susa
Hej!

Mina Änglatrumpeter blommar nu om, jag har tagit in dem i "nästan rumsvärme" för att se vad som hände och alla tre satte massor av knoppar och börjar nu blomma... Hade tänkt stoppa ner dem i matkällaren(mörkt och svalt) men nu vill jag ha dem kvar ett tag till för att njuta av dem.

Är det en dålig idé tror ni? De kanske behöver sin vintervila och blir konfunderade av värmen?

Tacksam för kommentarer om detta!

Mvh
Sanna
kerstin z5-6
De klarar att övervintra varmt om de får vatten -men utan x ljus tappar de aölla blad inne i +18 -det gör inget alls, de kommer tillbaka
Ingrid på Västkusten
Ja de är inte vackra vid övervintring!

Läste ett bra trix för övervintring i ett gammalt numemr av Natur å Trädgård - man planterar alltså änglatrumpeten i en liten kruka som man gör en massa hål i - planterar den i en stooor kruka och när det är höst tar man upp den lilla krukan, skär bort alla rötter utanpå - skär ner kronan ordentligt och VIPS har man en liten änglatrumpet igen :-)
Jag kom själv int elängre än till den lilla krukan, har inte tagit upp den ur den stora ännu (undras om jag kommer å göra det alls i år- bli av med tre passifloror gav helt plötsligt en massa utrymme!)

Hälsar Ingrid
Gillan
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-11-2005, 08:10)
Ja de är inte vackra vid övervintring!

Läste ett bra trix för övervintring i ett gammalt numemr av Natur å Trädgård - man planterar alltså änglatrumpeten i en liten kruka som man gör en massa hål i - planterar den i en stooor kruka och när det är höst tar man upp den lilla krukan, skär bort alla rötter utanpå - skär ner kronan ordentligt och VIPS har man en liten änglatrumpet igen :-)
Jag kom själv int elängre än till den lilla krukan, har inte tagit upp den ur den stora ännu (undras om jag kommer å göra det alls i år- bli av med tre passifloror gav helt plötsligt en massa utrymme!)

Hälsar Ingrid

Det där har jag gjort flera ggr, och det fungerar perfekt.
De blir ju en aning mer lätthanterliga då. smile.gif
/Gillan
susa
tack för svar!

Men hur mycket kan man skära ner dem, ska man hålla sig ovanför förgreningen, v:et, eller kan man skära hårdare för att få en finare form?

Jag har övertagit ett par änglatrumpeter som är ca tre år och de har inte någon vidare fin form utan är väldigt rangliga så jag skulle gärna vilja börja om från början.

Sanna
Ingrid på Västkusten
Hålla sig över förgreningen är bra då de ju blommar lättare efter förgrening och man har en liten start :-) men det är alltså kraftig berkärning som avses.

Undrar om detta skulle funka på min Mobisu det är ju en x flava så alltså inte dne vanliga Brugmansian, och den ser också annorlunda ut. Tål köld! Men är svårrotad.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon