haltalotta
03-11-2005, 20:28
Hej
Vilket är bäst när man skolar om streptocarpusbebis fr moderbladet ?
Ska det till värme,miniväxthus?
Tycker mina växer så dåligt o en del slokar o dör,
Hoppas på att få bra tips..mvh haltalotta
Åsa, mälardalen zon 2
03-11-2005, 20:38
Lucker jord uppblandad med ex. perlit, grus eller små lecakulor brukar vara bra, vanlig rumstemperatur + ljus brukar räcka, streptocarpus brukar vilja ha ungefär samma förhållanden som saintpaulia. Om du har möjlighet så brukar dessa typer av växter gilla extra belysning med ex. en lysrörslampa. Bra tid att skola om Streptocarpusar är runt feb-mars och plantorna brukar kunna stå kvar ganska länge vid moderbladet så det brukar inte vara så enormt stor brådska att plantera om dem de växer ändå inte så mycket nu på hösten-vintern.
haltalotta
03-11-2005, 23:25
Tack Åsa
Kanske man ska ställa dem närmare lampan har en växtlampa,vad tror du?är det varmt o luftfuktighet de behöver just nu?mvh halta lotta--
lilla mamma
04-11-2005, 18:23
Närmare lampan och mindre med vatten men kolla rötterna för sorgmyggan gillar dessa plant.
haltalotta
05-11-2005, 09:59
Tack snälla lilla mamma för tipset.Ska flytta upp dem en bit närmare ljuset ,,mvh halta lotta
lilla mamma
05-11-2005, 10:54
Har du några chiritor som blommar? Skulle gärna vilja se bilder.
haltalotta
05-11-2005, 15:18
Hej
ska kolla men min chastity blommar o seashell är på väg,har någon mer tror jag ojojoj när man ska skriva vilka är det svårt när man har flera hundra krukväxter,Ska jag sända direkt till dej är det ok?mvh haltalotta
Skriv till mej privat så jag har din adress,kan bli först imorgon kanske för ska hämta hem grabben + tjej fr landvetter nu,.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.