|
Hej! Jag köpte ett hus för ett år sedan. Ut mot gatan har vi en häck som är alldeles för hög och jag har försökt ta reda på när bästa tiden är att ta ner den (det handlar om minst 50 cm som ska bort och den kanske blir runt 70 när den är "klar". I min beskärningsbok jag har står det att man ska göra sådana större åtgärder på vintern. Därför undrar jag vad som räknas som vinter? Är det dec - feb? Eller när det är -20 grader? När det är snö?
Åsa, mälardalen zon 2
03-11-2005, 20:33
Vad är det för häck vill jag fråga först och främst innan jag ger några råd.
Många beskärningsböcker menar vårvinter när de skriver vinter. Det är ytterst få träd och buskar som mår bra av decemberbeskärning. Jag är nyfiken - vilken bok är det du läser i?
Häckarterna är olika i hur de reagerar på beskärning. För många arter gäller att om man vill ha en tätare häck beskär man på vårvintern innan knoppsprickning eftersom man då stimulerar tillväxt.
Men som sagt, det beror rätt mycket på vilken typ av häck du har.
Och att ta ner en häck som nu är 120 cm hög till 70 cm kan fungera, men det beror som sagt helt och hållet på vad det är för häckväxt? I vissa fall är det bättre att klippa ner den helt och hållet.
Hum, jaaa, den kan ju inte prata så den har ju inte sagt vad den heter... men jag har försökt titta på bilder och jag tycker att hagtornsbladen ser ut som sådana blad som min har. Men den har varken blommor eller bär. Den verkar vara väldigt vanlig för ungefär varannat hus på gatan har likadana. Den har taggar som inte är sköna att fastna i, men de är långa, runt 5 cm, och grova.
Boken jag läst i är "Nya Beskärningsboken" av Klaus Vollbrecht och Han Veltman.
Jag vill helst inte behöva jämna häcken med marken, eftersom den är ut mot gatan.
Åsa, mälardalen zon 2
04-11-2005, 10:56
Jag gissar att det är amerikansk hagtorn du har och beskärningstid runt Stockholm skulle jag säga är runt mars med tanke på att det hellst inte ska bli kallare än -10 den närmsta veckan efter beskärningen. Och förhoppningsvis kan man hitta en trevlig och solig marsdag att beskära på, då är det ju bara trevligt att vara utomhus.
Nya beskärningsboken är en bra bok men de som skrivit den bor i Skåne så man får tänka på att de har lite annat klimat där brukar det ju inte bli så enormt kallt på vintern (även om det brukar kännas riktigt kallt, blåsigt och ruggigt när man är där på vintern).
Amerikansk hagtorn kan vara lite svårare att få snygg när man ska föryngra den, det kan hända att man får en massa vattenskott som inte blir så snygga.
Okej, jag kan vänta tills mars, finns så mycket annat att ta hand om innan dess Denna är ju inte direkt ny, och den har varit avtagen tidigare, både längst ner och en bit upp. Den är ju tätare i toppen. Så det vore väl bäst att ta ned den helt.... Hur länge ska jag räkna med att det tar innan den har vuxit upp till rimlig höjd igen?
Susanne i Linköping
05-11-2005, 13:33
Om, som du säger, vartannat hus på gatan har samma slags häck skulle jag göra så här: jag skulle gå längs gatan och titta på häckarna och välja ut den snyggaste. Sen skulle jag tala med den som bor där, tala om att häcken är den finaste i kvarteret och hur gör man för att få den så snygg ("har en likadan som ser helrisig ut" etc etc). De allra flesta människor tycker det är roligt att deras kunskaper uppskattas!  Chansen att personen i fråga vet exakt vad buskarna heter är också stor.
Det finns flera sätt att föryngra och förtäta hagtorn. Egentligen är det ett träd och brukar vilja utveckla stam. Fortsätter man att bara klippa toppen stammar den upp sig och hcken förlorar insynssskyddet man ofta vill ha nedifrån och upp.
Vill man föryngra hagtorn bör man absolut beskära på vårvintern. Vill man ha häcken kvar och samtidigt föryngra den tar man 1/3 av alla stammar ända nere vid marken, som en gallring alltså. Nästa år tar man hälften av de resterande äldre stammarna och år 3 tar man de sista.
Eller så tar man ned hela häcken på en gång, men då får man vänta ca tre år innan det känns som en häck igen.
Om man samtidigt med en kraftig beskärning luckrar och gödslar häcken med kogödsel blir tillväxten starkare. Vattnar man dessutom en gång på våren då det varit torrt får man ännu bättre resultat.
Att kapa hagtorn och lämna stumpar fungerar också, de brukar inte dö och nya skott kommer från dem. Men det kommer för alltid synas att häcken skars ned där, särskilt på vintern. Skär man nda nere vid marken ser det som kommer upp ut som en nyplanterad häck som fått ovanligt god tillväxt.
Danne_77
06-11-2005, 20:41
CITAT (rutis @ 04-11-2005, 12:13) Okej, jag kan vänta tills mars, finns så mycket annat att ta hand om innan dess :lol:
Denna är ju inte direkt ny, och den har varit avtagen tidigare, både längst ner och en bit upp. Den är ju tätare i toppen. Så det vore väl bäst att ta ned den helt....
Hur länge ska jag räkna med att det tar innan den har vuxit upp till rimlig höjd igen? Hej jag skulle taget och beskurit häken i jas, juli,agust och sep för alla växter har sin besta läknings tid då.
CITAT (Danne_77 @ 06-11-2005, 21:41) Hej jag skulle taget och beskurit häken i jas, juli,agust och sep för alla växter har sin besta läknings tid då. Sant, men tillväxten av blad och grenar stimuleras inte lika mycket osm om man beskär på vårvintern. Just för häckföryngring och förtätning av häck av arter som tål att vårvinterbeskäras är vårvintern bra.
Tack för alla svar! Jag har kommit fram till att det just är en Amerikans hagtorn jag har, kanske därför den inte svarar på tilltal? Jag pratar ju svenska med den!  Hur som helst så klipper jag den framåt slutet på vintern, och tills dess skall jag väl hinna bestämma mig för hur mycket jag tar. Kortare ska den hur som helst bli... Det jag är rädd för om jag tar ned den helt är att folk som går förbi dels inte ska ha respekt för var min tomt börjar och kanske rasta hundarna in på min tomt. Eller kanske tom helt fräckt kliva på min nedklippta häck. Därför tvekar jag om jag ska ta ned den helt.
Ann i Göteborg
12-11-2005, 19:13
Det var intressant det här. Hur lyder motsvarande råd för avenbok? Avenbok skall ju beskäras i JAS-månaderna, men att få ner höjden med 50 cm vilket innebär att såga i en grov stam - vilken månad bör jag utföra den åtgärden?
Big Gardener
12-11-2005, 21:37
Du svarar ju på frågan, så det säger dig väl själv, eller hur? JAS
Det här gäller inte för avenbok, men vill passa på att för andra arter som hagtorn, syrén m fl som tål radikalbeskärning rekommendera att föryngra dem genom att ta ned var tredje planta radikalt. På det sättet har man häcken kvar och samtidigt föryngring regelbundet i hela häcken. Sedan tar man ned de andra i den takt man tycker att det går för att fortfarande behålla häcken. Kanske man kan ta var tredje eller hälften av de resterande gamla plantorna redan nästa år, eller så väntar man ett till emellan. På 3 år kan man ha hela häcken föryngrad, om de man skurit ned växer bra.
Det man också får veta när man föyngrar på det sättet, är om den gamla häcken har kraft nog att skjuta nytt. Är den alldeles för gammal (ingen häck har evigt liv) orkar den inte skjuta skott på de man tog ned i början, men man har samtidigt häcken kvar medan man planerar för att byta ut den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|