Har någon erfarenhet av att fröså och driva kanariska drakträd? Jag köpte frön på Teneriffa som jag sådde i april men inget hände.
hälsningar
Sanna
den lilla bladlusen
02-11-2005, 19:40
Jag har ett sedan ca ett år tillbaka, såde det från frö. Nu har det ganska många blad och är ca 2dm högt. Jag har det i en liten kruka så det kanske skulle ha vuxit mer annars. Drakblodträd (dracena draco) diskuterades nyligen hä på odla, se länken.
Lycka till!
Tråd om drakblodsträd
DragonLady
04-11-2005, 22:07
Hej!
Är det någon som vet om det funkar o plantera ett Sapphire Dragon träd i zon 1-2 och om det går o köpa i sverige?
Ingrid på Västkusten
06-11-2005, 21:51
Vad skiljer det emot ett vanligt drakblodsträd?
Det är en medelhavsväxt så även i zon 1-2 är det frostfri övervintring som gäller,
Hälsar Ingrid
DragonLady
07-11-2005, 02:46
Ok!
Uteslutet då.
Det växer ju mycket fort så att ha ett träd innomhus på vintern funkar ju inte riktigt så bra
Ingrid på Västkusten
07-11-2005, 09:03
Njae jag håller int emd om att dne växer fort i kruka! Kolla gärna i Krukväxtforumet på ett som har några år på nacken. Vill man så kan man i felra år :-)
Inte dunderfort i alla fall :-)
Hälsar Ingrid
woodcreature
09-11-2005, 20:06
hej
Sapphire Dragon träd
Tror att det är samma som Paulownia tomentosa Kejsarträd.
den går att odla i skyddat läge i zon 1-2

plantera en ordentligt exemplar pga att den lätt fryser ner
den blommar bara år då det har varit mild vinter eftersom den redan på hösten bildar knoppanlag

lycka till
Ingrid på Västkusten
10-11-2005, 07:29
Kejsarträd - som föregående talare - det tar tid men kan blomma har för mig den blomamde/blommar i Malmö Stadspark.
Hälsar Ingrid
DragonLady
10-11-2005, 19:14
Hej!
Man kanske kunde ha den i kruka och ta in den på vintern tills den växt till sig lite ?
Eller den kanske inte blir så härdig och klarar sig ute på heltid om man mjäkar bort den som liten
Någon som vet var man kan köpa frön/planta av Sapphiren ?
woodcreature
10-11-2005, 22:32
jag har sett att dem säljer ca2 m höga plantor på Ystad plantskola ganska dyra med tanke på hur fort dem växer. men det är ordentliga plantor
man kan även föröka den med rotbitar om du har möjlighet till det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.