Saiai
Jo, ni läste rätt...... Jag undrar när bussbolagen ska sätta upp busskurer även åt oss icke-rökare....
Jag åker buss rätt mycket eftersom jag studerar på en ort långt hemifrån. Har med stort intresse och viss irritation studerat beteendet hos rökare som väntar på bussen. Om de kommer först till busskuren, står de naturligtvis i busskuren och röker, eftersom den liknar en rökruta....? (på sjukhuse där jag praktiserat nyligen har de satt upp en busskur utanför till rökarna, eftersom de inte får röka inom sjukhusets lokaler (inte ens på balkongen). Eftersom jag inte tål cigarettrök står jag själv på utsidan när rökaren står därinne (i vanliga busskurer). Men idag blev jag nästan (obs! nästan) full i skratt. Jag kom först till busskuren vid stationen, sen kom det några flera, och till slut var vi ganska många inne i kuren, några står utanför. En kvinna som står utanför tänder en cigarett, och står framför öppningen så att röken blåser rakt in! Jag börjar hosta, som jag alltid gör när jag andas in cigarettrök (i värsta fall får jag andnöd) men hon står kvar och bolmar så då går jag ut. Vad gör människan då...? Hon GÅR IN i busskuren och fortsätter röka, eftersom det blev en plats ledig............. Jag tror att hennes cigarett tog slut sen eller så släckte hon den för jag såg ingen rök. Men det var då jag insåg två saker: Rökare är smarta, genom att förpesta luften åt andra får de stå under tak, och att busskurer= rökrutor.... (jag trodde det var tvärtom)......
Så nästa gång ska jag försöka äta bönor eller ärter innan jag åker buss, och lägga av en rökare (fniss) så kanske jag får stå under tak när det regnar.....
Fast jag ska nog se om jag kan skicka ett meddelande till Västtrafik att det vore önskvärt med busskurer även åt friskluftsberoende........
(kolla nästa gång ni går förbi en busskur, var ligger det mest fimpar-utanför eller inuti kuren....?)
Hannele
CITAT (Saiai @ 02-11-2005, 00:01)
Jo, ni läste rätt...... Jag undrar när bussbolagen ska sätta upp busskurer även åt oss icke-rökare....

Det står Rökning förbjuden i alla buss- och spårvagnskurer här. smile.gif
Saiai
Vad hjälper det....? Varför inte skriva "rökning tillåten på utsidan" istället.....
Anki på Öland
Rökare är smarta, genom att förpesta luften åt andra ..........

Snälla, dra inte alla över en kam!
Anki
Saiai
CITAT (Anki på Öland @ 02-11-2005, 00:25)

Anki

Då hade jag skrivit rökarna (bestämd form) istället för rökare (obestämd form)
yenny
Man blir förvånad ibland när vissa ställer sej i busskuren och röker... eller ställer sej direkt utanför dörrar till tex affärer, restauranger eller andra ingångar där man måste gå förbi... jag har också problem med röken och börjar hosta hysteriskt (har astma)
Fast nått som också vållar stora problem för mej är sånna som envisas med att ha massor av parfym eller rakvatten på sej.... det är extremt jobbigt på tex tåg eller bussar... ute kan man i alla fall enklare gå ifrån cigarettröken...
hav
CITAT (Saiai @ 02-11-2005, 00:32)
CITAT (Anki på Öland @ 02-11-2005, 00:25)

Anki

Då hade jag skrivit rökarna (bestämd form) istället för rökare (obestämd form)

Näää, fungerar språket så? Om någon man skulle skriva:

"Kvinnor ser sig själva som offer i varje situation." Skulle det inte ta hus i helvete och ses som om att han nedvärderade kvinnor i allmänhet?
Hannele
CITAT (Saiai @ 02-11-2005, 00:18)
Vad hjälper det....? Varför inte skriva "rökning tillåten på utsidan" istället.....
I Göteborg och på Hisingen hjälper det att det står Rökning förbjuden i alla buss- och spårvagnskurer. wub.gif
LadyG
Det finns faktiskt en förbundsskylt i Stockholms busskurer också.

Det är bara för få som respekterar det.
yenny
CITAT (LadyG @ 02-11-2005, 01:37)

Jag mins att det fanns det förut... men kollade efter de för nån dag sedan... just för att jag blev irriterad... men varken på busskuren eller på pendeltågs stationen såg jag någon...
pejori
här finns rökning förbjuden-knapp
Zarah P
Nu är ju rökning faktiskt inte tillåten inuti busskurar - det är allmän plats och anses väl vara lite "inomhus" liksom - så nästa gång tycker jag faktiskt att du ska säga till, helt enkelt.
Inte ens när jag rökte som mest skulle det falla mig in att röka i en busskur om det var folk där. Var jag ensam, så visst - men så fort det kom någon gick jag ut, och bort en bit.
Det tycker jag är vanligt folkvett - men det där folkvettet är visst inte så vanligt som man kunnat tro. wink.gif
pejori
tycker också att du ska säga till smile.gif
det är förbjudet, och finns skyllten kvar, så peka på den och be henne släcka den eller flytta sig. smile.gif smile.gif
det hade jag gjort.....
och ja...jag är rökare wub.gif
LadyG
CITAT (yenny @ 02-11-2005, 01:57)
CITAT (LadyG @ 02-11-2005, 01:37)

Jag mins att det fanns det förut... men kollade efter de för nån dag sedan... just för att jag blev irriterad... men varken på busskuren eller på pendeltågs stationen såg jag någon...

Då har någon pillat bort den, för det är t om reglerat i lag att man inte får röka i busskurer.

"Rökning är förbjuden på färdmedel i inrikes kollektivtrafik eller i lokaler och andra utrymmen som är avsedda att användas av den som reser med sådana färdmedel." (Lag 1994:98 Tobakslagen)

Som om nu polisen verkligen skulle göra något om de såg en person röka i en busskur.
kristerh
Jag undrar om inte SL tagit bort rökförbudsmärkena i kurerna wink.gif
har inte sett nån på evigheter iaf.
senast igår fick jag lämna busskuren efter att en rökare börjat röka i kuren
mad.gif
krister
Gillan
CITAT (Zarah P @ 02-11-2005, 10:05)
Nu är ju rökning faktiskt inte tillåten inuti busskurar - det är allmän plats och anses väl vara lite "inomhus" liksom - så nästa gång tycker jag faktiskt att du ska säga till, helt enkelt.
Inte ens när jag rökte som mest skulle det falla mig in att röka i en busskur om det var folk där. Var jag ensam, så visst - men så fort det kom någon gick jag ut, och bort en bit.
Det tycker jag är vanligt folkvett - men det där folkvettet är visst inte så vanligt som man kunnat tro. wink.gif

Ja, och jag är fortfarande rökare, och det skulle inte falla
mig in att röka nånstans där det inte är tillåtet ohmy.gif

Visst skulle jag röka inne i busskuren så länge
det inte fanns andra i närheten, men gå direkt när
nån kommer.
Skulle inte ens falla mig in att röka hemma hos en icke-
rökare som säger att det är OK ( på fest tex ).
Som sagt var, det där sunda förnuftet.............. sad.gif

( fast jag rökte ju på krogen så länge det var ok. ) wub.gif
/Gillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon