ninnisky
slutet av nästa vecka är det så dags för höstens/vinterns semesterl!
åker till Venezuela i dryga 2 veckor. Har packat resväskor hur ofta som helst och alltid tagit med för mycket, så denna gång, odlaister, packa den gärna åt mig
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Vad ska jag ta med mig?

På programmet står bad, kultur, Angels falls, kanottur och en del shopping!
Vädret är varmt/tropiskt och vattnet ca 27 grader. Kameran kommer att vara laddad!

wub.gif
mulle
Vilken spännande och exotisk resa! Kom ihåg att du måste ge en utförlig rapport när du kommer hem! Med bilder!

Jag skulle packa vattenreningstabletter och olika desinficierande produkter från våtservietter till sprit. Så skulle jag ha ett akutapotek med starka smärtstillande tabletter, antibiotika och magmedicin.
Ficklampa, kikare.
Extra bekväma sandaler / lätta skor med hel tådel så att inget äckelpäckel kommer in via tårna.
Alla kläder i bomull / linne.
Kopior av alla resehandlingar, pass, etc.

Jag skulle läsa:
Brittiska UDs hemsida om Venezuela
och också CIAs The world factbook - som jag tyvärr inte kommer in på just nu och därför inte kan länka till men du hittar den via Google.

Vi brukar dessutom alltid ha med ett minialbum med bilder av vårt hem, naturen, snö, barn och husdjur o.s.v. - det är jättetrevligt att plocka fram då man sitter med någon som man inte kan kommunicera verbalt med!

Ha en riktigt underbar resa!

Mulle
Linda_A
utöver allt detta som nämns så får du inte glömma den viktigaste saken av dem alla.

Nämligen MIG i resväskan din. biggrin.gif biggrin.gif Vill med! wub.gif
gammelnalle
Om du åker med always : kolla om de vill ha barnkläder...

i Mexico, Brasilien, och nu senast i Gambia fick vi reda på ,på plats att man gärna tog emot "överblivet" : nötta skor, tvål, schampo, kläder , speciellt då barnkläder, som man delade ut bland behövande.

(TÄNK OM MAN visste detta INNAN man åkte)

Reseledarna på plats vet VEM som är i behov (det brukar inte vara "tiggarna"- och man skall inte uppmana till tiggeri) och brukar ha bra kontakt med hjälporganisationer och lokalbefolkningen.
Att man sen "ligger lågt" med att framföra sina önskemål till oss turister kan jag förstå.

OBS att jag INTE VET hur det är i Venezuela utan baserar mitt inlägg på hur jag TROR att det kan vara...

HA EN UNDERBAR RESA och om du har digitalkamara: Köp med dig extra minneskort (jag blev av med ALLA mina bilder -och kamera) och batterier till kameran (eller laddare)

Försäkringskassan har du säkert kontaktat och fått med dig handlingar för utlandsresa. (Gäller iofs säkert inte i sydamerika?? -men brukar underlätta OM oturen är framme och ni måste uppsöka sjukhus)

RESEFÖRSÄKRING !!! Hemförsäkringen brukar räcka, men kolla för säkerhets skull och ta ev en tilläggsförsäkring antingen av försäkringsbolaget eller hos researrangören. Fördelen med att ha en hos researrangören är att (åtminståne Always) man slipper ligga ute med pengarna tills man kommer hem, utan de betalar ut direkt.

VISA-kort : Om du inte vill ha för mycket på kortet kan du be någon här hemma att betala in tex halva beloppet (av vad du räknar med att du behöver) efter en vecka på ditt konto.

FY VAD JAG ÄR AVIS!!!!!! mad.gif mad.gif sad.gif unsure.gif smile.gif laugh.gif rolleyes.gif
KURT
De flesta reseprogram + alla resetidningar har haft reportage om Venezuela som resemål. D v s Journalisterna har förmodligen varit på bjudresa dit. Och vad jag förstår så går de flesta charterresorna till Venezuela till öar utanför kusten, där man bor på semesteranläggningar med "ALL INCLUDED" sevice. Så förmodligen behöver man inte ens packa ned en tandborste! Sedan gör man utflyjter till nationalparker, vattenfall e t c . Men det behöver inte alls vara några strapatser, utan det är tämligen tillrättalagt.
mulle
CITAT (gammelnalle @ 02-11-2005, 08:45)
VISA-kort : Om du inte vill ha för mycket på kortet kan du be någon här hemma att betala in tex halva beloppet (av vad du räknar med att du behöver) efter en vecka på ditt konto.

Just det, jag glömde en jättebra grej.
Forex har ett nytt kort som heter Global och som går i alla Visa electron automater i hela världen.
Det är billigt att mata in pengar och du behöver aldrig vara rädd för att ditt huvudkonto hyvlas. Du kan beställa parallellkort till alla i familjen.
Banken kan mata in mera och det kan du själv via en mobiltelefon. Eller göra som Gammelnalle föreslog.
Dessutom fungerar kortet som betalningsmedel på nätet så du behöver inte längre vara rädd för att ge ut dina kontouppgifter i cyberrymden.
Jag hade ett forexkort med till USA för några veckor sedan och det funkade jättebra.
Mulle
Hannele
CITAT (mulle @ 02-11-2005, 08:52)
Global och som går i alla Visa electron automater i hela världen.

Hur vanlig är Visa electron?
På banken sa hon, att det inte finns överallt?
Lars-Olof Arvids
Härligt, Ninnisky!
Sydamerika är oehört fascinerande! Jag har inte varit i Venezuela men däremot rest runt i Brasilien två gånger. Hälsa till alla jaguarer, anakondor, vrålapor, pirayor och andra trevliga gynnare du möter! Kamera och massor av film är ett måste, jag brukar ta nästan en film om dagen i sådana länder. Likaså en bra kikare och gärna någon bra naturguidebok - det som inte finns på http://www.naturbokhandeln.se kanske går att hitta på http://www.wildlifebooks.co.uk om det nu hinner fram i tid. Man behöver inte vara naturtok innan för att fascineras av papegojor, kolibrier, vackra fjärilar i jätteformat... smile.gif

Olle
mulle
CITAT (Hannele @ 02-11-2005, 10:36)
CITAT (mulle @ 02-11-2005, 08:52)
Global och som går i alla Visa electron automater i hela världen.

Hur vanlig är Visa electron?
På banken sa hon, att det inte finns överallt?

Här kan du kolla om VISA electron gäller i det land du skall till!
Mulle
GoSatta
VISA-kort, pass och lite kläder är allt man behöver resten går att köpa. är igentligen ingen anledning att oroa sig om man itne ska till riktigt avlägsna ställen.

Detta med reseapotek gav jag upp för 5 - 6 år sen efter som både utbudet av läkemedel och priserna är bra mycket bättre i dom flesta länderna, ta bara med dig om det finns mediciner du MÅSTE ha.

en reseförsäkring är ju ganska trevligt men det ingår väl i dom flesta hemförsäkringarna.

någonting att läsa är alltid bra att ha med sig för det är itne alltid lika lätt att hitta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon