den lilla bladlusen
03-11-2005, 23:14
Fick denna orkidé i somras, men jag har aldrig haft någon förut så jag har ingen aning om hur den sköts. Har läst lite om orkidéer här på odla men inga ser ut som denna. De flesta jag har sett har ju en bladrosett på marken med långa stänglar, men inte min.
När jag fick den så blommade den... men sedan råkade den ut för en tragisk övervattning så blommorna föll. Hur gör jag bör att den ska blomma igen? Ser ingenting som ser ut som att det borde klippas i
Hur varmt ska den stå?
Tacksam för all hjälp... det står inget namn på lappen
Svårt, skulle tro att det är någon form av dendrobium, men gå in på www.neovita.com/orkideer och titta där, finns massor av bra artiklar
Ingrid på Västkusten
04-11-2005, 07:24
Dendrobium :-) säger jag med.
Jag har haft min snart ett år och bara vattnat den en ggr i veckan och den blommar igen nu. Har inte gjort någe speciellt :-) och den skall stå i typ inomhustemperatur denna - kan tåla ner till 15 grader.
Rosetterna man ser är oftast Phalaenopsishybrider - de är precis lika lättodlade. Många rek att ha sina orkideer ute på sommaren hänga i skyggan (vandrande) under ett träd.
Blomsterlandet har en utmärkt liten orkideebroschyr om skötsel, dne är gratis.
Hälsar Ingrid
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-11-2005, 11:28
Dendrobium (nobile om jag inte minns fel), har samma här och väntar på att den skall blomma igen.
Iblands sägs det att den inte blommar om igen på samma stam och att det alltid bara blommar på nya stam. Men eftersom dom ser så friska ut låter att jag dom gamla också stå. Väntar och hoppas.
Elisabeth
Ingrid på Västkusten
04-11-2005, 11:59
Lustiga är att min har blommat om på gammel stam......:-)
Kul å se Dig här Elisabeth!
Kram ifrån Ingrid
Biggan_
04-11-2005, 13:15
Det ser ut att vara en Dendrobium nobile-hybrid. På denna kommer blommorna direkt på stammen till skillnad från en Dendrobium phalaenopsis-hybrid där blommorna kommer på en stängel från toppbladen. Dendrobium nobile behöver en kylig period för att sätta rejält med knoppar medan Dendrobium phalaenopsis är mer varmväxande.
den lilla bladlusen
04-11-2005, 15:00
Tack för alla svaren!
Okej jag ska nog försöka ge den en sval period då, men är svalt för en orkidé typ 15c eller kan jag ställa den bland mina medelhavsväxter (10c)?
Behöver jag plantera om den?
Tack!
Biggan_
04-11-2005, 16:44
DendrobiumHär är en länk så du kan läsa mer om hur du skall sköta din Dendrobium
Lycka till
Ingrid på Västkusten
04-11-2005, 20:11
Bra länk!
Det är en Dendrobium phalaenopsis jag har :-)
Hälsar ingrid
den lilla bladlusen
14-11-2005, 12:31
"Dendrobium nobile blir 20-40 cm. hög, och har bladen strödda på de två översta tredjedelarna av bulben. Blommorna, som kan vara vita, rosa, lila eller nästan blå, kommer på korta ( 2-10 cm. långa ) stänglar. Men, dessa stänglar är ej placerade på bulbens topp, utan 'här och där' på bulbens övre halva."
En sådan måste det vara... nu står den kallt med citrusarna, 10c så vi får väl se antingen blommar den eller så dör den. Ser ut att må bra än så länge iaf.
Tack för hjälpen
På skötselanvisningen jag fick med när jag köpte min Dendrobium nobilehybrid stod det att den inte skall placeras nära frukter.
kristerh
15-11-2005, 11:39
CITAT (ifibi @ 15-11-2005, 08:18)
På skötselanvisningen jag fick med när jag köpte min Dendrobium nobilehybrid stod det att den inte skall placeras nära frukter.
Färska frukter är inte bra till någon blomma

de bildar någon slags gas som inte är bra
krister
Gäller det då även brudorkideer?
Gäller alla blommor, men det är särskilt för orkidéer man tycks varna för det. Mognande frukt bildrar etengas som också påverkar blommors mognad, dvs. åldrande. Jag har ätit clementiner här vid datorn med mina orkidéer väldigt nära, men petade snabbt i mig dem för att inte skada blommorna, skalet har däremot legat ett litet tag i papperskorgen under men märker ingen skillnad på blommorna
foolishRice
16-11-2005, 15:22
Precis som flera av inläggen antyder, frukter som håller på att mogna avger en gas (CH
2CH
2) för att vara exakt.
Det finns producenter och grossister av växter (ofta vårväxter som Narcisser etc.) som har använt (tror nog att de använder det fortfarande) etylen för att 'starta' blomning.
Det är inte gångbart att 'starta blomning' på växter mha. frukt hemma... blomningen är reglerad av gener som aktiveras av helt andra växthormoner som man inte vet speciellt mycket om alls.
Kan det påverka redan utslagna blommor?
kristerh
18-11-2005, 12:07
CITAT (ifibi @ 17-11-2005, 19:11)
Kan det påverka redan utslagna blommor?
svar ja, de blommar över snabbare.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.