|
Någon som vet vad det här kan vara för kaktus är precis inköpt på plantagen?
Åsa, mälardalen zon 2
02-11-2005, 09:02
Vet inte vad det är men det är nog ingen kaktus, kaktusar har inga blad. Men det kan nog vara någon slags suckulent.
Alexander-VG-zon3
02-11-2005, 12:37
Sulawesii
02-11-2005, 12:54
En sån vill jag ha!!
maimiti
02-11-2005, 13:40
Skulle det inte kunna vara en madagaskarpalm, eller är jag helt ute och seglar?
Ingrid på Västkusten
02-11-2005, 15:32
Ser ut som en Monadenium av nått slag alltså en Euphorbiasläkting. Värsta är att jag ahr sett sådana men erinnrar mig inget mer än Monadenium....men har för mig detta är en korsning...
Alexander-VG-zon3
02-11-2005, 19:03
det är en ökenstjärna (pachypodium succulentum)
Har tittat på många bilder från era förslag men inga verkar stämma
Alexander-VG-zon3
02-11-2005, 22:14
Madagaskarpalm = ökenstjärna.
Den kan bli väldigt hög med tiden. Brukar ha blad bara högst upp. Min var 1,5 m hög sen tyckte jag den blev för ful....... Dom är vackrast som unga. Med god skötsel KAN den blomma med vita vakra blommor. Därav namnet ökenstjärna.
Alexander-VG-zon3
02-11-2005, 22:23
jo det är en sort av den
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 07:40
Det är inte en Madagascar-palm tro mig :-) de ser inte ut så när de är unga! Och ökenstjärna är ett ord som är farligt att använda då det även används om andra växter. Adenium obesum tex.
Och det är INTE en sådan flaxss visar - den ser int eheller ut så som liten ;-))
Hälsar Ingrid
maimiti
03-11-2005, 08:05
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 08:40) Det är inte en Madagascar-palm tro mig :-) de ser inte ut så när de är unga! Och ökenstjärna är ett ord som är farligt att använda då det även används om andra växter. Adenium obesum tex.
Och det är INTE en sådan flaxss visar - den ser int eheller ut så som liten ;-))
Hälsar Ingrid Den här fotade jag hos min svägerska i somras. Hon kallade den ökenstjärna...  Men är madagaskarpalm och ökenstjärna samma sak? Det trodde ju inte jag  Svägerskans ökenstjärna ser inte alls ut som jag tänker mig en madagascarpalm utan påminner mer om ... men nu glömde jag namnet... gammaldags växt som växer vilt runt medelhavet, fanns ofta i hemmen förr och rotades i ölflaskor  Giftig... Det är för tidigt för att kunna tänka
CITAT (maimiti @ 03-11-2005, 09:05) CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 08:40) Det är inte en Madagascar-palm tro mig :-) de ser inte ut så när de är unga! Och ökenstjärna är ett ord som är farligt att använda då det även används om andra växter. Adenium obesum tex.
Hälsar Ingrid Den här fotade jag hos min svägerska i somras. Hon kallade den ökenstjärna...  Men är madagaskarpalm och ökenstjärna samma sak? Det trodde ju inte jag  Svägerskans ökenstjärna ser inte alls ut som jag tänker mig en madagascarpalm utan påminner mer om ... men nu glömde jag namnet... gammaldags växt som växer vilt runt medelhavet, fanns ofta i hemmen förr och rotades i ölflaskor  Giftig... Det är för tidigt för att kunna tänka  det är en ökenros, adenium obesum mvh zazu
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 09:30
Ökenstjärna = Adenium obesum
Madagascarpalm = Pacypodium lamerei
Och Pachy är ju itne en palm som man kan ju undra ;-) vad de tänkte på namngivarna!
Himla snygg Adenium Maimiti! Jag har ett antal olika kloner själv och den är supersnygg den Du fotade!
Hälsar Ingrid inbiten suckulentsamlare
maimiti
03-11-2005, 09:52
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 10:30) Himla snygg Adenium Maimiti! Jag har ett antal olika kloner själv och den är supersnygg den Du fotade! Jo, den är fin  Hade vi bara haft ett större boende så skulle jag härbärgera klart många fler sorters växter än bara hoyor... Nerium oleander var det jag tänkte på förresten, den som jag tycker att svägerskans Ökenstjärna liknar. Var tvungen att söka på nätet efter oleanderväxter innan jag kom på vad den hette *skäms* När jag tittar på bilder av Nerium kan jag dock inte begripa hur jag kunde få för mig att de var lika Däremot så såg madagascarpalemerna jag hittade ut som jag förväntade mig... Pachypodium densiflorum långt ner på sidanPachypodium lameri nästan längst ner på sidan
Åsa, mälardalen zon 2
03-11-2005, 09:56
CITAT (maimiti @ 03-11-2005, 10:52) CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 10:30) Himla snygg Adenium Maimiti! Jag har ett antal olika kloner själv och den är supersnygg den Du fotade! Jo, den är fin  Hade vi bara haft ett större boende så skulle jag härbärgera klart många fler sorters växter än bara hoyor... Nerium oleander var det jag tänkte på förresten, den som jag tycker att svägerskans Ökenstjärna liknar. Var tvungen att söka på nätet efter oleanderväxter innan jag kom på vad den hette *skäms* När jag tittar på bilder av Nerium kan jag dock inte begripa hur jag kunde få för mig att de var lika Däremot så såg madagascarpalemerna jag hittade ut som jag förväntade mig... Pachypodium densiflorum långt ner på sidanPachypodium lameri nästan längst ner på sidan Så himla fel ute var du inte när du tyckte att Nerium var lik Adenium de är nära släkt med varann och hör båda till familjen Apocynaceae och är man duktig ska man kunna lyckas ympa Adenium på en grundstam av Nerium. Och en enkelblommande Nerium har blommor som är mycket lika Adenium.
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 10:00
Ja fast duktig Åsa - växten ser heltokig ut efteråt! Det bildas en knöl ovanpå den smala stammen av Nerium och det ser helsjukt ut :-(
Två av mina Adenium hemma är ympade - men det är alltså skojiga färger av Adenium som är ympade på ett Adeniumunderlag så växten växer då som den skall. Och ser ut som den skall med.
Hälsar Ingrid ibland lite av en purist
maimiti
03-11-2005, 10:10
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-11-2005, 10:56) Så himla fel ute var du inte när du tyckte att Nerium var lik Adenium de är nära släkt med varann och hör båda till familjen Apocynaceae och är man duktig ska man kunna lyckas ympa Adenium på en grundstam av Nerium.
Och en enkelblommande Nerium har blommor som är mycket lika Adenium. Men, stammen på Adenium är ju köttig och Nerium är ju mer träig, så på det viset är de ju inte speciellt lika. Jag hade för mig att Nerium hade tjockare stammar, men när jag tittar på bilder på nätet har de ju inte alls det utan de är mer som vanliga grenar.
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 10:21
Blommorna är ju väldans liknande i formen - och familjen är ju samma :-) Nerium oleander räknas faktiskt ibland till suckulenterna --- dte gör ju vissa hoyor med ,-) jag håller inte riktigt med fast hmm Hoya kerryi är ganska så suckulent ;-)
Hälsar Ingrid
maimiti
03-11-2005, 10:51
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 11:21) Blommorna är ju väldans liknande i formen - och familjen är ju samma :-) Nerium oleander räknas faktiskt ibland till suckulenterna --- dte gör ju vissa hoyor med ,-) jag håller inte riktigt med fast hmm Hoya kerryi är ganska så suckulent ;-)
Hälsar Ingrid Jo, på blomformen är ju Adenium och Nerium lika... det är sant, fast det var inte det jag tänkte på när jag såg växten hos min svägerska  Visste inte att Nerium räknades som suckulent  Hoyor är inte suckulenter och ska inte räknas dit heller, inte någon art, även om vissa har "suckulenta" blad.
Alexander-VG-zon3
03-11-2005, 10:59
jag är med 100% säker på att det är en madagaskarpalm
jag tror inte att det är en madagaskarpalm, dels pga växtsättet och att den saknar taggar, jag tror mer på någon euphorbia
mvh zazu
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 11:04
Nej inte en Pachy lamerei - den ser helt annorlunda ut som juvenil. Och har sedan längre blad i annann färg, den här växer hanska så kortvuxet och buskigt med en kort fet stam. GRR vad sur jag blir när namndatabasen falerar!
Alexander-VG-zon3
03-11-2005, 11:12
men det är ite den madagaskarpalmen som man ser i krukväxtböker som har taggar det är en sort av den där finns jätte många sorter
Alexander-VG-zon3
03-11-2005, 11:14
kolla min länk det är en sort av madagaskarpalm och det är säkert den som han/hon har  länken http://www.info-joe.com/5X691X690X7234_suc...ucculentum.html
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 11:14
Jag har sett de flesta sorterna av Pachy små som stora och det är inte en Pachy - korsning maybe - sådant är knepigt nuförtiden då de dyker upp mer å mer - och denna här på fotot har inte ens några taggar. Värsta är ju att jag har sett den på riktigt, hållit i den t o m :-))
Alexander-VG-zon3
03-11-2005, 11:15
många av pachy har ite äns taggar
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 11:18
Det finns ett enkelt test man kan göra =>
Skrapa lite försiktigt hål på en del av kroppen och observera färgen på växtsaften. Som första utsorteringskriterium!
Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 11:32
Nu tror jag jag vet vilken det är efter lite surfande ocxh rotande i skallen! Monadenium reflexum! Tex denna länk med en lite mera fullvuxnade en och i blom; http://davesgarden.com/pf/go/66950/Så den borde ha mjölkliknande plantsaft. Monadenium tillhör ju Euphorbiaceae. Hälsar Ingrid
Hej på er!! För att krångla till det hela kan jag säga att jag tycker det ser ut som en sk Kanariestånds, eller Senecio Kleinia (Kleinia Nerifolia) som den heter på latin. Google har bilder... Regniga hälsningar från Karlskoga
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 14:03
Nix - det är inte en Senecio kleinia :-) återigen jag har sett dem på riktigt ;-)i stort och smått tillstånd :-) hu vilken motvalls jag är idag ;-)))) Jag minns själv när jag kollade etiketten en gång i tiden för Monadeniumsläktet tillhör itne dte mest vanliga att kunna köpa i en 'vanlig' affär :-)
Pema måste kolla färgen på växtsaften!!!!
Hälsar ingrid
Alexander-VG-zon3
03-11-2005, 14:09
Ingrid på Västkusten
03-11-2005, 14:13
Det är bra å va envis :-) fast förutom Pema så har jag sett denna och alla den sägs likna i verkligheten därav min fantastiska envishet :-)) och att jag då såg den namnad som Monadenium!
Alexander-VG-zon3
03-11-2005, 19:16
Ja inte blev jag klokare av alla era råd hehe, tänker inte skada min lilla skydsling för att kolla "saften", måste vara ovanlig när alla här har sådana problem med den
Ingrid på Västkusten
04-11-2005, 20:07
Det är bara ett pöttestick som krävs som snabbt läker :-)
Hälsar ingrid
Har kollat nu, den blöder vit
Ingrid på Västkusten
06-11-2005, 20:36
Tack!
Euphobia - Euphorbiasläktning - caset för att det är en Monadenium är numera stärkt :-)))
Varken Senecio & Pachy har vit växtsaft......
Hälsar ingrid
Alexander-VG-zon3
06-11-2005, 20:52
 får väl ge mig
Hittade detta gamla inlägg när jag tittade på din palm. Det är en form av Euphorbia, jag har en likadan. Kan bara inte just nu komma på vad den heter. Jag återkommer. Hälsn tulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|