amaira
har några bilder från förra veckan
tycker hösten är så ljuvlig
den har sin alldeles egna charm
med dimma och gråskalor och stämningsfullhet

allt går liksom ner på lågvarv
till och med solen

först vid tiotiden började den klara av att tränga igenom dimma och moln

tidigare på morgonen såg det ut såhär nere vid sjön

någon bör nog fundera på att dra upp båten på land nu
åtminstone att tömma den...

det här är min favorit-ek wub.gif
stor ståtlig och med djupa veck i barken, som om den tänkt väldigt mycket i sina dagar

Sveriges äldsta ek finns ett par mil härifrån, där kan man tala om stor, ändå gillar jag "min" ek bäst. (Sveriges största ek är inte den äldsta, utan bjässen på Ekerö är bara näst störst, och har över tusen år på nacken!!!)

ännu en ek, ännu lite mindre
växer vid vägen mot Hjärtevän
salixåker till höger

och så här underbart är landskapet
när jag klättrar upp på en liten bergknalle
och ser ut över väg, salixåker, hagar, och Mälaren
zeppo
Visst kan hösten också vara vacker. Det bevisar dina bilder.........
smile.gif

Så länge vi slipper snön...........
Sulawesii
Fina bilder! smile.gif
mulle
Underbart, Amaira!
Mulle
Zanna
Vilka vackra bilder! Jag älskar hösten mest av alla årstider. Vilket otroligt väder vi har nu med 10 grader varmt och det är 4 november!
Eva i Skåne
Vilken klok ek du fotograferat Amaira wub.gif Såklart att vecken är såna som vi kan få i pannan laugh.gif
Jättemysiga bilder. Hösten är vacker!
LadyAdina
Ljuvliga bilder! Tack för att du delade med dig av dem!

Jag älskar verkligen hösten, det är så otroligt vackra färger överallt i naturen!
wolkenkrabber
Fina bilder! jag var i Knalleborg i helgen, fint landskap måste jag säga. visste inte att sveriges äldsta ek var på ekerö...
amaira
CITAT (wolkenkrabber @ 07-11-2005, 18:25)
Fina bilder! jag var i Knalleborg i helgen, fint landskap måste jag säga. visste inte att sveriges äldsta ek var på ekerö...

Var du i Knalleborg, var du dessutom inom gångavstånd från just den gamla eken wub.gif
wolkenkrabber
CITAT (amaira @ 08-11-2005, 07:09)
CITAT (wolkenkrabber @ 07-11-2005, 18:25)
Fina bilder!   jag var i Knalleborg i helgen, fint landskap måste jag säga. visste inte att sveriges äldsta ek var på ekerö...

Var du i Knalleborg, var du dessutom inom gångavstånd från just den gamla eken wub.gif

attans då! får försöka att passera den nästa gång jag är i stockholm då!

har du någon bild på den som du kan lägga upp?
amaira
Jag har några inte alls bra bilder. De ger ingen helhetsbild precis.

Om jag börjar nerifrån ...

så ser den ut såhär. Det är mina fötter som står på den.

Lite högre upp ser den ut såhär:

Det är sonen som sitter på den. (han är alltså närmare en och nittio lång!)Har suddat ut honom lite grann så han slipper vara med på bild.

Och så riktar vi blicken upp mot toppen ...

Här finns en kul länk med Sveriges största träd!

Såhär står det där, bl a:

CITAT
Flera ekar som är mer än 10 meter i omkrets finns i Sverige. Störst är Rumskullaeken i Småland med en omkrets på 14,11 meter. Äldst är troligen en ek vid Ekebyhovs slott som bedöms vara över 1000 år.

Eken står alltså på (andra sidan av) en åker nedanför Ekebyhovs slott.
amaira
När jag ändå håller på, kan jag visa en bild på Sveriges tredje största ek också.
Den finns också på Ekerö, inne vid Gälstaö.

Inga av mina bilder visar känslan av "mäktighet", tycker jag, som dessa enorma gamla bjässar uppvisar irl.
Irl (i riktiga livet, eller "in real life") väcker de andakt.

Fotona är tagna en underbart vacker höstdag för några veckor sedan.
Lars-Olof Arvids
Härliga bilder! Jätteträd är verkligen mäktiga. De är dessutom mycket värdefulla för en mängd arter av alla de slag - visste du att närmare 1000 arter av insekter, mossor och svampar är knutna till gamla ekar? Vi på Naturcentrum AB i Stenungsund jobbar med att registrera alla Sveriges jätteträd (med omkrets över tre meter) och ta reda på så mycket som möjligt om dem. Gå in på vår hemsida http://www.naturcentrum.se och klicka på "jätteträd" så får du se!

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-11-2005, 15:25)
Gå in på vår hemsida http://www.naturcentrum.se och klicka på "jätteträd" så får du se!

Olle

biggrin.gif biggrin.gif wub.gif Det var den sidan jag länkade till!

Hade för mig att du jobbar där (i alla fall har någon anknytning dit) så jag väntade på ditt svar wub.gif

CITAT
visste du att närmare 1000 arter av insekter, mossor och svampar är knutna till gamla ekar?

Nej, inte exakt antal, hade jag fått gissa hade jag gissat på ca 600.

Ja, gamla träd är verkligen mäktiga! Oavsett sort.
Gossen Ruda
Jaha, det tycks mest handla om gamla ekar här nu. Då får väl jag bidra med en gammelek även om det är en sommarbild. Från Sveriges trädgård för 23 år sen.

wolkenkrabber
oj oj oj mäktiga ekar, jag har tänkt att fota en stor ek på St essingen i många år jag lekte i när jag var mindre.

mäktiga träd.

minns även en Ask som var gigantisk utanför Gävle vid en nöjespark.

vi har även några fridlysta ekar i Östersund Pga deras storlek, men det beror nog på deras storlek för den nordliga breddgraden, de växer ju inte vilt här precis.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2005, 22:33)
Jaha, det tycks mest handla om gamla ekar här nu. Då får väl jag bidra med en gammelek även om det är en sommarbild. Från Sveriges trädgård för 23 år sen.

Sveriges trädgård?
Vad är det?
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 10-11-2005, 08:46)
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2005, 22:33)

Sveriges trädgård?
Vad är det?

Blekinge.
Lars-Olof Arvids
CITAT (amaira @ 09-11-2005, 18:32)
biggrin.gif biggrin.gif wub.gif Det var den sidan jag länkade till!

Det har visst sina risker att snabbt läsa igenom en tråd utan att kolla länkarna! biggrin.gif

Känner ni till några jätteträd som ni misstänker inte är med i våra listor får ni väldigt gärna rapportera dem till oss på Naturcentrum!

Olle
Gossen Ruda
Tjaa, du kan ju kolla den på min bild. Mätte aldrig omkretsen tyvärr men er lista har inte med någon ek i Blekinge. Den stod nära Hjortsberga/Johannishus.
AWeee
Hej amaira!

Fina och välkomponerade bilder du har tagit.

Mvh AWeee smile.gif
Piccante
Hej amaira, jag gillar oxå dina ekbilder.

Speciellt det trädet du kallar för din favoritek. Har du kollat in i de djupa barkspringorna och sett vad som bor där? Man kan få jättehäftiga foton om man undersöker träd på riktigt nära håll och upptäcker allt liv som finns där i alla skrymslen och vrår. När ekar når den storleken som trädet på din bild och barken börjar bli riktigt grov då är de som bäst för alla arter som är knutna till ek.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon