Halloj och välkommen!
Roligt att någon skriver lite om hibiskus här!

Jag har fått höra följande:
Att det kan vara svårt att få sticklingar att överleva nu eftersom årstiden inte är den "bästa" för dom just nu. Bäst tar dom sig i februari och framåt tydligen!
Jag satte dock en stickling i vatten för ca en månad sedan och redan efter fem dagar så började man se antydningar till rötter!

Efter det så har jag satt flera sticklingar i både jord och vatten men har ännu efter flera veckor inte sett resultat..men jag ger inte upp, antar att det bara kan ta lite längre tid.
Ställ sticklingarna så ljust som möjligt, söderfönster är som sagt bäst.
Det finns växthormon att köpa som man kan behandla sticklingen med eller ha ned i vattnet för att få rötterna att växa snabbare.
Men detta har jag aldrig provat.
Sticklingen bör vara minst 10cm i stammen.
Endast 2-3 blad bör vara kvar högst upp på sticklingen.
Är blade stora så kan man klippa dom mindre.
Inga blad bör komma under vattenytan.
Vattnet ska vara rumstempererat när man sätter i dom.
Vattnet bör bytas en gång per vecka.
Om sticklingen som du vill få fram rötter på har bildat bark, dvs inte är grön på stammen så råder vissa en att sätta dom i såjord direkt istället med en plastpåse över. (lufthål?!)
Men se till att det inte blir för varmt inne i påsen om sticklingen står i direkt solljus. (knappast ett problem nu kanske..; )
Anledningen till att man ska använda sig av den mindre näringsrika såjorden/kaktusjorden är att de små sköra rötterna lätt förstörs av näringsämnena i vanlig blomjord.
Håll jorden jämt fuktig, inte blöt, och blanda gärna i lekakulor och annat för att öka dräneringen!
Lycka till!
/VhSophiaa