josohl
Funderar som sagt redan på vårvinterns förodlingsprojekt. Tycker Femtunga (Scaevola aemula) är väldigt fina, men hittar inte nån som har frön till dem. Går de inte att fröså?
kerstin z5-6
är ingen expert på ettåriga växter men den kan vara en sådan som sticklingförökas -, en F 1 hybrid som blir annorlunda om den frösås -
Allt går förstås att så -men alt blir inte bra om det sås smile.gif
Man kan ju samla frö från sina egna o testa -annars vet säkert nån annan mer
Lady Hamilton
smile.gif Den information som jag har fått säger att det inte går att fröså femtunga. Och jag har inte heller hittat frön på nätet.
Så istället försöker jag nu att övervintra mina plantor från i somras och jag försöker även att rota sticklingar justnu.

( wub.gif Jag har även "tagit frön" från mina plantor, måste ju testa laugh.gif )
Eva i Skåne
Jag har också fått besked att de inte går att så. Har frågat bl a på Lilla Fiskaregatan i Lund och där brukar de kunna det mesta.
Sticklingar har jag försökt med flera gånger på sensommar/höst men de har inte velat sad.gif . Nu har jag klippt ner min stora planta för att se om den överlever, men tyvärr ser det inte heller så hoppfullt ut.

För min del lutar det nog åt att köpa nya plantor till våren.
Lady Hamilton
CITAT (Eva i Skåne @ 05-11-2005, 17:44)
.... ..Nu har jag klippt ner min stora planta för att se om den överlever, men tyvärr ser det inte heller så hoppfullt ut.......

Jag har mina i uterummet (ca 15*) Och placerade under belysning smile.gif än så länge ser det bra ut.

sad.gif Men sticklingarna de verkar inte vilja få några rötter
Eva St
Har försökt massor med gånger både att övervintra dem och att sätta sticklingar utan att lyckats och frö har jag inte hittat några på dem. Så det har blivit att köpa nya år från år. Om ni lyckas med era så är jag idel öra hur jag ska gå till väga. Hoppas det lyckas
Eva St
Lady Hamilton
CITAT (Eva St @ 06-11-2005, 00:58)
.....Om ni lyckas med era så är jag idel öra hur jag ska gå till väga..........

smile.gif Lovar att meddela om det går bra "hela vägen"
Eva St
Toppen!!!!!
Håller tummarna och väntar med spänning
Eva St
Lady Hamilton
laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon