Saiai
Jo, ni läste rätt...... Jag undrar när bussbolagen ska sätta upp busskurer även åt oss icke-rökare....
Jag åker buss rätt mycket eftersom jag studerar på en ort långt hemifrån. Har med stort intresse och viss irritation studerat beteendet hos rökare som väntar på bussen. Om de kommer först till busskuren, står de naturligtvis i busskuren och röker, eftersom den liknar en rökruta....? (på sjukhuse där jag praktiserat nyligen har de satt upp en busskur utanför till rökarna, eftersom de inte får röka inom sjukhusets lokaler (inte ens på balkongen). Eftersom jag inte tål cigarettrök står jag själv på utsidan när rökaren står därinne (i vanliga busskurer). Men idag blev jag nästan (obs! nästan) full i skratt. Jag kom först till busskuren vid stationen, sen kom det några flera, och till slut var vi ganska många inne i kuren, några står utanför. En kvinna som står utanför tänder en cigarett, och står framför öppningen så att röken blåser rakt in! Jag börjar hosta, som jag alltid gör när jag andas in cigarettrök (i värsta fall får jag andnöd) men hon står kvar och bolmar så då går jag ut. Vad gör människan då...? Hon GÅR IN i busskuren och fortsätter röka, eftersom det blev en plats ledig............. Jag tror att hennes cigarett tog slut sen eller så släckte hon den för jag såg ingen rök. Men det var då jag insåg två saker: Rökare är smarta, genom att förpesta luften åt andra får de stå under tak, och att busskurer= rökrutor.... (jag trodde det var tvärtom)......
Så nästa gång ska jag försöka äta bönor eller ärter innan jag åker buss, och lägga av en rökare (fniss) så kanske jag får stå under tak när det regnar.....
Fast jag ska nog se om jag kan skicka ett meddelande till Västtrafik att det vore önskvärt med busskurer även åt friskluftsberoende........
(kolla nästa gång ni går förbi en busskur, var ligger det mest fimpar-utanför eller inuti kuren....?)
Hannele
CITAT (Saiai @ 02-11-2005, 00:01)