Annki
Har en stor rugge purpurklätt som blommade rikligt förra sommaren då den var två år. Nu står den rätt fula bladrosetten kvar efter vintern, och jag vet inte om det är någon idé att spara den. Om den blommade förra året, lär det väl inte bli några blommor i år eller...? Någon som vet?
e_sedell
Är den bienn?! Jag trodde den var anuell, där ser man. Jag tror inte att den är perenn i varge fall, man jag vet ju inte. Jag ska så frön av den i år. Men m bladrosetten står kvar så kan det ju alltid vara idé att spara. Eller vad säger ni andra?!
Ljusalfheim
den är tvåårig... Lychnis coronara <--?
den frösår sig lätt och kan bli något av ett slags ogräs om det vill sig 'illa'.
fin är den i alla fall..
kerstin z5-6
Lychnis coronaria är bienn ,men självsår sig ofta på platsen sas .
Låt rosetten vara kvar ett tag o se om nån småplanta inte dyker upp på nästan samma plats som den gamla laugh.gif
e_sedell
Då var det inte den jag trodde. Jag menar Agrostemma githango, är den också bienn? Den ska ju kunna växa vilt isverige, ett utrotningshotat ogräs....
Åsa, mälardalen zon 2
Agrostemma githago är en ettårig ört enligt virtuella floran.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...os/agrogit.html
e_sedell
Då var det som jag trodde, jag sådde den i dag tillsammans med vete.....
Ina
Det blir otroligt vackert! Jag tycker bättre om den vilda klätten än om Lychnis-sorterna... wub.gif
e_sedell
Från virituella floran;
CITAT
Fröna är kantigt njurformade, omkring tre millimeter långa, svarta och spetsigt vårtiga.

Mina frön som jag köpte av Impecta är nestan runda och 1-1,5 mm i diameter med en liten inbuktning. Vad kan det vara? Det är ju inte samma sort i af, kanske till och med annan art...
Ina

Ser dom ut så här - det gör inte mina. De som Erik beskriver låter som de liknar mina...
e_sedell
Japp, jag fast jag är inte säker på att det är lika stora knottror på mina....
Hannele
Mitt motto:
"Rensa aldrig i onödan!"
e_sedell
Bra motto Hannele, det håller jag också på.

Jag hittade några bilder på google.

De som beskrivs låter mera som de ser ut så här ^

Sen hittade jag den här utbredningskartan.
Ina
Hittade några frön ute... de ser vid närmare beskådande ut som de på bilden jag lade in tidigare. Knottrorna är inte lika tydliga när man ser normalstora frön, men dom finns där!

I år måste jag spara frön så jag kan göra som du Erik! Så ihop med vete - eller korn, kanske. wub.gif
Hannele
Purpurklätt har bara 1 mm små runda svarta frön.
Men låt dem ligga kvar - naturen sköter kallstratifieringen själv! tongue.gif
e_sedell
På påsen står det att man kan så på våren, då räknar de med att det ska komma en köldknäpp efter sådd eller?!

Jag strödde baa ut lite frön på en liten plätt som jag bara krafsade ren ifrå gräs med krattan. Inte på våran tomt d.v.s.
Gunvor Nilsson
Jag har sått purpurklätt (cerise) i kruka och dom kom upp efter två veckor i rumstemperatur. Nästa projekt blir att jag sår den vita varianten men då kommer jag att så mycket glest för det är hög grobarhet. Ingen köldbehandling här inte! tongue.gif
e_sedell
Bra tongue.gif !

Föresten, man kanske ska upplysa naturhistoriska om att de ha en något vilseledande fröbeskrivning på hemsidan....
Berith
CITAT (e_sedell @ 21-04-2003, 11:57)
Föresten, man kanske ska upplysa naturhistoriska om att de ha en något vilseledande fröbeskrivning på hemsidan....

Undrar bara... Blandar ni ihop åkerklätt med purpurklätt? Eller har jag missuppfattat hela den här tråden? blink.gif
Hannele
Jag slängde ut mina vita Lychnis (purpurklätt) och de kom upp efter två veckor
och blommade rikligt sommaren därpå.

hälsar
den lata trädgårdsmästaren
tongue.gif
Gunvor Nilsson
Jag talar om Lychnis coronaria. Det är väl bara den som heter Purpurklätt!?
unsure.gif
/Gunvor
Ina
Här pratas om både Lychnis coronaria och Agrostemma githago om vartannat!! Det Erik har sått ihop med vete är Agrostemma - Åkerklätt, det jag har är också Agrostemma. Det som tråden inleddes med är Lychnis - Purpurklätt. Härligt med förvirring!! wink.gif
Hannele
Lychnis coronaria 'Alba' är purpurklätt med vita blommor.
Finns även Lychnis coronaria 'Angel Blush', Lychnis coronaria 'Rauhreif'...

Ungefär som att Cosmos, Rosenskära, också kan ha vita blommor... tongue.gif
Annki
Eftersom jag är upphov till tråden hoppas jag att min purpurklätt är en Lychnis coronaria. Jag har sparat bladrosetten i hopp om en ny sommar i ceriseröd fägring. Tack för all uppmuntran att stå ut med eländet någon månad till.
Ina
... och jag vill tacka för förvirringen! Nu har jag sått en massa korn där jag har min Åkerklätt växande. Hade nog inte gjort det om inte diskussionen velat iväg här... Nu hoppas jag att det blir en liten kornåker med klätt i!!! wub.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon