrysomelidae, bladbaggar. I den familjen är det vanligt att honornas bakkropp sväller upp av alla ägg men den här stackaren verkar höggravid. Söker man bilder på Google så får man upp en tumnagelbild på ett ex som ser lika ut men själva bilden finns inte kvar på nätet.

Här är en bild som jag själv tagit på en hona som bara svullnat lite. Det blev lite bildstörningar när skannern hickade till men det får passera. smile.gif

Berith
Jaa! en sån är det ju. Renfanebagge... ska genast anteckna det. Tackar! rolleyes.gif wub.gif

Men.... menar du att den är gravid nu - hur funkar det? unsure.gif Med små barn och stundande vinter....
Gossen Ruda
Jaja, äggstinn då då. rolleyes.gif Äggen läggs på grässtrån och liknande och övervintrar för att sen kläckas till våren
Berith
Aha då förstår jag. Men det verkar ruskigt kallt för dom små. wink.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2005, 12:15)
CITAT (amaira @ 01-11-2005, 11:25)

Lustig typ, inväntar experten  rolleyes.gif .

Undrar vem det kan vara? rolleyes.gif

Är det "någon" som undrar längre tongue.gif
alla tvivel borde vara bortblåsta

Det är härligt med all din kunskap Ruda! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon