Hej!
jag har en stellata och en sieboldi planterade nu i våras. Jag hade förväntat mig knoppsättning hos dem nu i höst men inget syns : (, vad kan det vara för fel och kan det vara så att knopparna kommer till våren? De hade båda massor av knoppar när de inköptes och blommade fint.
Min soulangeana blommade däremot inte men har nu knoppar!
Sanna
Hannele
02-11-2005, 19:23
CITAT (susa @ 02-11-2005, 18:05)
jag har en stellata och en sieboldi planterade nu i våras.
Det kan ta flera år, hav tålamod.
Jan af Lisö
03-11-2005, 09:11
Sieboldi är en sommarblommande magnolia och bildar blomknoppar först efter det att bladen slagit ut på våren. Just nu skall det finnas bara små bladknoppar på dessa magnolior...
Det är (tyvärr) vanligt att magnoliorna stressas i plantskolorna så att de har fina knoppar/blommor när de säljs (Knoppar betingar ofta högre pris), men sedan kan det ta flera år innan nya blommor kommer. Verkar vara vanligt hos stellata, min planterade i våras, hade 5 blommor men sedan dog alla grenar med blommorna på. Den har inga blomknoppar nu i höst och det är jag bara glad för.
Skall aldrig i framtiden köpa magnolia med blomknopp - det går kanske bra i Hollands milda klimat, men knappast i Svedala.
tack för svar!
då verkar allt normalt och jag får vara glad åt de tre knoppar som, än så länge, sitter på min soulangeana och så får jag se vad som händer med sieboldiin.
hälsningar
Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.