Full version: naivt?
misylwa
hej ni..
tänkte att jag skulle nyttja detta spirande forum för att reda ut ett spörsmål jag går runt å dras med.. tror ni att det är helt kört att söka en sysselsättning på en väletablerad trädgård i sthlm utan att ha varken inom området relevant utbildning eller större erfarenhet, mest bara ett enormt intresse..? ska nämligen flytta till hufvudstaaden vid årsskiftet, vänta med vidare studier och vill istället göra något jag finner motiverande.. det skulle ha med växtodling och vidareförädling i ekologisk anda att göra, men jag tvivlar lite på min kapacitet.. hur ska jag gå till väga, nån?
//josefine
gammelnalle
hej josefine och välkommen hit till oss galningar på odla....
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag känner inte till hur folk är funtade i vår hufudstad ....och vill på inget sätt förringa utbildning... men jag sticker ut hufudet och räknar kall med att få en del snytingar på nosen....

Självklart finns det arbetsgivare som är intelligenta nog att välja en person med passion för sitt arbete , framför en med bättre "utbildning" men inte full så passionerad....

Kanske får då börja med minilön innan du visat dem att du FAKTISKT är oersättlig....

Var inte rädd för att fråga.
Vad är det värsta som kan hända??

och har du inte frågat lär du ALDRIG få jobb.....

efter drygt 30års arbetslivserfarenhet (???) och utbildning på LHS

LIVETS HÅRDA SKOLA är det bara att konstatera när man blitt ´ratad: DET finns viktigare saker än lönen... just nu jobbar jag med ungdomar och vill för allt i världen inte tillbaka till mitt (relativt) välbetalda f.d. jobb.....

LYCKA TILL

låt oss gärna få veta hur det går...

folket här kommer gärna men glada tillrop och klappar om det känns för tungt!!!

b
netaave
Jag tillsätter korta vik i min kommun s.k. sjukvik.
Jag skriver in ca 2-3 pers om dagen och det är ingen självklarhet att de med utbildning är bäst.
Jag får feedback från arbetsställena och de outbildade är i flera fall väldigt efterfrågade just p.g.a. att dom är intresserade och arbetsvilliga.
Ge inte upp personlighet och intresse kommer man långt med.
Farbror Blå
Håller med gammelnalle, vad kan hända som värst?

Kanske du inte får jobbet, men du har fått in en liiten fot i alla fall, dom vet vem du är, ditt intresse, vilket gör att dom kan ringa dej senare, när annat dyker upp=)

Go for it!
Magda16
Har en kompis som precis har anställt två tjejer inom ett företag som tar hand om växter på företag. De anställde båda för att de kunde inte låta bli då båda två verkade sååå himla duktiga och ingen av dem hade någon utbildning, ren personkemi alltså. När jag går in på en affär och möts av någon som är rak och trevlig så skiter jag i om han/hon måste fråga någon annan om hjälp för att svara på min fråga. Bemötandet är allt, man ska var glad när man går ur affären att man har fått spenderat pengar hos någon så trevlig.

Kör hårt, och fungerar det inte så har du i alla fall vågat pröva, eller hur. Du går starkare ur det smile.gif
AndreasBlomquist
Hej Josefine,

Först av allt välkommen till forumet!

Klart att du ska söka ett jobb inom trädgård & växter om du känner att du brinner för det. Jag skulle som nalle sa hellre anställa en passionerad arbetare som inte har utbildning än någon som har utbildning men inte brinner för det längre. Man lär sig ju allt eftersom och snart kommer du vara minst lika kunnig som de med utbildning om inte mer.

Själv så skulle jag också vilja göra det du frågar över men är i dagsläget för "lat" för att skicka en ansökan till de lokala handelsträdgårdarna. Jag har ingen utbildning heller och skulle helt säkert få en väldigt stor lönesänkning men jag skulle å andra sidan säkert må bättre av att jobba med något som jag vill jobba med!

Go for it!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon