Carinas
01-11-2005, 18:41
Jag ska köpa eller bygga ett växthus ca 20 kvm. Troligtvis så köper jag ett färdigt pga av tidsbrist. Jag har hittat ett träväxthus med kanalplast 6mm från glasbacken. www.glasbacken.se verkar vara bra pris
Men eftersom jag är helt novis med detta med växthus så vill jag gärna ha lite råd. Är det någon som har erfarenhet med detta växthus. Nackdelar fördelar med glas eller kanalplast. Nackdelar fördelar med trä aliuminiumstomme
Tacksam för svar
Ingrid på Västkusten
02-11-2005, 07:26
Hej å välkommen hit!
Ämnet har stötts och blötts åtskilliga gånger förr så använd gärna sökknappen och kika ibland gamla inlägg.
Allt beror på hur Du har tänkt å använda det och vart Du bor.
Sådan kan man behöva tänka över. 20 kvm kräver också bygglov oavsett stommaterial. Så den ostnaden tillkomemr likaså kost för inredning, lampor, jag vill gärna ha permanent vatten och el i mitt växthus mm mm.
Hälsar Ingrid
fiffigafrun
02-11-2005, 14:56
Håller med Ingrid. Det är mkt praktiskt att dra in vatten och el redan från början. Jag har dessutom en frosskyddskabel i slangen för vattenkopplingen.
Här är lite bilder från mitt växthus, hur jag inrett osv (i alla fall sida 2 o 3):
Mitt växthus
Carinas
02-11-2005, 22:06
Tack för svaren. Jag ska i första hand driva upp plantor till mina trädgårdar men även odla lite roliga udda grönsaker som jag kan ha till vår restaurang.
Jag bor i Skåne
Jag hade tänkt lägga värmekabel och göra en isolerad sockel, vatten och el ska självklart in.
Byggnadslovshandlingarna ligger på bordet jag ska bara bestämma mig för vad jag ska ha.
Fiffiga fruns växthus verkar fint, vad är det för märke och vilken storlek är det och hur fäste ni glasen i ramen.
Carina
fiffigafrun
02-11-2005, 23:08
Mitt växthus är en byggsats från företaget Florum (www.florum.nu). Mkt fiffig o gedigen konstruktion m extra ventilationshål etc. Glasen är fästa m silikon och vissa löstagbara m spec klipps.
Mitt är bara 10 kvm men jag tror att det går att förlänga.
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 07:36
Om Du bor i Skåne hade jag köpt en polytunnel istället.
Hälsar Ingrid
Jag tycker att du skal välja ett i aluminium, inget underhåll !
Välj glas i sidorna och kanalplast i taket. Växthuset blir vakert, lätt att se in och ut.
Taket är isolerat det blir enkelt att vinterbonamed bubbelplast på väggarna. Taket behöver skuggas på sommaren så den sämre sikten spelar inte så stor roll.
Det är lättare att montera taket med kanalplast!
Jag bygde ett Euroserre med breden 4,5 meter, montra glastaket var tufft ... trotts bygnadställning!
JÅJ
P.S.
Bara en åsikt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.