Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Vad skulle ni, och alla snusare också, göra om det blev förbjudet att röka i hela Sverige? Skriva rasande insändare i tidningarna, emigrera eller skänka en tacksam tanke till bestämmarna. Jag har den erfarenheten att många som inte vill sluta röka ofta har försökt sluta men återfallit. Nu vill man inte misslyckas igen. Men vad händer om man inte KAN återfalla. Detta är ingen pik mot rökarna, jag är bara lite nyfiken. rolleyes.gif
cic
Kan bara svara som snusare.. Slutade röka i mars i år (efter 16 år). OM det skulle bli förbjudet att snusa, så får jag ju helt enkelt lägga av. Eller hur? Men än så länge är det ju tillåtet. Gjorde under många år både och, men snusar bara nu. Det är ju faktiskt inget som någon annan får astmaanfall av och som jag inte behöver ta rast för att göra.
Fenja
Jag skulle ta mina katter och cigaretter och emigrera!
Mvh
Fenja
Gåsis
Men jag skulle vara tacksam wink.gif för det är rackarns så svårt att sluta.

/Åsa
Zarah P
CITAT (Gåsis @ 02-11-2005, 23:09)
Men jag skulle vara tacksam wink.gif för det är rackarns så svårt att sluta.

/Åsa

Kika efter boken "Äntligen ickerökare" av Allen Carr - då är det lätt. smile.gif
Pirum
Jag skulle bli glad om tobak förbjöds. Eftersom jag då tror mina föräldrar skulle sluta röka. Man har ju inte så många föräldrar, och det är ju kul om de få man har kan vara kvar i jordelivet så länge som möjligt. Kanske se barnbarnen växa upp till och med.
Gåsis
CITAT (Zarah P @ 02-11-2005, 23:13)
CITAT (Gåsis @ 02-11-2005, 23:09)
Men jag skulle vara tacksam wink.gif  för det är rackarns så svårt att sluta.

/Åsa

Kika efter boken "Äntligen ickerökare" av Allen Carr - då är det lätt. smile.gif

[QUOTE]

Nä, säger hon med nikotinplåstret som enda vän. Alla andra har jag blivit arg på... huh.gif
annama
Det är INTE svårt att sluta röka, jag har gjort det massor av gånger. Men.....sen har jag börjat igen efter ett par veckor. Så det där att jag skulle lyckas lägga av för gott tror jag inte på längre, så jag finge nog flytta över sundet till Danmark. Där kunde Dronning Margrete och jag sitta och bolma tillsammans. Vi kunde prata hundar och sönernas skilsmässor, tavlor som vi målat o.s.v. Danmark är ett trevligt ställe!
bikiv
CITAT (annama @ 02-11-2005, 23:40)
Det är INTE svårt att sluta röka, jag har gjort det massor av gånger. Men.....sen har jag börjat igen efter ett par veckor. Så det där att jag skulle lyckas lägga av för gott tror jag inte på längre, så jag finge nog flytta över sundet till Danmark. Där kunde Dronning Margrete och jag sitta och bolma tillsammans. Vi kunde prata hundar och sönernas skilsmässor, tavlor som vi målat o.s.v. Danmark är ett trevligt ställe!

Nej, det gör man ju varenda gång man fimpar en cigg. Och det gör jag flera ggr per dag... biggrin.gif

Men jag väntar inte ett par veckor innan jag börjar igen ... snarare ett par timmar sad.gif

När det blev rökförbud på jobbet kändes det fruktansvärt, men idag helt OK!

Första gången på rökfri restaurang var det inte kul alls, men idag helt OK!

Blev det helt förbjudet överallt i Sverige, så vet jag inte? Förmodligen skulle det vara ett helvete till en början men sen blev det väl OK? Med någon tur över sundet då och då eller också skulle man väl tjuvröka emellanåt (eller kanske mest varenda dag... liiiiite grand...) Undrar vad det skulle kunna bli för påföljd av ett sådant brott?
mulle
Jag accepterar allt så länge jag får röka i mitt eget privata hem. Om det också förbjuds gör jag nog som Fenja.
Eller kämpar med alla vapen från fängelset.biggrin.gif
Nån måtta på hetsjakten får det väl vara!
Mulle,
som njuter obeskrivligt av att röka och som inte heller gör några som helst försök att sluta.
pejori
totalförbjudet? ohmy.gif menar du som rohypnol och andra narkotiska preparatP rolleyes.gif rolleyes.gif
då skulle jag smuggla såklart......smuggla en veckoranson från Danmark eller tyskland smile.gif smile.gif smile.gif
Gillan
Eftersom jag redan nu köper råtobak, blötlägger den,
mal den och gör mina egna cigaretter, så skulle jag förmodligen
odla tobaken själv också wub.gif tongue.gif
Sen skulle jag naturligtvis smygröka laugh.gif
/Gillan
birgitek
Jag skulle bli kriminell och köpa smuggelcigaretter.
Birgit Ek
Reserv
Förbudet skulle väl gälla rökningen inte bara själva försäljningen? Antingen så får man bli dubbelkriminell, alltså smuggla och tjyvröka, eller emigrera.
krellus
Nu röker ju inte jag men till rökare säger jag bara:

-Snusa hellre. Det stör bara dig själv och jag störs ej av rökaren äckliga farliga rök.
amaira
Oj så många rökare det finns här på Odla ohmy.gif

och så är folk rädda för fågelinfluensan laugh.gif
Pirum
Som sagt, rökare är modigt folk, som ägnar sig åt en hobby som dräper en majoritet av utövarna wink.gif

Jaja, eftersom jag själv inte röker kanske jag inte borde skriva i denna tråd...men jag stör mig som sagt på att mina föräldrar röker (de började röka när de var barn), röktobak borde totalförbjudits för länge sen.
Betty
Nu är jag ju inte rökare längre, rökfri sedan några år tillbaka, men jag skulle nog skänkt en tacksam tanke till myndigheten som utfärdat ett sådant beslut. Är säker på att många skulle sluta röka om det blev förbjudet helt och hållet. Rent generellt drar man sig för att bryta mot lagar.
Snacka om draghjälp i kampen att lyckas sluta! smile.gif
mulle
CITAT (amaira @ 03-11-2005, 10:09)
Oj så många rökare det finns här på Odla  :o

och så är folk rädda för fågelinfluensan  :lol:

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Röker man får man åtminstone njutningen på köpet!
Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 03-11-2005, 10:36)
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Mulle

Pah! sleep.gif

Eftersom jag har varit rökare i ca femton år, och varit ickerökare i ca femton år - kan jag berätta om NJUTNING! wub.gif

Du har mycket kvar att lära, flicka lilla! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Zarah P
CITAT (amaira @ 03-11-2005, 10:41)

biggrin.gif  :D  :D
Mulle

Pah! sleep.gif

Eftersom jag har varit rökare i ca femton år, och varit ickerökare i ca femton år - kan jag berätta om NJUTNING! wub.gif

*håller med amaira* smile.gif
Reserv

biggrin.gif  :D  :D
Mulle

Pah! sleep.gif

Jag skulle tro att den "lilla" flickan haft åtminstånde 15 års s.k. njutning innan hon startade den självvalda njutningen , så hon vet nog redan va´hon snackar om. Men smaken är som baken, delad, inte säkert att du njuter av samma saker som jag och tvärtom. rolleyes.gif
Zarah P
CITAT (Reserv @ 03-11-2005, 10:44)

biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif
Mulle

Pah! sleep.gif

Jag skulle tro att den "lilla" flickan haft åtminstånde 15 års s.k. njutning innan hon startade den självvalda njutningen , så hon vet nog redan va´hon snackar om. Men smaken är som baken, delad, inte säkert att du njuter av samma saker som jag och tvärtom. rolleyes.gif

*hehe*
Nä... Jag föredrar ju doften av vårblommor framför den av askfat - men det är väl som du säger - smaken är som baken...
Farbror Blå
Jag är i alla fall väldigt tacksam för alla rökförbud, på jobb, restauranger och krogar. Otroligt skönt att kunna sitta över ett glas och diskutera, urtan att för den skulle behöva duscha, tvätta håret och slänga alla kläder i tvätten innan man ska sova sen!!!
Zarah P
CITAT (Farbror Blå @ 03-11-2005, 11:17)
Jag är i alla fall väldigt tacksam för alla rökförbud, på jobb, restauranger och krogar. Otroligt skönt att kunna sitta över ett glas och diskutera, urtan att för den skulle behöva duscha, tvätta håret och slänga alla kläder i tvätten innan man ska sova sen!!!

Jag med! Och det är pinsamt att jag brukade vara en av dem som får dig att längta hem till duschen! Det värsta är att jag trodde på allvar att det var okej - om jag bara duschade och bytte kläder och borstade tänderna - som om inte röken satt fast i hud och hår och kläder ändå...
Huvaligen - vad man kan låta sig bli hjärntvättad! sad.gif
Farbror Blå
CITAT (Zarah P @ 03-11-2005, 11:20)

Jag med! Och det är pinsamt att jag brukade vara en av dem som får dig att längta hem till duschen! Det värsta är att jag trodde på allvar att det var okej - om jag bara duschade och bytte kläder och borstade tänderna - som om inte röken satt fast i hud och hår och kläder ändå...

Annars rätt spännande att nån fick mej att längta efter en dusch;)
Skulle man kunna tolka på andra sätt med *fniss*
Rossi

Håller absolut med!

Om alla rökare bara visste hur äckligt de luktar .... mad.gif
amaira

Instämmer med dig Farbror Blå! Rökdoft har en förmåga att sätta sig fast överallt, och den luktar inte bättre med "åldern".
Föredrar också vårblomster - ääääälskar ju "naturens väldoft" av alla de slag. Dofter är en stor del av mitt liv! wub.gif
Dofter hör till mitt livs glädje. smile.gif wub.gif
Zarah P
CITAT (Farbror Blå @ 03-11-2005, 11:22)
CITAT (Zarah P @ 03-11-2005, 11:20)

Annars rätt spännande att nån fick mej att längta efter en dusch;)
Skulle man kunna tolka på andra sätt med *fniss*

*skrattar*
Aha! Jag fick dig alltså att längta efter att hoppa ur kläderna!
Låter lite spännande! tongue.gif

Synd, på så rara ärtor, att det var ett så oromantiskt skäl... wink.gif
Zarah P
CITAT (Rossi @ 03-11-2005, 11:23)

Håller absolut med!

Det märker de - den dag de slutar...
Jag har upptäckt att jag är mycket känsligare för röklukt, än vad mina kompisar - som inte rökt - är...
Man blir lite rabiat... huh.gif

biggrin.gif
Rossi
CITAT (Zarah P @ 03-11-2005, 11:24)
CITAT (Rossi @ 03-11-2005, 11:23)

Håller absolut med!

Det märker de - den dag de slutar...
Jag har upptäckt att jag är mycket känsligare för röklukt, än vad mina kompisar - som inte rökt - är...
Man blir lite rabiat... huh.gif

biggrin.gif

Själv har jag väldigt starkt och välutvecklat luktsinne och jag får total AVSMAK bara jag går förbi en människa som luktar rök. Eller när någon står bakom en och man känner röken i andedräkten. Eller när hårfrisörskan klipper luggen och man känner nikotinstanken på hennes fingrar.

Usch och tvi! Det är äckligt! Tyvärr speglar detta min syn på hela personen. Kan inte hjälpa det.....
LadyG
Som f.d. rökare kan jag bara hålla med föregående talare. Det luktar för illa helt enkelt. Fast man var ju inte medveten om det själv, förrän man slutade. Det tog ett tag innan rökiga gamla jackor verkligen slutat stinka, tyckte jag. Nu tycker jag bara det luktar illa, oavsett om det är sidoröken eller bara stanken från gammal inpyrd rök i någons kläder.

Och nej, en halv flaska parfym döljer inte unken rök. Det luktar bara sliskigt OCH illa.
Zarah P
CITAT (LadyG @ 03-11-2005, 11:32)
Som f.d. rökare kan jag bara hålla med föregående talare. Det luktar för illa helt enkelt. Fast man var ju inte medveten om det själv, förrän man slutade. Det tog ett tag innan rökiga gamla jackor verkligen slutat stinka, tyckte jag. Nu tycker jag bara det luktar illa, oavsett om det är sidoröken eller bara stanken från gammal inpyrd rök i någons kläder.

Och nej, en halv flaska parfym döljer inte unken rök. Det luktar bara sliskigt OCH illa.

Hear, hear!!
*nickar frenetiskt*
Gillan
Menar du verkligen Rossi, att du dömer en människas
hela personlighet pga att han/hon röker ohmy.gif blink.gif
Eller var det nåt jag missförstod?
/Gillan
Rossi
CITAT (Evgeni @ 03-11-2005, 11:39)
Menar du verkligen Rossi, att du dömer en människas
hela personlighet pga att han/hon röker ohmy.gif blink.gif
Eller var det nåt jag missförstod?
/Gillan

När jag känner rökstanken från en människa så känner jag avsmak och vare sig jag vill eller inte så får den här avsmaken mig att få negativa vibbar till den människan.

Samma sak med människor som har för starka parfymer, luktar svett etc.

Som sagt - jag har ett VÄLDIGT starkt luktsinne. På gott och ont ....
amaira
Det gör faktiskt jag med... det går "spontant"/instinktivt. (för jag tycker det är så DUMT) Sedan, med lite tankeverksamhet, kan jag faktiskt inse att ett beroende inte gör hela människan. För det är ju ett beroende det handlar om.

Dessutom känner jag några människor som röker, och som jag tycker om!
Fast ingen i min närmaste omgivning röker.
Gillan
Låter riktigt besvärligt tycker jag smile.gif

Själv har jag aldrig dömt en människa för något annat
än vad hon/han faktiskt är som person smile.gif

Kan ju iof sig bero på att jag har dåligt luktsinne tongue.gif

/Gillan
Rossi
CITAT (Evgeni @ 03-11-2005, 12:10)

/Gillan

Japp, det kan faktiskt vara besvärligt att tvingas på andra människors lukt på det sättet. Jag har märkt att jag ibland omedvetet håller andan när jag går förbi en person.

Du måste förstå att detta är en instinktiv reaktion och inget planerat. Min kropp och själ reagerar på något negativt helt enkelt.
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 03-11-2005, 12:15)

/Gillan

Japp, det kan faktiskt vara besvärligt att tvingas på andra människors lukt på det sättet. Jag har märkt att jag ibland omedvetet håller andan när jag går förbi en person.

Du måste förstå att detta är en instinktiv reaktion och inget planerat. Min kropp och själ reagerar på något negativt helt enkelt.

Jag gör likadant, försöker i det längsta hålla andan för att slippa röklukten, eller ibland annan stank, sprit eller dålig hygien ( ja finns ju dom som luktar två-tre meter...)

Värst är det vid entreer, eftersom alla rökare står percis utanför = när dörrarna öppnas så sugs röken in, när jag vill ut å ta frisk luft, så finns ingen.
Ungefär lika smart som att stå i ett öppet fönster och röka, trodde ni att röken gick ut och inte in då????
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 03-11-2005, 12:18)
CITAT (Rossi @ 03-11-2005, 12:15)

/Gillan

Jag gör likadant, försöker i det längsta hålla andan för att slippa röklukten, eller ibland annan stank, sprit eller dålig hygien ( ja finns ju dom som luktar två-tre meter...)

Värst är det vid entreer, eftersom alla rökare står percis utanför = när dörrarna öppnas så sugs röken in, när jag vill ut å ta frisk luft, så finns ingen.
Ungefär lika smart som att stå i ett öppet fönster och röka, trodde ni att röken gick ut och inte in då????

Skönt att höra att man inte är ensam farbrorn! smile.gif
Gillan
Förlåt biggrin.gif
jag fick bara sån lust att vara lite ironisk. kan vara
lite svårt att låta bli ibland. klart jag kan förstå att det inte
är självvalt att ha det så besvärligt.
men lite grann skrattar jag allt smile.gif tongue.gif
/Gillan
yenny

Håller med... jag med!

Och dessutom att kunna gå dit utan att behöva dra i mej en massa kortison innan...
Pirum
Jag har inga stora problem med att sitta bredvid någon som röker, förutsatt att jag inte är förkyld, då börjar jag hosta vid minsta lilla rök. Piprök kan ju till och med lukta gott ibland. (Däremot VILL jag ju inte sitta bredvid skorstenar, pga att man blir förgiftad)

Det är just den där instängda unkna doften som sätter sig i kläder och hår jag har svårt för...förr, när det otroligt nog var lagligt att röka på krogen, så kom man ju hem och var tvungen att ta en dusch direkt. Men nästa morgon så luktade det lik förbannat rök i både hår och kudde. Jackorna brukade jag lägga i en väska innan jag lämnade in dem i kapprummet, typ. Röklukt i mockajacka sitter ju i flera veckor.
Anki på Öland
Trots att jag är icksrökare sedan 5 år skulle jag nog göra som Fenja m.fl. Nån måtta på förmyndarmentaliteten får det allt vara för mig. Verkar som jag är den enda f.d. rökaren som inte alls far illa av att andra röker.....
Anki
Zarah P
CITAT (Anki på Öland @ 03-11-2005, 12:41)
Trots att jag är icksrökare sedan 5 år skulle jag nog göra som Fenja m.fl. Nån måtta på förmyndarmentaliteten får det allt vara för mig. Verkar som jag är den enda f.d. rökaren som inte alls far illa av att andra röker.....
Anki

Jag har inget emot rök - inte alls. Däremot har jag något emot att inte få välja om jag vill utsättas för den - som exempelvis avhandlades i tråden om rökning i busskurar.
Det som luktar otäckt är det som sitter i hår, hud & kläder - inte den "färska" röken.

Sen blir jag mest full i fniss - för jag har så svårt att fatta att jag faktiskt rökt själv, och för inte sååå länge sen - det känns helt overkligt.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är förmyndarmentalitet - med tanke på att den passiva rökningen är ett stort problem. Det är ju som att tycka att det vore förmyndaraktigt att ha karantän för folk som bär på virussjukdomar... Tycker jag.
amaira
Verkar som jag är den enda f.d. rökaren som inte alls far illa av att andra röker.....
Anki

Det gjorde inte jag heller i början när jag slutat. I alla fall inte psykiskt biggrin.gif
Fysiskt tror jag ingen med bestämdhet kan påstå sig inte bli negativt påverkad.

Evgeni:
CITAT
än vad hon/han faktiskt är som person  

Aldrig? Inte i något sammanhang?
GRATTIS laugh.gif !

Människors största fördom är att vi inte har några fördomar biggrin.gif
och människor REAGERAR faktiskt både positivt och negativt spontant/instinktivt på vissa saker - som är olika för olika människor beroende på vad vi varit med om i våra liv.
Vi "tror" att vi är sanningsenliga, men "verkligheten finns i betraktarens öga" - och det vi med bestämdhet kan säga är sant, är det sällan ...

Att granska sina egna tankar är faktiskt både spännande och roligt. Och vad man upptäcker ohmy.gif ! biggrin.gif biggrin.gif
Zarah P
CITAT (amaira @ 03-11-2005, 13:07)
Människors största fördom är att vi inte har några fördomar biggrin.gif
och människor REAGERAR faktiskt både positivt och negativt spontant/instinktivt på vissa saker - som är olika för olika människor beroende på vad vi varit med om i våra liv.
Vi "tror" att vi är sanningsenliga, men "verkligheten finns i betraktarens öga" - och det vi med bestämdhet kan säga är sant, är det sällan ...

Att granska sina egna tankar är faktiskt både spännande och roligt. Och vad man upptäcker ohmy.gif ! biggrin.gif biggrin.gif

Jag börjar känna mig lite tjatig när jag säger detta, menjag gör det ändå;
Jag håller med dig, amaira!

Själv är jag fullkomligt proppfull av fördomar. Det sägs ju att första steget till bättring är att känna till sina fel - och några av dem är jag medveten om - så dem kan jag jobba på. smile.gif

(Exempelvis är jag en odräglig besserwisser, ibland... Hoppas att ni tycker om mig ändå!)
Reserv
Som jag uppfattar Evgeni är juh att en människa inte är rökare som person, det finns annat bakom själva rökaren. Jag tror på Evgeni till 100% när hon säger att hon aldrig dömt en människa för annat än h*n varit som person. Är det en skitstövel så är det, är det en glädjespridare så är det, men man är inte rökare som person, lika lite som man är en kaffedrickare. Så beskriver man väl ingen, det finns en person bakom kaffedrickaren/rökaren också.
evelina
Har redan börjat letat efter ett annat land!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Fast jag måste säga att dom flesta av oss rökare tar nog en väldig hänsyn.

Sedan är det kul det här med fester tycker jag,vi rökare står utomhus och röker och efter en stund så kommer icke rökarna efter för att vi rökare har så trevligt därute. wacko.gif
Betty
Verkar som jag är den enda f.d. rökaren som inte alls far illa av att andra röker.....
Anki

Första tiden, alldeles efter att jag hade slutat, så tyckte jag att rökare luktade jättegott! rolleyes.gif
Jag far inte direkt illa av att andra röker - men numera tycker jag att rökare luktar illa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon