AndreasBlomquist
Jobbade som vanligt inatt och var med nattisen ute i köket och förberedde tidiga frukostar med kaffe o wienerbröd & croissanter. När vi kommer tillbaka efter max 5 minuter så har någon snott våra mobiltelefoner samt 6 mobiltelefoner som gäster glömt/tappat och vi förvarar åt dem. Dessa förvaras i en speciell låda i receptionen. Våra mobiltelefoner låg på våra datorer i backoffice.

Jag provade direkt att ringa min mobil o något pucko svarade samtidigt som man hörde att han sprang. Det riktigt kokade i mig.

Nu är det i alla fall polisanmält men mobilen lär man ju knappast se igen! Undrar ifall man har en tillstymmelse till chans att få ut på försäkringen när jag inte har varken kvitto eller kartong kvar?
silos
Fy för dessa eländiga tjuvar!!!
Monica M zon 4
Usch vad trist. Antar att du inte lär se dom mobiltelefonerna mer. Hoppas det löser sig med försäkringen fast hoppet är nog litet. sad.gif mad.gif
*Felix matte*
Trist med människor som inte kan hålla fingrarna borta från andras grejer, men du får nog ställa in dig på att inte få ut något på försäkringen.... tror knappast att de skulle ersatt dig även om du hade kvittot kvar.
KURT
Hotellreceptioner är ju nästan som offentliga platser, eftersom de oftast är öppna 24 h/dygn. Jag trodde att alla hotel hade kameraövervakning av receptionerna? Hotell brukar vara tidigt ute med säkerhetslösningar , eftersom det efterfrågas av övernattande gäster.
LadyG
Har du några IMEI-nummer kvar? I så fall kan kan telefonerna spärras för gtt, så att de blir värdelösa för tjuvarna. Jag tror man kan spåra dem också, men det är en dyr historia som kanske inte är aktuellt?
AndreasBlomquist
Min telefon är spärrad med IMEI för det stod på kartongen här hemma. Gästernas kvarglömda telefoner vet vi ju inte ens vilka de tillhör.

Vi upptäckte även vid morgonens kontroll att ett 20-tal kvarglömda kreditkort, 3 mobilladdare som vi har i backoffice samt min armbandsklocka som jag fick i 25-årspresent är borta.

Jag tar alltid av min klockan och lägger den ovanpå datorn och naturligtvis tänkte jag inte på den förrän jag skulle gå hem.

Det riktigt tråkiga är att vi utav någon underlig anledning inte har allriskförsäkring (drulleförsäkring) hemma så jag blev personligen av med grejor för i runda slängar 10.000 men får inte ut ett öre på försäkringen.

Nu får jag hoppas att jag kan få ut dessa pengar på hotellets försäkring istället men det vet jag inte ännu...
*Felix matte*
Men får man verkligen ha t.ex kvarglömda, omhändertagna kreditkort liggandes helt öppet ? ohmy.gif Ska inte sånt vara inlåst i säkerhetsskåp om det inte hunnit inlämnas på polisstation? så trodde iaf jag att det var.

Sedan att inte försäkringsbolagen ersätter... det tycker jag är helt i sin ordning.
Hur mycket skulle inte premierna öka om man inte hade några aktsamhetskrav.
På ett hotell ska väl inte obemannade kontorslokaler stå olåsta ohmy.gif
lilla mamma
Men, i karlstad?

Det var ett skämt.

Nån som behövde pengar fort. Klipskt att svara i en stulen telfon wink.gif
Ophelia
CITAT (Felix matte @ 04-11-2005, 18:30)
Men får man verkligen ha t.ex kvarglömda, omhändertagna kreditkort liggandes helt öppet ? ohmy.gif Ska inte sånt vara inlåst i säkerhetsskåp om det inte hunnit inlämnas på polisstation? så trodde iaf jag att det var.

Sedan att inte försäkringsbolagen ersätter... det tycker jag är helt i sin ordning.

Är lika frågande. Jag har varje fall vissa regler jag måste följa enligt hemförsäkringen (om jag ska få ersättning).
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 05-11-2005, 23:16)
Men får man verkligen ha t.ex kvarglömda, omhändertagna kreditkort liggandes helt öppet ?  :o  Ska inte sånt vara inlåst i säkerhetsskåp om det inte hunnit inlämnas på polisstation?  så trodde iaf jag att det var.

Är lika frågande. Jag har varje fall vissa regler jag måste följa enligt hemförsäkringen (om jag ska få ersättning).

Faktiskt så tror jag att AndreasBlomquist gjort denna tråd för att se hur pass "vakna" vi forumister är... för jag kan för allt i världen inte tro att de haft glömda kontokort liggandes öppet mm... i så fall så borde den arbetsplatsen stängas snabbare än blixten.
Snöflinga
Instämmer... verkar som en blåögd skröna ohmy.gif
AndreasBlomquist
Dessvärre är det ingen blåögd skröna. Vi har liksom de flesta hotellen en hög med kvarglömda/tappade kreditkort som ligger i en välgömd låda. De ligger alltså inte öppet som FelixMatte skrev utan för att hitta den lådan så ska man veta var man ska leta också. Nu är det ju inte så att det är aktiva utan samtliga spärras hos kortföretaget så fort vi får in dem. De ligger hos oss i en månad innan de klipps och skickas till kortföretaget. Tjuven har således tagit helt värdelösa kort.

Med tanke på placeringen av lådan och att det gick så väldigt fort så tror både vi och Polisen att det är någon i personalstyrkan som inte jobbade som har kommit in och länsat.

Om någon mer vill anklaga mig för att ljuga här så maila gärna så kan jag scanna in polisanmälan åt er och skicka över den! mad.gif

// Andreas
AndreasBlomquist

Förklara för mig hur man ska låsa en hotellreception? wacko.gif
Ska gästerna inte kunna gå till sina rum? Om du syftar på vårt backoffice så ligger det i anslutning till receptionen och har 2 salongssvängdörrar. Går du in bakom receptionsdisken så är det bara att knalla in i backoffice.

Det enda som låg framme och således omfattas av hemförsäkringen är min mobil och klocka, vilket ändå inte omfattades av min hemförsäkring eftersom jag är så klantig att jag inte tecknat en drulleförsäkring. Nu får det gå på hotellets försäkring istället.

För att svara Ophelia också, det stämmer. Enligt försäkringsbolaget hade min mobil och klocka varit tvunget att vara inlåst i ett skåp för att min nuvarande hemförsäkring utan allrisk skulle gälla.
LarsV
Ja, det är så j-a tråkigt. Vi har haft övernattande gäster/kunder på mitt jobb. Två av dem fick inbrott i sina bilar under besöket hos oss i förra veckan. Det är ju inte vårt fel, men samtidigt - om de inte kommit till oss så hade de ju inte blivit bestulna. Vad gör man? Man känner sig så jäkla maktlös!
netaave
Du skulle hållit samtalet samtidigt som du ringde polisen, då hade de haft en chans att ta personen även om han stängde av sen.
AndreasBlomquist
Jo, det kanske är så. Samtalet med polisen var dock en ren fars.

Jag ringde till den lokala polisledningscentralen men när de svarade så visade det sig att jag blivit kopplad till Stockholm för att Karlstad hade inte tid att svara. De kopplade i alla fall över mig till Karlstad som i sin tur kopplade mig till Polisens Kontaktcentrum i Stockholm så jag skulle få göra en polisanmälan. De kopplade mig nästan omgående och jag hamnade hos en förvånad kille som satt på Västerås ledningscentral som skrattade gott åt hela kopplingshistorien och efter att vi pratat ett tag så kopplade han mig vidare återigen till Karlstad med direktioner till vad jag skulle säga. Vid detta laget var jag tämligen irriterad. Ledningscentralen blev irriterad och bad mig återkomma om ett par dagar under "normal" arbetstid men det vägrade jag. Jag ville bara lämna en j-vla polisanmälan så de ringde själva upp en handläggare på anmälningsenheten som jag blev kopplad till. En otroligt trevlig tjej som senare visade sig sitta i Göteborg!

Jag kan faktiskt förstå att folk kan ha problem med polisens arbetsrutiner, åtminstone när det gäller telefonen.Det tog nog i runda slängar 15-20 minuter innan jag kunde lämna min polisanmälan.
Hannele
CITAT (AndreasBlomquist @ 07-11-2005, 17:49)
Ledningscentralen blev irriterad och bad mig återkomma om ett par dagar under "normal" arbetstid men det vägrade jag. Jag ville bara lämna en j-vla polisanmälan

Varken lärare eller präster behöver svara i telefon dygnet runt. mad.gif
Man får låta polisen lägga sina resurser på viktigare saker, för det brann ju inte.
Kontorstid är kontorstid. Du hade väl ändå dröjt med anmälan några dagar?
Pirum
Polisen bör vara kontaktbar dygnet runt, om än inte på alla orter så åtminstone i alla län. Jämför med andra delar av vår infrastruktur, såsom brandförsvar, läkare, sjukvård, där finns folk som jobbar natt. Jag tycker det är väldigt irriterande när man blir kopplad nånstans långt bort. En släkting till mig skulle ringa ett sjukhus, som glömt kontakta henne. Var nära nog omöjligt att få tag på nån på sjukhuset mitt på blanka dagen. Hamnade i Stockholm ett par gånger, på nån sjukvårdsupplysning eller nåt. Handlade här om rätt allvarlig åkomma, inte "vrickad fot" eller nåt, för då måste man ju acceptera att vänta.
Samma när strömmen går och man ringer för att påtala, man hamnar nånstans på Gotland, typ, även om man ringer ett "lokalt" nummer. "Jaha, Uddevalla...det ligger på västkusten va? Jaså, snöar det där?" (fritt från förra året)

Värst var nog när jag ringde ett telefonkortsföretags svenska nummer (de skriver uttryckligen svensk kundtjänst) men hamnade hos en stackare i Indien (!). Han kunde inte lösa mitt problem, vilket kort sagt blåste mig på 100kr. (Håll er borta från Vectones/Eurocitys telefonkort!)

Sen är det såklart självklart att polisen måste prioritera. Man kan inte ha beredskap för allt. På kvällar/nätter är väl polisen oftast underbemannad. Men man bör då få bättre anvisningar och inte skickas runt i nära en halvtimme (eftersom det också tar av nödvändiga resurser).

Usch, blev långt inlägg det här. Men jag tycker kundtjänster blir sämre om de flyttas långt bort och centraliseras...generellt sett åtminstone. Sen ska folket som arbetar i kundtjänsten såklart inte kritiseras alltför mycket, det är inte deras beslut att de är underbemannade, sitter långt bort, etc.
Hannele
CITAT (Pirum @ 07-11-2005, 18:25)
Polisen bör vara kontaktbar dygnet runt, om än inte på alla orter så åtminstone i alla län.

Ja, självklart, men inte i alla icke-bråskande-kontorsärenden,
sånt kan man sköta på dagtid, på vardagarna.

Enkla anmälningar kan man fixa på internet också: http://www.polisen.se/
Och mycket annat.
Ophelia
CITAT (Hannele @ 07-11-2005, 18:30)
CITAT (Pirum @ 07-11-2005, 18:25)
Polisen bör vara kontaktbar dygnet runt, om än inte på alla orter så åtminstone i alla län.

Ja, självklart, men inte i alla icke-bråskande-kontorsärenden,
sånt kan man sköta på dagtid, på vardagarna.

Enkla anmälningar kan man fixa på internet också: http://www.polisen.se/
Och mycket annat.

Ja det går ju lätt om man vill anmäla. Tycker inte alls att polisen ska vara tillgänglig för enkla anmälan m.m. Jobbar själv inom statlig myndighet och jag anser att jag inte alls ska vara tillgänglig jämt för alla. Får den uppfattningen att vi är lite för bekväma/bortskämda med att få allt serverat på silverfat.

Tycker det är rent ut sagt KORKAT att förvara värdesaker i en låda, hur gärna man än vill tro att ingen kommer att hitta lådan. Värdefulla saker ska förvaras i kassaskåp.

Självklart ska polis, brandkår, sjukvård m.m. finnas tillhanda i akuta fall och då finns ju telefon 112 om det skulle vara så fallet.
Pirum
Nu var ju detta visserligen stöld från ett företag, vilket jag anser vara mindre allvarligt än stöld från privatperson. Men om man blir bestulen i sitt hem så menar jag att man bör kontakta polisen så fort man upptäcker stölden. Även om klockan är 23 på kvällen. Kan stölden antas ha skett nyligen så bör polisen såklart, om de inte har något bättre för sig, spana i området. Fähunden kanske är på väg till nästa hus. Förstår att polisen kanske inte kan skicka dit tekniker för att ta fingeravtryck och DNA redan samma natt, där är det ok om de kommer dagen efter.

Men visst, blir min cykel stulen kan jag väl vänta med polisanmälan tills imorgon. Inte om det gäller min bil dock, eftersom stulna bilar så ofta används i brottslig verksamhet.

Är medveten om att poliser ofta redan är överarbetande. Jag riktar min kritik främst mot stollarna som sparkat stora delar av den administrativa personalen så att polismän/kvinnor får vända papper istället för att jaga slödder, pack, avskum och drägg. (<= ord valda med mening, för det var sådana som rånade min gammelmormor, och bestal min mormor, men aldrig åkte fast)
Hannele
CITAT (Pirum @ 07-11-2005, 19:24)
Men om man blir bestulen i sitt hem så menar jag att man bör kontakta polisen så fort man upptäcker stölden. Även om klockan är 23 på kvällen. Kan stölden antas ha skett nyligen så bör polisen såklart, om de inte har något bättre för sig, spana i området.

Ja, akut är nånting helt annat. (Detta var inget akut, utan anmälan flera dagar efteråt.)
Dottern fick faktikst hembesök av polisen, när hon hade inbrott hemma.
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 07-11-2005, 00:11)
Dessvärre är det ingen blåögd skröna. Vi har liksom de flesta hotellen en hög med kvarglömda/tappade kreditkort som ligger i en välgömd låda. De ligger alltså inte öppet som FelixMatte skrev utan för att hitta den lådan så ska man veta var man ska leta också. Nu är det ju inte så att det är aktiva utan samtliga spärras hos kortföretaget så fort vi får in dem. De ligger hos oss i en månad innan de klipps och skickas till kortföretaget. Tjuven har således tagit helt värdelösa kort.

Med tanke på placeringen av lådan och att det gick så väldigt fort så tror både vi och Polisen att det är någon i personalstyrkan som inte jobbade som har kommit in och länsat.

Om någon mer vill anklaga mig för att ljuga här så maila gärna så kan jag scanna in polisanmälan åt er och skicka över den! mad.gif

// Andreas

Jasså, det handlade om värdelösa kort... jamen då var det väl eg ingen skada att de försvann.
Ang mobiltelefon och klocka så tycker jag att man får skylla sig själv om man lämnar dem obevakade... där tycker jag inte att försäkringsbolaget skall ge någon ersättning.

Nej jag misstror dig inte alls och har inte anklagat dig för att ljuga... jag brukar inte misstro folk men ... tyckte bara att det lät så osannolikt att man lämnade kontokort mm i olåsta utrymmen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon