Em_I_Am
Hej!

Jag har sett en jätte fin klätterväxt som jag vill införskaffa någon gång. Den klättrar på ett staket här i byn och blommar med miljoner små små vita blommor ganska sent på hösten. Dem sitter som i klasar och växtsättet är verkligen sirligt med långa rankor och smala blad. Den har en liten stam så det är inte helt som en buske.
Det hänger en lapp runt stammen men på den står det bara "Russian Wine". Har sökt på detta men får inte upp något. Vet ni vad växten heter? unsure.gif
CarMa
Här kanske?
mulle
Bokharabinda är det enligt den här listan. Om den stämmer förekommer det två latinska namn och två svenska - det andra är silverregn.
Mulle
Gillan
Enligt min vetskap så blommar, Fallopia auberti=Silver-
regn runt augusti, med grönvita blommor.

Medans, Fallopia baldschuanic= bokharabinda, blommar runt juli,
med, först vita, sen något rosa blommor.

Alltså är dessa två, inte en och samma växt. trots att det är
många som tror det.

/Gillan
mulle
Vilken av de två kallas för arkitektens tröst?
Den (arkitektens tröst) levde två säsonger hos mig - var underbar - men dog sen knall och fall!
Mulle
zaaritha
Arkitektens tröst= bokharabinda!
Gillan
CITAT (zaaritha @ 05-11-2005, 00:41)
Arkitektens tröst= bokharabinda!

Japp smile.gif , så är det. Har försökt mig på den tre ggr nu
och jag (vi) är antagligen inte några arkitekter, för här
tröstas då ingen. Den växer som en galning, för att under
vintern stendö sad.gif .

Nu har vi planterat Vildvin istället. Får se till våren om den behagar
överleva wink.gif

Jag börjar tro att vi har det alldeles för " öppet " här. Det
är mycket som fryser ihjäl, som enligt " zon-kartan " inte'borde göra det. sad.gif
/Gillan
Em_I_Am
tack snälla för era svar! Kanske den ena är härdigare än den andra? (ska kolla upp det)
Jag minns även att just denna växten hade sällskap... längst staketet hade dem planterat ca 5 plantor varav bara en har överlevt vintrarna. Jag bor i södra sverige så vi har inga vargavintrar direkt så den verkar vara ganska känslig sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon