|
*Felix matte*
01-11-2005, 22:15
tittar jag på just nu.... kommer i repris 3/11 och 4/11 Så sorgligt att se att vi avvisar svårt sjuka barn För mig personligen ter det sig väldigt konstigt att så många ensamstående män får uppehållstillstånd... och sååå många barnfamiljer avvisas.
*Felix matte*
01-11-2005, 23:11
Hoppsan!...kanske borde jag inte skrivit inlägget... handlade ju om Zigenare (Romer) som blev illa behandlade Hade jag skrivit att hästen Pålle inte fick något foder igår kväll.. då hade nog reaktionen varit större... eller?
Anki på Öland
01-11-2005, 23:17
Såg det inte så jag kunde inte kommentera inlägget. Anki
*Felix matte*
02-11-2005, 06:19
Förlåt! är nog bara jag som är extra känslig
Jag tycker inte alls att du är extra känslig. Såg det själv och hade tänkt skriva nu på morgonen. Min fundering var om det verkligen handlade om Sverige år 2005  , eller om det var under Nazi- Tysklands tid. För och inte tala om Barbro Holmbergs uttalanden och ställningstagande. Skrämmande är vad det är. Och jag skäms /Gilllan
Jag såg också programmet och blev väldigt illa berörd när jag lyssnade på Imer (hette han så?), speciellt när han var med direkt på telefon. Barbro Holmberg svarade inte direkt på någon fråga, det var typiskt undanglidande politikersnack hela tiden. Tragiskt!
Zarah P
02-11-2005, 10:55
Jag ser aldrig på Uppdrag; Granskning - så därför har jag inte läst inlägget förrän nu. Jag tycker inte om programmet - jag tycker att de vinklar allting så in i norden, för att få fram denna veckas ståndpunkt, liksom... ...men för en gång skull ska jag nog göra ett undantag, och se reprisen - så återkommer jag med en åsikt...
Jag såg det och jag satt och grät. Jag mår illa av att se politiker stå och inte ens kunna svara rakt ut på en fråga. Hur kunde hon gå hem och sova den natten??? Jag hoppas hon åtminstone hade ont i magen och ångest! Det är helt otroligt hur de behandlar barnfamiljer som har blivit utsatta för sådana övergrepp! Men det är som han sa den där läkaren, hade det varit en svensk familj där mamman och dottern blivit våldtagna medan pappan och sonen fick se på och bli misshandlade, så hade hela Sverige reagerat och skrikit SKANDAL. Men den är familjen kastar man bara ut ur landet så slipper man det problemet... De är ju ändå inte svenskar...
*Felix matte*
02-11-2005, 20:34
CITAT (annama @ 02-11-2005, 21:04) Fråga till Felix matte: Hur i hela friden kan du se hur jag surfar. Har bytt mellan Safari och Explorer och du hänger med. Jag är dålig på datorer och kan inte begripa hur du bär dig åt.......Vofför gör du på dette viset???  :o :o :o Nej jag kan inte se hur du surfar... det är bara du som ser dina uppgifter I min dator visar den mitt IP och att jag surfar med Windows XP och min ISP är bredbandsbolaget. HÄR kan du göra egen.
Diskrimineringen av Romer verkar fortfarande enormt grav. Jag såg inte programmet tyvärr. Men för nåt år sedan var det ju någon Rom som blev överfallen på nåt bröllop. Eller hur det nu var. Men polisen tyckte att de inte kunde göra något, ingen ville ju vittna. Så polisen/åklagaren sade rätt ut att de lät Romerna lösa det på sitt eget vis, vad nu det var. Vansinnigt. Man kan inte ha stater i staten, eller olika lagar för olika människor. Lagarna är ju till för att skydda de värnlösa. Varför ska brott mot Romer vara mindre värda att utreda?
MrNorth
03-11-2005, 16:02
PÅ sätt och vis håller jag med Holmberg, sverige har inte på långa vägar de resurser som krävs för att ta hand om alla dessa gråtande människor. Någonstans måste man dra en gräns oavsett hur mycket snyftande som finns i det aktuella fallet.
När man behandlar flyktingar/invandrare fel så blir det jättelika reportage i tidningarna, men tänk på alla gamla som har hjälpt till att bygga upp detta landet som ligger och äter frystorkad mat på ett underbemannat äldreboende... De känns väldigt bortglömda i denna debatten. Jag tycker mera synd om dem faktiskt.
Res ner till afrika så hittar du säkert miljontals människor som inget hellre skulle vilja resa till sverige och ha det bra. Självklart vill de det, det skulle jag också vilja om jag var i deras kläder. Men kan Sverige fortsätta bedriva denna generösa flyktingpolitik? Svar nej!! Och varför? Det räcker att titta hur det ser ut i storstäderna, hur de gamla och våra barn har det... hur vägarna ser ut osv osv. Sverige har helt enkelt ingen budget som klarar av att ta hand om dessa människorna med allt vad det kostar.
Vad invandringen indirekt kostar sverige kommer förmodligen aldrig att presenteras i någon form... men man kan dra sina egna slutsatser..
/henrik
*Molly*
04-11-2005, 19:55
CITAT (MrNorth @ 03-11-2005, 17:02) PÅ sätt och vis håller jag med Holmberg, sverige har inte på långa vägar de resurser som krävs för att ta hand om alla dessa gråtande människor. Någonstans måste man dra en gräns oavsett hur mycket snyftande som finns i det aktuella fallet.
När man behandlar flyktingar/invandrare fel så blir det jättelika reportage i tidningarna, men tänk på alla gamla som har hjälpt till att bygga upp detta landet som ligger och äter frystorkad mat på ett underbemannat äldreboende... De känns väldigt bortglömda i denna debatten. Jag tycker mera synd om dem faktiskt.
Res ner till afrika så hittar du säkert miljontals människor som inget hellre skulle vilja resa till sverige och ha det bra. Självklart vill de det, det skulle jag också vilja om jag var i deras kläder. Men kan Sverige fortsätta bedriva denna generösa flyktingpolitik? Svar nej!! Och varför? Det räcker att titta hur det ser ut i storstäderna, hur de gamla och våra barn har det... hur vägarna ser ut osv osv. Sverige har helt enkelt ingen budget som klarar av att ta hand om dessa människorna med allt vad det kostar.
Vad invandringen indirekt kostar sverige kommer förmodligen aldrig att presenteras i någon form... men man kan dra sina egna slutsatser..
/henrik Menar du att vi ska stänga gränsen helt eller?
Björken
05-11-2005, 03:22
CITAT (Molly @ 04-11-2005, 20:55) CITAT (MrNorth @ 03-11-2005, 17:02) PÅ sätt och vis håller jag med Holmberg, sverige har inte på långa vägar de resurser som krävs för att ta hand om alla dessa gråtande människor. Någonstans måste man dra en gräns oavsett hur mycket snyftande som finns i det aktuella fallet.
/henrik Menar du att vi ska stänga gränsen helt eller?  Det är inte populärt att säga att man tycker att det får räcka nu, men jag håller med om att det är dags att sätta stopp. Inte för att jag inte tycker om invandrare utan för att jag tycker att vi måste reda ut den situation vi har i Sverige nu efter att ha haft så generös flyktingpolitik. Se bara alla våra invandrare som fortfarande går utan jobb, i segrederade områden.
CITAT (MrNorth @ 03-11-2005, 17:02) PÅ sätt och vis håller jag med Holmberg, sverige har inte på långa vägar de resurser som krävs för att ta hand om alla dessa gråtande människor. Någonstans måste man dra en gräns oavsett hur mycket snyftande som finns i det aktuella fallet.
/henrik Menar du på fullaste allvar att du tror på att "våra" gamla och barn tex,har det så illa pga invandring Enligt min mening så har Sverige " råd ". Det handlar " endast " om att fördela resurser. Och dessutom att se sanningen i vitögat  Och på tal om "utan jobb", Björken, Så har väl det med arbetgivarnas inställning att göra. Det finns lediga jobb som inte tillsätts pga " fel " härstamning. Hur förklarar du det ? /Gillan
Björken
05-11-2005, 08:52
Svar gällande detta! "Och på tal om "utan jobb", Björken, Så har väl det med arbetgivarnas inställning att göra. Det finns lediga jobb som inte tillsätts pga " fel " härstamning. Hur förklarar du det ?"
Jag kan mycket väl förstå att det är ett infekterat ämne att diskutera men jag påpekar än en gång att jag har inte något emot de invandrare vi har här. Jobbat ihop med flera och uppskattar dem verkligen.
Men om det nu är så att det är arbetsgivarnas fel att inte invandrarna får arbete så är det väl också en sak som jag i varje fall kan tycka att vi inom vårt land ska lösa innan vi tar in flera hit. Det måste vara ett led i att få ordning på ett allt växande problem som inte någon borde blunda för.
Omfördelning av resurser, jo visst det är helt ok, men någon måste ta tag i det innan hela Sverige spårar ur.
Det jag sedan tycker är så tråkigt är att så fort man överhuvudtaget nämner något om invandrare så blir man sedd som rasist och det är jag den sista att kalla mig för. Bara lite klarsynt kanske.
CITAT (Björken @ 05-11-2005, 09:52) Det jag sedan tycker är så tråkigt är att så fort man överhuvudtaget nämner något om invandrare så blir man sedd som rasist och det är jag den sista att kalla mig för. Bara lite klarsynt kanske. Jag sa väl inte att du var rasist!, eller hur? Hur skulle jag kunna göra det? Jag känner inte dig personligen. Och jag tog det inte som ett rasistiskt påhopp heller. Jag ville bara tala om att jag inte håller med dig. Och det gör jag fortfarande inte. Sen får ju du tycka precis som du vill. No hard feelings här inte /Gillan
Biggan_
05-11-2005, 13:09
Arma människor som får genomlida detta. Jag hade svårt att hålla tårarna borta när jag såg programet. Tänk att barn behandlas så illa av våra myndigheter, det är ju bara inte klokt. Jag är väl också medveten om att vi inte kan hjälpa alla, men vi måste väl ändå ta hand om så här svårt sjuka och utsatta människor, och inte kasta ut dem till ett nytt helvete.
Björken
05-11-2005, 13:38
CITAT (Evgeni @ 05-11-2005, 11:43) CITAT (Björken @ 05-11-2005, 09:52)
Det jag sedan tycker är så tråkigt är att så fort man överhuvudtaget nämner något om invandrare så blir man sedd som rasist och det är jag den sista att kalla mig för. Bara lite klarsynt kanske.
Jag sa väl inte att du var rasist!, eller hur? Hur skulle jag kunna göra det? Jag känner inte dig personligen. Och jag tog det inte som ett rasistiskt påhopp heller. Jag ville bara tala om att jag inte håller med dig. Och det gör jag fortfarande inte. Sen får ju du tycka precis som du vill. No hard feelings här inte /Gillan Nej, jag har inte heller påstått att du kallat mig rasist. Jag är inte heller ute efter att få andra att tycka att jag har rätt utan jag hoppas att det är upp till var och en att ha sin åsikt och stå för den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|