Full version: Bedrägeriförsök!
*Felix matte*
Detta hittade jag på min Spraymail... går sällan in ochh kollar där... detta hade kommit 4-10-05. tilläggas kan att jag inte är kund i Nordea.

Rubrik:InternetBank NORDEA sakerhetssystem
Lägg märke till!

Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!!

Ärade kunder av InternetBank NORDEA. Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter

om vår bankens säkerhetssystem.

Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan

säkerhets nivå av era online-betalingarna.

Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den

upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så

fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken.

För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert

konto på den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i

motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar

för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå "Phishing" 's attackers stora

antal, som stiger ständigt.

Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod) var så snäll att pröva en gång till.

http://www.nordea-bank.net
................................................................................
..................................

ett gott försök var det men jag undrar om det verkligen finns någon som går på bluffen. unsure.gif blink.gif
Sylvia
Ja, det var ju en förstasdidestoff i kvällstidningarna då. Banken fick stänga av sin hemsida. Koreanerna hade helt enkelt kopierat hela bankens hemsida, men styrt kopian till sig själv för att få tag på pinkoder och kontonr. Men den dåliga svenskan avslöjade försöket genast och det var inte så många som gick på det.

Tänk på att INGEN bank någonsin frågar kunder något sådant per e-mail!!
*Felix matte*
Jag blev faktiskt full i skratt när jag läste... visst har jag hört om såna försök men konstigt att de skickar till en som aldrig varit kund i den banken.
blink.gif
netaave
CITAT (Felix matte @ 04-11-2005, 10:52)
Jag blev faktiskt full i skratt när jag läste... visst har jag hört om såna försök men konstigt att de skickar till en som aldrig varit kund i den banken.
blink.gif

ohmy.gif laugh.gif
LarsV
Inte fullt lika roligt är att en av mina arbetskamrater fått sitt företagskort kopierat vid en resa till Ungern. Nu sitter hon med oredovisade uttag på 112 tusen. Banken har gått hopp om att det ska lösas, eftersom butikerna i Frankrike (!) uppenbarligen inte begärt legitimation och då får butikerna själva stå för fiolerna, men hon mår inte så bra just nu.
karjo
Både jag och min sambo fick ett sånt där Nordea mail men ingen av oss varken är eller har varit kund där... Jag tror att de skickar till alla adresser de kommer över... rolleyes.gif
Ewa L
CITAT (Sylvia @ 04-11-2005, 10:49)
Men den dåliga svenskan avslöjade försöket genast och det var inte så många som gick på det.

För mig är det fullständigt ofattbart att öht någon gick på det, men det var det.
De blir iofs skadeslösa iom att banken ersätter dem, men ärligt talat: Hur dum/blåögd får man bli?

På mitt jobb var vi utsatta för virusattack för ett par år sedan. Storsläggan gick ut med ordern: Öppna inga okända e-mail, och om ni gör det: Vad ni än gör öppna inte den bifogade filen!!! Därefter en förklaring till varför.

Hur många som helst blev nyfikna och gjorde naturligtvis just detta. Tung suck!
Gossen Ruda
Jag fick aldrig nåt falskt Nordea-mail trots att jag är kund där. Helt klart ett diskrimineringsfall, vem skall man klaga hos?
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2005, 11:49)
Jag fick aldrig nåt falskt Nordea-mail trots att jag är kund där. Helt klart ett diskrimineringsfall, vem skall man klaga hos?

Klaga hos Nordea laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
karjo
laugh.gif Ja, du, det var ju ett svårt problem. Dagens i-lands problem tror jag! rolleyes.gif smile.gif tongue.gif
LarsV
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2005, 11:49)

En variant är ju att du anmäler din e-post-adress till verksamheter som håller på med spam-mail. Det lär inte vara så svårt att hitta. Skaffa en info@domän.com så ska du nog se att någon får nys på din existens. Sedan lär du kunna bli bedragen hur mycket som helst.

Lycka till laugh.gif
LadyG
Det är lite dråpligt egentligen, eftersom Nordea (eller någon annan svensk bank) aldrig skulle skicka mail om sådana saker. Det informeras alla kunder om när de loggar in på Internet. Dessutom har det ältats fram och tillbaka i media så jag förstår inte hur NÅGON kan ha gått på det.

Det är en hel annan sak att få sitt kort duplicerat. Det är inte så svårt, det finns portabla scanners som kan läsa av kort medan du sitter i bilen. En liten modul kopplas på utanpå bankomaten, kunden stoppar in sitt kort och modulen scannar av informationen på kortet och sänder den trådlöst till någon som sitter i närheten med en bärbar dator. Allt du behöver för ett lyckat bedrägeri finns att köpa i välsorterade datorbutiker.

Det är därför jag har två konton: ett dit pengarna kommer och ett annat som kortet är kopplat till. Innan jag spenderar slår jag en signal till bankens telefontjänst och flyttar över den summa jag behöver. Inte idiotsäkert, men ingenting är idiotsäkert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon