Hej!
kan jag lämna kvar skockor i min pallkrage där jag odlat dem och bara gödsla nästa år? Eller skall jag byta pallkrage eller inte ha några kvar över vinternb alls? Övriga skockor, hur vinterförvarar jag dem tills jag ätit upp dem eller om jag måste ha dem som utsäde nästa år?
Tacksam för svar
Gabi
Äsch, när skall man lära sig att man kan söka information på forumet? Har redan hittat svar till mina frågor - men jag läste att de skall förvaras i FUKTIGT torvströ-sprutar man ströt eller vadå?
Hej!
Jag bor i Zon 1. Där kan man låta skockorna stå kvar i marken. Dom tycks ej frysa bort. Jag skördar de sista på vårkanten. De som lämnas kvar ger ny skörd till hösten igen.
Föresten låt det regna på torvströet. Det är nog det enklaste sättet.
Hälsningar
Cato
Åsa, mälardalen zon 2
02-11-2005, 16:15
Jordärtskockorna kan vara kvar ute under vintern upp till zon 6-7 i sverige så man kan ha dem kvar ute om man vill. Själv brukar jag skörda så mycket som jag använder på senhösten, de små slänger jag tillbaka. Det går bra att ex. purea jordärtskockorna och frysa in, och utav puren kan man sedan göra soppor. På våren slänger jag på gödning och kompost + under sommaren brukar jag lägga på en del gräsklipp.
Ja, man behöver knappast spara skockor till utsäde. Det är väl snarare så att det är svårt att bli av med dem om man nu hade velat det!

De har ju en tendens att sprida sig om man säger så.
Mmmm, det är så gott med jordärtskockspuré! Speciellt om man kan använda sina egna skockor. Såg på Coop igår att de tar 59 kronor kilot för jordärtskockor. Skönt att man slipper betala det!
Ingrid på Västkusten
04-11-2005, 08:33
Och det går väldans bra att spara skördade skockor i grönsaksfacket i kylskåpet nästan över hela vintern. En gång köpte jag skockor precis när marken frysit till och de höll sig fiina hela vintern tills jag kunde plantera dem på våren. Provsmakade gjorde jag några gånger med under vintern skall jag erkänna ;-)
Hälsar Ingrid
Tack för alla svar! Har bestämt mig för att lämna en del knölar i pallkragen, göra pure på en del och spara resten dels i källaren, dels i kylskåpsfacket. Då är jag väl helgarderad, eller vad säger ni? De är så fina, behöver inte skalas ens.
Gabi
Susanne i Linköping
05-11-2005, 11:27
Övervintra knölar på tre ställen låter suveränt, då riskerar du inte att stå utan i vår. Att låta skockorna vara kvar i jorden brukar vara enklast, men har man otur kan sork vara framme och länsa landet. Har man då knölar inomhus klarar man sig.
Nyskördade skockor brukar inte jag heller skala, och jag brukar inte heller puréa dem när jag gör soppa. Fast det blir ju ingen traditionell jordärtskocksoppa då, men det gör inte mig något. Min favorit är soppa på jordärtskockor, palsternackor, potatis och nån sorts lök (oftast gul eller purjo). Och så grädde i (ett måste om jag har Blå kongo-potatis i, utan den vita grädden ser potatisen alldeles grå ut i soppan).
Ingrid på Västkusten
06-11-2005, 20:32
Och jag har testat ett av Philippe Plöninges recept om grillade marinerade skockor i skivor - smaskigt (för dem som inte kan äta soppan då den ofta innehåller grädde)
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
06-11-2005, 23:25
"Min" soppa behöver inte innehålla grädde om jag använder vanlig vit eller gul potatis i. Det är blå kongos fel om jag har i grädde.
Grillade grönsaker i ugn brukar min svägerska bjuda på, där funkar jordärtskocka finfint men är en av de grönsaker som behöver längst tid att bli klar så förkokning eller mindre bitar rekommenderas.
Idag tog jag upp ett helt stånd av mina jordärtskockor. De har slokat en hel del i sommar så jag trodde att jag skulle få små ynkliga skockor men inte då, stora feta vita knölar i massor. Jag tog med några stycken och grävde ner i trädgården vid mitt nya hus (som jag inte övertagit än men trädgården har jag fått tillgång till redan nu). Det ligger på landet så det är en viss risk för sork. så jag ska försöka hitta på alternativa lagringssätt för mat- och reservsättskockor.
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 08:59
Mmmm - jag måste också ut å gräva! Jag satte mina för första gången i fjol höst så jag är inte så säker på att det är någe mkt att skörda - pallkragsodling men måste kikas!
Hälsar Ingrid
Visste ni förresten att jordärtskockor innehåller mycket insulin? Läste det i Åke Truedssons bok.
Åsa, mälardalen zon 2
07-11-2005, 10:41
CITAT (Rossi @ 07-11-2005, 11:39)
Visste ni förresten att jordärtskockor innehåller mycket insulin? Läste det i Åke Truedssons bok.
Insulin? de innehåller väl inulin som är en sockerart som är bra för diabetiker (det är inulinet många blir bubbliga i magen av)?
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-11-2005, 11:41)
CITAT (Rossi @ 07-11-2005, 11:39)
Insulin? de innehåller väl inulin som är en sockerart som är bra för diabetiker (det är inulinet många blir bubbliga i magen av)?
Det får jag kolla upp hemma. Kanske läste jag för fort!
Bubblig i magen? Det hade jag ingen aning om. Men det förklarar ett och annat!
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 11:12
Inulin - ermm det är inte magen som låter mest ;-)) men det är som grönsaker är mest tycker då jag. Man blir gasig av mycket i växtriket! Beror också på hur mkt man äter ;-))
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
07-11-2005, 11:37
När det gäller vinterförvaringen kom jag just att tänka på att jag hade jordärtskockor i en plasturna förra vintern (min röda värstingsort, den har tillträde förbjudet till mina odlingsbäddar). De kom upp som de skulle i våras, däremot lär inte skockorna vara särskilt stora i den lilla jordmängden, blasten blev rätt ynklig. Men överlevde gjorde de i alla fall. Ett av mina övervintringsställen blir alltså i en hink (med jord) utomhus. Eller rent av flera hinkar? Lätt att ta in, tina upp och använda de knölar jag behöver.
Ingrid, mina skockor stod också i pallkrage, två på höjden. Lite väl torrt men god skörd ändå.
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 12:03
Jamen fasiken - måste ut å kolla då - i veckan - regnar kanske mindre då? I alla fall vill jag ah lit eljus när jag gräver - regn - lera och mörker och sluttningstomt är inte riktigt en favvis....
Hälsar Ingrid
Skulle just säga det, Ingrid, men får instämma med Susanne...satte mina tre knölar i två pallkragar (på höjden) i VÅRAS och hela kragen var full-fick ut en fullmatad icakasse. Så du har säkert massor i ditt land. Äntligen ett "ogräs" jag gillar.
Gabi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.