Full version: Mammutträd
Jonte_rm
Ett av mina mammutträdfrön grodde för några dagar sen. Allt har gått bra men nu idag så hänger den bara ner..

Vad är de för fel ?
Big Gardener
Kul att du fått tag i mamutträd! Det är ett mycket roligt träd som kan växa i varma lägen i zon I. Det kan dock bli mycket stort och mamutträden i Californien tillhör jordens största organismer. Vad din slokande fröplanta lider av är svårt att säga. Små fröplantor är generellt ganska känsliga både för torka och övervattning. Kolla också hur plantan står. Den bör inte stå i full sol under någon längre tid. Ett ljust fönster är bra men inte fullt solljus. Luften runt plantan kan också vara för torr så att för mycket avdunstar. Trä en perforerad plastpåse över plantan så fukten bibehålls.

Kolla också om det finns sorgmyggelarver i substratet. Det är vanligt när man tar in ny jord att sorgmyggor kommer med. Ofta "dansar" flugorna omkring på substratet eller flyger i luften omkring krukorna. Larverna äter på rötterna. Jag brukar bekämpa sorgmyggor i blomkrukor med tobak, men lämpligheten med det kan man alltid diskutera.
Jonte_rm
Tjenis smile.gif

Tack så mycket..

Jag har inga flygande grejjer och inga larver heller. Däremot så har jag hittat vita som saker som springer omkring. några mm stora. Alltså inga larver.. Vad är det?

mvh // Johannes
Big Gardener
Var springer de omkring? På bladen eller på jorden? Flygger de upp om du petar på dem?

Mjöllöss? (Vita flygare) Trialeurodes spp.

Jonte_rm
Jag har bara sett dem springa på jorden.

De flyger inte upp om jag petar på dem..Tror jag? lite svårt o se
Åsa, mälardalen zon 2
Är de lite avlånga och även finns på blomfatet så gissar jag hoppstjärtar som är ett klart tecken på att man är för generös med vatten, de trivs där det är ganska blött. De hör till naturens nedbrytare men i brist på dött växtmaterial kan de ge sig på rötter vilket inte är bra för små växter. (inte heller för blöt jord är bra för små unga växter jorden ska vara lagom fuktig blir det för blött kan rötterna få syrbrist. Övervattning brukar ge samma symptom på växten som torka = den slokar)
Jonte_rm
Alltså för blött...Ska dämpa mig lite med vattningen smile.gif

mvh // Johannes
Dzad
Tobak?
jaha, där har vi en bra anledning att börja röka mer. smile.gif
Big Gardener
Nej verkligen inte! Snarare ett sætt att visa att tobak inte bara kan ta død på mænniskor.

ps. Ær i Danmark, dærav de konstiga tecknen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon