Full version: hängiga växter
lena.g
Gokväll alla experter..
Kan någon gissa vad som är felet med mina fredskallor?
Dom har alltid varit fina med sedan några månader så hänger bladen, bladskaftet står upp som vanligt men själva bladet viker sig och det ser ut som att den är uttorkad fast den är fuktig.

huh.gif
När jag tar upp den ur krukan så ser jag att det är nästan inga smårötter på plantorna, bara de stora tjocka rötterna är kvar.
Jag kan inte se nåt konstigt typ ohyra...
Hjälp!
Lena G
*Felix matte*
Expert är jag inte men jag har haft fredskalla i en massa år ... jag har aldrig varit med om nåt liknande.
Kanske skulle du testa med att spola rent rötterna från all jord och sedan doppa den i såpavatten och därefter plantera om i ny rengjord kruka och hålla koll på vattningen.

Ett av mina exemplar fick många döda blad när den vattnades för ofta... numera får de vatten först när bladen börjar sloka.
Lycka till och jag hoppas att någon kanske har förklaring på varför din planta beter sig som den gör. smile.gif
Zarah P
Nu är jag inte direkt tokbra på det här - men jag tcyker att det låter som om den stått för blött, så att rötterna ruttnat... Det är extra vanligt i lerkrukor - har du en sån?
Det bästa är nog att plantera om - eller om det går att rädda den med vitmossa?
lena.g
Jag har provat det du föreslog - att spola rent rötterna - sen planterade jag några i ett akvarium och jag kan se att det växt ut nya rötter där.

De som jag planterade i vanlig jord och kruka har inte hämtat sig
????????????????????????
lena.g wub.gif
lena.g
Så roligt att få hjälp...
biggrin.gif
Vad ska man göra med vitmossa?
/lena
Zarah P
CITAT (lena.g @ 03-11-2005, 23:01)
Så roligt att få hjälp...
biggrin.gif
Vad ska man göra med vitmossa?
/lena

Vitmossa (inte renlav - utan "Sphagnum" - köp på exempelvis Blomsterlandet) är bakteriedödande på nåt vis - så man sätter växten i den och håller mossan fuktig, så kommer det nya rötter. Knasigt - om den är fuktskadad - men sant. smile.gif
Jag är ingen expert på det där - men då jag har testat har resultaten varit över förväntan. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon