KURT
Det finns olika former av moderna myter. Dels finns det moderna folksägner (Råttan i pizzan), sådana samlas upp hos Urban Legends.

Men det finns även andra former av moderna myter, ofta har helt enkelt en inflytelserik person "råkat" skriva något (oftast inte medvetet felaktigt, utan bara slarvigt), och sedan får det gå vidare som sanning. Denna form av moderna myter kallas ibland faktoider. Sådana kan man hitta exempel på hos Wikipedia, susning.nu & inte minst Hexmasters Faktoider. Hos Hexmaster kan man b l a läsa om problemet som svenska journalister haft de senaste åren, att hålla isär fotanglar & spanska ryttare.
Sulawesii
Jag gillar serien Mythbusters som går på Discovery.
LadyG
Jag med!! wub.gif

Stackars Buster vad han får stå ut med smile.gif
Sulawesii
biggrin.gif Han har det inte lätt....
Farbror Blå
Räknas de senaste dagarnas nyheter som faktoider då?
När man gick ut med att antalet överfallsvåldtäkter ökat drastisk.
Nåt institu hade räknat ut att det var så mycket farligare att vara tjej, ensam och ute nuförtiden.

Idag säjer källor inom polisen att att årets 82 fall knappast är nån skyhög höjning av förra årets 74, samt att man måste påminna sej om att överfallsvåldtäkter svarar för endast 12% av alla anmälda våldtäkter..
( de flesta svarar den äkta mannen för..)

Typiskt fall av "mytbildning", eller?
KURT
CITAT (Farbror Blå @ 04-11-2005, 00:17)
Räknas de senaste dagarnas nyheter som faktoider då?
När man gick ut med att antalet överfallsvåldtäkter ökat drastisk.
Nåt institu hade räknat ut att det var så mycket farligare att vara tjej, ensam och ute nuförtiden.

Idag säjer källor inom polisen att att årets 82 fall knappast är nån skyhög höjning av förra årets 74, samt att man måste påminna sej om att överfallsvåldtäkter svarar för endast 12% av alla anmälda våldtäkter..
( de flesta svarar den äkta mannen för..)

Typiskt fall av "mytbildning", eller?

Ja uppenbarligen . Det var under 2003 det var 74, motsvarande tid förra året var det 85. Så alltså ingen ökning. Men samtidigt har Metro en artikel som visar att polisen är olika bra, "Påfallande ofta handlar det om en för dålig polisutredning som läggs ned alldeles för snabbt."

Farbror Blå
Ojsan, det var värst så exakt svar jag fick!

Men sant då att det inte var någon ökning i alla fall.
Sånt där gillar jag inte, precis som när tidningarna böåser upp en smitta, ett farligt livsmedel eller liknanden och får det att låta som en stor pandemi är på väg, bara för att sen vara en epidemi med 18 fall -i Kina
eller ett gift man dör av om man käkar tolv kilo kyckling dagligen i artonår.
Pirum
Ja, överfallsvåldtäkter är ju bara en minoritet av våldtäkterna. Men också den som "folk flest" är mest rädda för, eftersom det är den som är svårast att gardera sig mot. Jämför med paniklarm om mat. Där blir folk rädda. Samtidigt som de gladeligen fortsätter röka cigaretter. I det ena fallet kan de inte kontrollera risken, i det andra fallet är risken känd.

Jag har full förståelse att kvinnor känner otrygghet, och jag tycker inte att media överdriver när de talar om "våldtäktsepidemi" etc. Det begås ca 7-8 våldtäkter per dag i Sverige, och det är givetvis 7-8 för mycket. Samt givetvis alla som inte anmäls. Media måste rapportera om brottsligheten. Sen får medborgarna själva bilda sig en uppfattning, om vad som är rationell rädsla eller inte. Om media däremot talar om en ökning, som inte finns, då är det dåligt. Men efter en snabb titt på vad BRÅ skriver så verkar trenden vara att våldtäkterna ökar. Eller åtminstone anmälningarna gör det. Under samma tid som siffrorna i Stockholm stod ungefär still (2003-2004 enl DN) så fördubblades tydligen siffrorna i Malmö. Fast i somras var antalet överfallsvåldtäkter i Stockholm dubbelt så många som förra sommaren. (Källa BRÅ, Expressen, http://expressen.se/index.jsp?a=420822 )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon