carren
Hallå! Man lär sig ju av sina misstag och när man är nybörjare så finns det många misstag att lära av... Jag har planterat några rosor i år och tyckte det var svårt att få till det med vattningen. Jag lät en perforerad slang ligga ovanpå jorden och strila säkert en timme i taget men det känns inte som att det blir särsklit effektiv bevattning. Förmodligen borde jag ha grävt ner ett rör att vattna i samtidigt som jag planterade. Har blivit lite inspirerad av ett par diskussioner om jordborr på AoT, rosor har ju djupa rötter så visst borde det väl vara smart att borra sig ett litet hål i planteringsbädden och sticka i ett rör för att göra bevattningen lite smartare nästa år? Någon som vattnar så?
stina
Jag rotvattnar när det är riktigt torrt. Det finns rotvattningsrör att köpa och koppla till vattenslangen. Då kan man ju också vattna även mitt på dagen.

/Stina
Taxus
Vid tomaterna som kräver vattning dagligen har jag rörstumpar som går ner ett par decimeter ner med lite småsten i botten. Utmärkt att vattna så när mulljordsytan torkat upp så där vattenavvisande torrt.
kerstin z5-6
jag har prövat en modifierad "våtbädd" till en rosrabatt med goda resultat

Våtbädd /blötbädd
cato
Till mina klematisplantor och ibland även till nysatta träd har jag grävt ner en 1,5 l petflaska med hål (c:a 10 st) i bottnen.
Vid vattning lossar jag på korken och sätter trädgårdslangen i flaskan. Ofta kan jag då ge plantan 10 - 15 l per gång.
Detta fungerar kanske även till rosor?
Hälsningar
CATO
stina
CITAT (cato @ 07-11-2005, 16:24)
Till mina klematisplantor och ibland även till nysatta träd har jag grävt ner en 1,5 l petflaska med hål (c:a 10 st) i bottnen.
Vid vattning lossar jag på korken och sätter trädgårdslangen i flaskan. Ofta kan jag då ge plantan 10 - 15 l per gång.
Detta fungerar kanske även till rosor?
Hälsningar
CATO

Men då måste ju en rotvattnare vara enklare, om man ändå ska dra fram trädgårdsslangen till varje planta. En rotvattnare kostar runt hundringen och är väldigt effektiv tycker jag. Dessutom kan man komma ner upp till en halvmeter med vattningen....

/Stina
cato
Ja det blir nog att köpa en rotvattnare.
CATO
josohl
Var köper man rotvattningsrör? Jag har sökt på google utan napp.
stina
Jag köpte mitt på Coop. (Gardena-serien). Finns säkert på Plantagen, Weibulls etc också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon