Full version: Hibiskussticklingar
susa
Hej alla hibiskusfreaks!

jag undrar vad man gör av de avklippta grenarna, dvs hur hanterar man sticklingarna?

Jag beskar mina hibiskusar hårt nu efter att de stått ute hela sommaren, ca hälften åkte av så jag har avklippta grenar som jag nu har stoppat i ett vattenglas.

Jag hade tänkt övervintra dem i mitt söderfönster i rumsvärme men de kanske ska ha det kallare?

Tacksam för svar!
Sanna
Sophiaa
Halloj och välkommen!
Roligt att någon skriver lite om hibiskus här! smile.gif

Jag har fått höra följande:
Att det kan vara svårt att få sticklingar att överleva nu eftersom årstiden inte är den "bästa" för dom just nu. Bäst tar dom sig i februari och framåt tydligen!
Jag satte dock en stickling i vatten för ca en månad sedan och redan efter fem dagar så började man se antydningar till rötter! smile.gif

Efter det så har jag satt flera sticklingar i både jord och vatten men har ännu efter flera veckor inte sett resultat..men jag ger inte upp, antar att det bara kan ta lite längre tid.
Ställ sticklingarna så ljust som möjligt, söderfönster är som sagt bäst.

Det finns växthormon att köpa som man kan behandla sticklingen med eller ha ned i vattnet för att få rötterna att växa snabbare.
Men detta har jag aldrig provat.

Sticklingen bör vara minst 10cm i stammen.
Endast 2-3 blad bör vara kvar högst upp på sticklingen.
Är blade stora så kan man klippa dom mindre.
Inga blad bör komma under vattenytan.
Vattnet ska vara rumstempererat när man sätter i dom.
Vattnet bör bytas en gång per vecka.

Om sticklingen som du vill få fram rötter på har bildat bark, dvs inte är grön på stammen så råder vissa en att sätta dom i såjord direkt istället med en plastpåse över. (lufthål?!)
Men se till att det inte blir för varmt inne i påsen om sticklingen står i direkt solljus. (knappast ett problem nu kanske..; )

Anledningen till att man ska använda sig av den mindre näringsrika såjorden/kaktusjorden är att de små sköra rötterna lätt förstörs av näringsämnena i vanlig blomjord.

Håll jorden jämt fuktig, inte blöt, och blanda gärna i lekakulor och annat för att öka dräneringen!

Lycka till!
/VhSophiaa smile.gif
Sophiaa
Jo en sak till..
Det är säkert skillnad i hur hibiskussticklingarna vill ha det när det kommer till värme beroende på om det är Frilandshibiskus eller "Krukodlad hibiskus" dvs Hibiscus rosa sinensis?
Vilket är det du har?

H/Sophiaa igen smile.gif
Pia mitt i Skåne
Kan väl säga att jag brukar sätta ner hela krukan i en stor plastpåse så kan man lätt reglera öppningen om man vill ha den helt öppen eller bara en liten öppning. Jag brukar alltid sätta mina sticklingar i jord, det vill inte riktigt lyckas för mig i vatten. Nu på hösten/vintern är det dock svårare och man får beväpna sig med mycket tålamod.
Lycka till...
susa
Tack för utförligt svar!

Nu har jag ansat dem lite samt satt dem i "solen". Tyvärr var det nog inte det bästa materialet jag sparade, de är lite korta mot de 10cm du förordar... men jag håller tummarna.

Mina fyra hibiskusar är inköpta under våren och har blommat (och vuxit) som 17 denna sommar. Min dröm är att de ska bli sådana knubbiga träd som finn på bla Waldemars Udde i Sthlm, jag har därför beskurit dem hårt. Finns det något annat knep?

Sanna
Bessie
Om sticklingarna har knoppar ska de också pillas av. Finns det sådana ändrar hibiskusen ganska radikalt på prioriteringarna -- knoppar går före rötter. Med lite tro och längtan så går det, skrev Astrid.

En huskur för att få sticklingar att rota sig är att sticka ner en pilgren i vattnet. Jag vet tyvärr inte hur pass bra det fungerar i november.
Sophiaa
Detta med en pilgren i vattnet hos sticklingen lät intressant!
Det ska jag pröva på näste sommar! smile.gif

Jag har läst att växter som får mycket värme och näring vintertid tenderar till att bli långa och rangliga..om detta stämmer även på hibiskus vet jag inte..
Lycka till med sticklingarna!

H/Sophia smile.gif
Pia mitt i Skåne
Ett annat tips är att rota sticklingar i vitmossa.
Jag håller också på en hel del med hoyor och många av oss hoyaister har övergått till att bara rota i vitmossan. När rötterna har kommit är det bara att plantera sticklingen med vitmossa och allt i jord. Många s.k. svåra sorter har visat sig lättare att rota i mossan.
Vitmossan är dessutom bakteriedödande...
bratt
rolleyes.gif Hej alla ni som gillar hibiskusar . här är en till som gillar dessa blommor. jag har ca 15 st olika, men tyvärr inte så många stora ännu. de flesta står på tillväxt.
Finns det någon som vet vart man kan köpa hibiskusfröer?

Det vore roligt om man kunde byta en del eller få köpa några ovanliga.
Pia mitt i Skåne
Hejsan, skoj med en till hibiscusälskare.
impecta kan du hitta lite hibiscusfrön.

Det finns en hibiscusgrupp på yahoo som har blivit ganska aktiv i höst och vi planerar att hitta lite roliga hibiscusfrön att köpa gemensamt utomlandsifrån till våren. Vi skall också försöka sätta upp en sticklinglista och byta lite sticklingar i vår.
Det är för närvarande det enklaste sättet att få tag på lite nya och roliga sorter.
Ciczi
CITAT (Sophiaa @ 02-11-2005, 15:13)
Jag satte dock en stickling i vatten för ca en månad sedan och redan efter fem dagar så började man se antydningar till rötter! smile.gif

Efter det så har jag satt flera sticklingar i både jord och vatten men har ännu efter flera veckor inte sett resultat..men jag ger inte upp, antar att det bara kan ta lite längre tid.

När jag lyckades wub.gif med mina sticklingar i våras så tog det 8 veckor för den första att visa rötter. Eller rättare sagt för rötterna att sticka ut genom torvbriketten. Sedan kom de andra på band efter. Av 8 sticklingar som sattes i torvbrikett samtidigt så tog sig fem av dem. Blev ganska nöjd trots allt. biggrin.gif

Ciczi
bratt
biggrin.gif Jag skall gå in och titta på den länken .Det är roligt att prata med fler hibiskusfans.

När jag sätter hibiskussticklingar sätter jag dom direkt i jord och en plastpåse över, så får de stå och "turen" är med mig alla har rotat sig.
Emma_
Hej!

Har du lufthål i plastpåsen då?
Lotta150
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 05-11-2005, 12:45)
Hejsan, skoj med en till hibiscusälskare.
impecta kan du hitta lite hibiscusfrön.

Det finns en hibiscusgrupp på yahoo som har blivit ganska aktiv i höst och vi planerar att hitta lite roliga hibiscusfrön att köpa gemensamt utomlandsifrån till våren. Vi skall också försöka sätta upp en sticklinglista och byta lite sticklingar i vår.
Det är för närvarande det enklaste sättet att få tag på lite nya och roliga sorter.

Var inne och kollade länken till Impecta. Såg
Hibiscus m. F1 'Southern Belle'
Prakthibiskus

Någon som sett den blomma i verkligheten? Blomman verkade ju "groteskt" stor... ohmy.gif smile.gif
Ciczi
CITAT (Emma_ @ 07-01-2006, 21:11)
Hej!

Har du lufthål i plastpåsen då?

Ja, lufthål är nödvändigt skulle jag vilja säga.

Appropå korta sticklingar... jag har satt 5 cm sticklingar i torvbrikett. Det var inga problems... men en gräns på 10 är väl rätt lagom skulle jag tro.

Ciczi

Förresten. Sticklingarna jag tog i våras har inte exakt samma färg som moderplantan. Någon som råkat ut för det?
Pia mitt i Skåne
CITAT (ciczi @ 09-01-2006, 08:36)
Förresten. Sticklingarna jag tog i våras har inte exakt samma färg som moderplantan. Någon som råkat ut för det?

Har du satt de som blommar med lite annan färg i torvbriketter? Kanske kan de då ändra nyans efter hur sur jorden är, det finns det ju andra växter som gör...

Jag har inte sett ¨'Sothern belle' i verkligheten, men den lär kunna bli 20-25 cm i diameter...

Jag gör inga extra lufthål i plastpåsen, jag sätter helt enkelt ner hela krukan och växten i en plastpåse och så reglerar jag öppningen efter hur fuktigt och varmt det verkar vara i påsen...
Ciczi
Visst satte jag dem i torvbriketter...

Ciczi
Carex
Kan berätta att min har ändrat från att ha varit enkel när jag köpte den till att vara lätt fylld/dubbel
Ciczi
CITAT (Carex @ 10-01-2006, 00:08)
Kan berätta att min har ändrat från att ha varit enkel när jag köpte den till att vara lätt fylld/dubbel

En del av tjusningen med hibiskusar!

Ciczi
Emser
Är det någon här som bor i Uppsala trakten som vill köpa 2 stora egen uppdragna Hibiskusar från Portugal? Skotten fick jag av mina svärmor efter hennes semester där borta...

Båda är röda; den ena är enkelt mörkt röd och den andra är trippel röd!
Ciczi
äh... vad långt bort...

gissar att det inte går att skicka dem på posten?

Ciczi
Emser
Är det trelleborg du bor i eller?
lissa
Jag har provat rotningshormoner både i vatten och i jord. Vet inte om det var en konstig reaktion eller om de alltid är så, men på dom jag hade satt i vatten blev det en massa vita stenliknande saker som satt fast på stambiten som var i vattnet. På dom jag har satt i jord har det fungerat, men har aldrig pövat att göra det med en hibiscus..Jag har aldrig lyckats med att föröka mina Hibiskusar, men å andra sidan gav jag upp efter några få fösök
Ett husrecept jag fick av en gammal dam är att när man planterar om eller sätter en stickling i jord ska man lägga ner mellan 5-10 risgryn..De fungerar troligen som en rotningshormon, och det fungerade bra.

I stället för att sätta en plastpåse över sticklingar eller just grodda plantor, så använder jag mig av gamla läskedrycksflaskor som jag klipper av på mitten...bara att skruva av korken när dom ska luftas smile.gif
Redigerar..
Vitmossan ni pratar om att använda till sticklingar...är det det jag kallar för Renlav, eller är det en annan typ av mossa ??
Ciczi
CITAT (Emser @ 11-01-2006, 16:01)
Är det trelleborg du bor i eller?

Visst är det så!

Ciczi
Emser
Men du, jag kommer att åka ner dit snart!?

Intresserad?
Bessie
CITAT (lissa @ 12-01-2006, 01:33)
Jag har provat rotningshormoner både i vatten och i jord. Vet inte om det var en konstig reaktion eller om de alltid är så, men på dom jag hade satt i vatten blev det en massa vita stenliknande saker som satt fast på stambiten som var i vattnet.

Är det rotanlag du tänker på eller något annat?

Nej, renlav och vitmossa är inte samma sak. Vitmossan är grönvit och fuktig.

Elände att man ska bo på fel sida om pölen. Annars skulle jag ta emot en av dina hibiskusar med öppna armar, Emser. Som det är nu kan jag bara titta snällt och tigga sticklingar.
Ciczi
CITAT (Emser @ 12-01-2006, 20:30)
Men du, jag kommer att åka ner dit snart!?

Intresserad?

Klart jag är, men det beror ju lite på vad du ska ha för dem. Ska ju börja plugga så jag kan ju inte lägga mängder med pengar på sånt längre.

Ciczi
Margaretha
CITAT (Bessie @ 03-11-2005, 00:50)
Om sticklingarna har knoppar ska de också pillas av. Finns det sådana ändrar hibiskusen ganska radikalt på prioriteringarna -- knoppar går före rötter.

Jag läste häromdagen att man INTE bara av det skälet - ändrade prioriteringar - ska låta bli att ta sticklingar från en hibiskus (eller andra växter) som blommar, utan också för att knoppar "producerar" hormoner som hindrar rotbildning!

Det hade jag ingen aning om, men det kanske förklarar en del av mina misslyckanden! unsure.gif
susa
Hej igen, nu tar jag upp tråden på nytt...

Är precis hemkommen från Egypten och jag har ett 10-tal sticklingar med mig hem, och efter alla råd jag läs här stoppar jag dem i såjord direkt, med plstpåse över. VILL inte misslyckas med dessa, de är så fina -bland annat brokbladiga, kritvita och en fransig röd med blodblad. det ska bli spännande... .

Har någon tips på om man ska hantera desssa importerade på annat sätt är jag tacksam.

Glad Påsk!

Susa
Ciczi
Håller tummarna för dina egyptiska sticklingar... får vi se lite bilder.... *snälla*

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon