Full version: Olivtrd
Slanter
Hej,
Vi kpte ett litet olivtrd i somras som sttt ute p vr altan hela sommaren och en bit in p hsten.
Fr en mnad sedan flyttade vi in den ver vintern.
Nu har den brjat tappa massor av sina blad. Gr olivtrden det eller r det ngot som r fel med den. Kanske behver den st ljusare?
Hur ska ett olivtrd st ver vintern? Hur mycket vatten behver den?

Tacksam fr svar!

/Slanter
jegi
Det ska st ljust och svalt. Det behver inte vattnas ofta under dessa frutsttningar. Det r stdsegrnt, men en del blad tappar det. Tappar det massor r det ngot fel.
Slanter
Tack fr svar! :-)

r rdd fr att det kan vara fr mycket i s fall.
Gissar p att det r fr mrkt och varmt dr den str d. Kan man ta reda p ngot stt vad det beror p att den tappar bladen?

/Slanter
jegi
CITAT (Slanter @ 01-11-2005, 20:00)
Tack fr svar! :-)

r rdd fr att det kan vara fr mycket i s fall.
Gissar p att det r fr mrkt och varmt dr den str d. Kan man ta reda p ngot stt vad det beror p att den tappar bladen?

/Slanter

Vl bekomme.
Ja, enklast r vl att stlla det ljust och svalt och se om det slutar tappa bladen wink.gif
Sen r det ju bra att kolla s att det inte r nt skadedjursangrepp.
F r min erfarenhet att dom brukar repa sig ganska bra ven om dom tappat en del blad.
kerstin z5-6
med ljust avses helst x ljus i form av lysrr .. eller liknande- ju mer ljus desto hgre #vinter &inne temp str det ut med smile.gif
Cilla
Utver att ollivtrd mste ha ljus och svalt fr att klara sig, s tror jag att man ska avhrda vxer som ska in ocks. Att avhrda t andra hllet r vi ju vana vid, men jag tror att vxterna behver vnja sig vid det mindre ljus de alltid fr inomhus, ven i ett sderfnster, samt den hga sommarvrme med torr kenluft som vi har inne.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon