Don Thomaso
Hejsan,

Jag är i färd med att köpa ett torp ute på landet, som jag ska flytta permanent till i maj. Det är en ganska stor lite övervuxen tomt, som mer ser ut som en äng med lite ojämnheter och högt gräs (den har nog använts till land och sånt förr i tiden). Är det naivt att tro att jag kan fixa till jorden tillräckligt mycket för att dra igång en ordentlig stor frodig köksträdgård redan till nästa sommar? Jag är beredd att jobba hårt.

Sitter här hemma och drömmer och planerar min framtida idyllträdgård, så jag hoppas att det går rolleyes.gif ...orkar inte vänta

/Helena
mulle
CITAT (Don Thomaso @ 03-11-2005, 18:59)
Jag är beredd att jobba hårt.

Mitt råd är att ta en bit i taget, du får jobba hårt nog ändå.
Börja med ett potatisland och några pallkragar!
Dessutom hinner du fundera hur du vill ha det.
Och vem vet - kanske hittar du bortglömda, igenvuxna rariteter!
Mulle
Gåsis
Jag har inte själv provat men man lär kunna lägga potatis direkt på gräset och sen täcka med halm. På så sätt får man potatisland och sen till våren är det lätt att vända och rensa - om man jämför med att torva av. Annars håller jag med Mulle att pallkragar är bra, eller andra byggda bänkar. Du kan ju göra upphöjda bäddar och fylla med jord och sen lite snyggt runt med grus kanske.

Att bara torva av och sen börja odla tar livet av en sad.gif fråga en som provat.
Vill du jobba hårt tycker jag du ska leta på Allt om Trädgård, där finns en kryddspiral som bara är så snygg. I sten tongue.gif

En sån, några pallkragar och ett potatisland - sen har du jobb hela sommaren biggrin.gif

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även slänga på ny jord lägga på martäckväv, göra små hål i väven och plantera exempelvis squash.

KURT
Att täcka med markväv och ändå odla i hål i duken är en bra rekommendation. Jorden under kommer att luckras upp, samtidigt som ev rotogräs inte kommer upp. Två av de allra mest lättodlade grönsakerna är potatis och bondbönor.
Ingrid på Västkusten
Upphöjda bäddar och kanske - har Du grannar med stall? I så fall hade jag byggt en köksträdgård med upphöjda bäddar - kika t ex på killensomvillhagrönafingrars bilder fast det finns många flera underbara hur fint det kan se ut . Och så hade jag fyllt bäddarna med stallgödsel och överst ett lager jord.

Om Du vill odla potatis så hade jag följt de redan utmärkta råden. Det finns en superbra bok av Nils Åkerstedt om konsten att odla i sand -väl värd att köpa och begrunda. Det är preciiis lika bra att odla i sand med gräsklipp som i den finaste luckraste mylla sådan man får anstränga sig i åratal för att få!

Och så anlägg en kompost gärna två ;-)

Upphöjda bäddatr är det smartaste som finns tycker jag - bra dränage värms upp snabbare lätta att hålla ogräsfria, man kan anlägga snygg köksträdgård med fina gångar om man har sådana. Kika gärna in i tex Pallkragsklubben för mera inspiration, jag ahr en anlagd köksträdgård i mitt album fast dne har inte många räta linjer då den är anlagd i en bergsskreva :-)
Den urtjusiga pallkragspryddpyramiden i Lena Ns album är också väl värd att ta till (finns i tex Pallkragsklubben).

Lycka till,

Önskar Ingrid
Don Thomaso
Tack för alla tips allihopa!

Det blir nog lite av varje. Jag har tillgång till en massa pallkragar, så det funkar ju för en del grönsaker. Sen får det nog bli upphöjda bäddar, det finns massor med bönder och hästar och sånt där ute så gödsel borde man kunna få tag på i stora lass.

Men att börja i liten skala blir det inget av med biggrin.gif Det har jag drömt om det här för länge för... Jag kommer inte att ha nåt annat jobb där just på våren och försommaren så jag och min sambo kan ju lägga 10 timmar om dan om så behövs. Hellre får allt falla pladask än att bara ha några potatisar första året.

Förutom grönsaker vill jag även odla bärbuskar, kanske en syren och så lite perenner i rabatterna. Har ni några tips om hur man bäst gör för bryta och fxa till jorden för det?

Tacksam för all hjälp jag kan få/
Helena
Alpiner i Halmstad
Trädgårdslandet på gamla torp har inte sällan några rotogräs som kräver behandling. Jag tänker på kirskål och knölklocka.
Att plantera bärbuskar och större perenner där dessa har funnits kan senare bli en kamp med given utgång.
Misstänker Du att dessa växter ingått i köpet bör Du nog ha öppen jord under minst ett odlingsår.
Att odla potatis är den bästa metoden.
M.v.h. Bernt
Ophelia
Hade jag varit dig så hade jag inte slagit till med ett jättepotatisland då knäpparlarver har en viss förkärlek till rotfrukter. Knäpparlarver trivs gärna i gammal ängsmark som varit gräsbevuxen men de försvinner mer och mer alltefterson jorden brukas coh hålls öppen. Ett bra sätt är att börja med att odla bladgrönsaker.

Potatisk kan odlas och ett lätt sätt är att, som tidigare nämnts, lägga dem på grässvålen. Du behöver inte täcka med halm utan det går bra med jord oxå smile.gif

Bästa tipset jag kan ge är att först ta och studera din trädgård och se vad ni har för vackert. Därefter skapa en karta över trädgården och rita in hur det ser ut med hus och annat som finns. Därefter rita in var ni vill börja och hur ni vill att det ska se ut. Ta en bit i taget och börja gärna med platsen där ni ska vistas som mest (typ uteplatsen). Vet ni inte var den ska ligga så ta med stolar och sätt er ner och se er omkring smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon