Full version: Gammal tobakssort
stina
Jag har fått fröer av en väninna som hon fått tag i via Tobaksmuséet. Tobaken blir väldigt stor med små vita blommor. Någon som vet något om tobakssorten? Det är tydligen den som användes för kommersiell odling förr i tiden här på Söder.

/Stina
stina
Jag har fått svar själv - det är Virginiatobak

/Stina
kerstin z5-6
Kanske den finns med vita -min virginia blommade med röda blommor ?
stina
Nja, hon som jag fick fröerna av hade sagt fel till mej - blommorna är röda..

Är den fin och värd att dra upp nästa år????

/Stina
kerstin z5-6
hehe fin o fin smile.gif Det är röktobak -om du inte har den lasten kan du titta på blommorna -ska de odlas för att göra piptobak av knäpper man bort alla knoppar så fort de syns
De liknar vanligt röd låg tobak - men blir 150 hög
stina
KAN man göra röktobak själv av det??? Inte för att jag röker, men kul att veta!

/Stina
kerstin z5-6
javisst -spara några löv ,torrt ,om du får besök av någon akut nicotinsugen typ smile.gif

Stark men helt ok biggrin.gif
stina
Kul! rolleyes.gif
Christoffer
Eller kanske koka upp plantan med vatten och ha till ohyrebekämpning? smile.gif
stina
Får testa båda grejerna! biggrin.gif Vill ju inte uppmuntra min kära bror att röka mycket - det är han som ska få vara försökskanin! smile.gif
kerstin z5-6
Plantan som ska bli tobak ska inte blomma --hela plantan skördas när den nått full höjd och är välutveckad med stora blad slutet juli
Hängs upp o ner i torrt luftigt utrymme -
När den torkat något repas bladen av -lägg i linnedukar/med tyngd på och bläddras om varje dag/ för att inte mögla - till de är helt torra
Sen kan broder stoppa pipan eller rulla en äkta smile.gif
se till att han sitter ner biggrin.gif ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
stina
wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Gratis fylla?
kerstin z5-6
laugh.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Kalle Mandelstam
Var på stadsarkivet i Malmö för några dagar sedan för att göra lite efterforskingar om Möllevångsparken som anlades av Frans Suell, som även grundade Kockums Cigarr fabrik här i Malmö i slutet av 1700-talet. I det Suellska arkivet finns, upptäckte jag då, alla recept och blandningar på tobak och cigarrer som tillverkades i fabriken. Dessa var väl antagligen väl vaktade hemligheter då det begav sig...

Kanske något intressant? Bjuda på en replika av en äkta 1700-tals Malmö cigarr? tongue.gif

smile.gif
Kalle
stina
Vore jättekul - vi är födda i Malmö!!! rolleyes.gif
Kalle Mandelstam
Jag ska till Stadsarkivet idag, ska se om jag kan ta en kopia eller nåt. smile.gif

smile.gif
Kalle
Jonte_rm
Jag har frö av virginiatobak och har sått endel. De flesta har grott så jag ska se om jag kan få någon att överleva smile.gif

Vad gillar dom för klimat?

mvh // Johannes
stina
Jag har fattat det som att dom är ettåriga utplanteringsväxter och ska sås på våren....
BLÅKORN
Räkna med att dom kan bli 2 meter höga om dom får vatten och näring.
Men vad ni än gör så rök inte blåtobaken Glauca, tydligen skitgiftig.

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon