Om du åker med always : kolla om de vill ha barnkläder...
i Mexico, Brasilien, och nu senast i Gambia fick vi reda på ,på plats att man gärna tog emot "överblivet" : nötta skor, tvål, schampo, kläder , speciellt då barnkläder, som man delade ut bland behövande.
(TÄNK OM MAN visste detta INNAN man åkte)
Reseledarna på plats vet VEM som är i behov (det brukar inte vara "tiggarna"- och man skall inte uppmana till tiggeri) och brukar ha bra kontakt med hjälporganisationer och lokalbefolkningen.
Att man sen "ligger lågt" med att framföra sina önskemål till oss turister kan jag förstå.
OBS att jag INTE VET hur det är i Venezuela utan baserar mitt inlägg på hur jag TROR att det kan vara...
HA EN UNDERBAR RESA och om du har digitalkamara: Köp med dig extra minneskort (jag blev av med ALLA mina bilder -och kamera) och batterier till kameran (eller laddare)
Försäkringskassan har du säkert kontaktat och fått med dig handlingar för utlandsresa. (Gäller iofs säkert inte i sydamerika?? -men brukar underlätta OM oturen är framme och ni måste uppsöka sjukhus)
RESEFÖRSÄKRING !!! Hemförsäkringen brukar räcka, men kolla för säkerhets skull och ta ev en tilläggsförsäkring antingen av försäkringsbolaget eller hos researrangören. Fördelen med att ha en hos researrangören är att (åtminståne Always) man slipper ligga ute med pengarna tills man kommer hem, utan de betalar ut direkt.
VISA-kort : Om du inte vill ha för mycket på kortet kan du be någon här hemma att betala in tex halva beloppet (av vad du räknar med att du behöver) efter en vecka på ditt konto.
FY VAD JAG ÄR AVIS!!!!!!