magisan
20-04-2003, 09:18
hur sköter man en sådan på bästa sätt och i vilket läge vill den stå.
Hej!
Växten heter Pachypodium men kallas Madagaskarpalm. Om du söker på Pachypodium får du säkert massor av tips via internet. Men i min gamla "husbibel" står det: Placering ljust och soligt året runt, varmt på sommaren och helst 14-16 grader på vintern. Under vintern vattnas den måttligt och under sommaren sparsamt. Låg till normal luftfuktighet. Jorden ska vara en lucker och lerhaltig blandning i djup väldränerad kruka.
Min madagaskarpalm har en skötsellapp där det står 'får aldrig torka helt, vattna uppifrån'.
Några frågor!

Pachypodium är ju samma som ökenstjärna, eller hur? Men den kallas också madagaskarpalm alltså? Men visst kallas väl Euphorbia leuconeura också för madagaskarpalm?
Enligt min krukväxtbok är det samma sak. Ibland bara ändras klassificeringen, väl för att blanda bort oss? :wacko:
Skumt! När jag läser i Rob Herwigs bok från 1977 är Pachypodium en madagaskarpalm. I en bok av samme herre från 1987 kallar han den ökenstjärna. Men jag skulle nog fortfarande vilja kalla den madagaskarpalm. Kärt barn har kanske många namn?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.