Full version: Olivträd
Slanter
Hej,
Vi köpte ett litet olivträd i somras som stått ute på vår altan hela sommaren och en bit in på hösten.
För en månad sedan flyttade vi in den över vintern.
Nu har den börjat tappa massor av sina blad. Gör olivträden det eller är det något som är fel med den. Kanske behöver den stå ljusare?
Hur ska ett olivträd stå över vintern? Hur mycket vatten behöver den?

Tacksam för svar!

/Slanter
jegi
Det ska stå ljust och svalt. Det behöver inte vattnas ofta under dessa förutsättningar. Det är städsegrönt, men en del blad tappar det. Tappar det massor är det något fel.
Slanter
Tack för svar! :-)

Är rädd för att det kan vara för mycket i så fall.
Gissar på att det är för mörkt och varmt där den står då. Kan man ta reda på något sätt vad det beror på att den tappar bladen?

/Slanter
jegi
CITAT (Slanter @ 01-11-2005, 20:00)
Tack för svar! :-)

Är rädd för att det kan vara för mycket i så fall.
Gissar på att det är för mörkt och varmt där den står då. Kan man ta reda på något sätt vad det beror på att den tappar bladen?

/Slanter

Väl bekomme.
Ja, enklast är väl att ställa det ljust och svalt och se om det slutar tappa bladen wink.gif
Sen är det ju bra att kolla så att det inte är nåt skadedjursangrepp.
F ö är min erfarenhet att dom brukar repa sig ganska bra även om dom tappat en del blad.
kerstin z5-6
med ljust avses helst x ljus i form av lysrör .. eller liknande- ju mer ljus desto högre #vinter &inne temp står det ut med smile.gif
Cilla
Utöver att ollivträd måste ha ljus och svalt för att klara sig, så tror jag att man ska avhärda växer som ska in också. Att avhärda åt andra hållet är vi ju vana vid, men jag tror att växterna behöver vänja sig vid det mindre ljus de alltid får inomhus, även i ett söderfönster, samt den höga sommarvärme med torr ökenluft som vi har inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon