|
kerstin z5-6
04-11-2005, 11:32
Ska jag försöka göra något åt 20 meter ladugårdsvägg - Grus måste vara botten -eftersom var jag än gräver kommer underliga elkablar sen 40 talet upp --så djupgrävning blir svårt Det är en västerläge vägg så jag har försökt välja de som är robustare i växtsättet 10 försommar /tidigblommande Foetida /Hugonis vet jag ska dit men jag tar gärna emot tips på fler -de får blomma när de vill och behöver inte nödvändigtvis remontera z5-6 måste de stå ut med
Åh, vad roligt Kerstin min 10 m rabatt blev helt klar igår, men att ha 10 m till vad härligt ( det blir dyrt i alla fall ) det går in många rosor där. Ska du ha lite perenner också ? Jag har blandat in lite perenner som jag tycker särskilt mycket om och två klematis. Men vad roligt jag haft, tittat på nätet, läst böcker om rosorna och klurat en massa, det blir ju tomt nu när allt är på plats. Västerläge har jag till en massa rosor, det går utmärkt. Du får väl låta rosorna leta sig ner mellan kablarna, och fylla på med din limpjord Här några av mina nya rosor, som även borde klara din zon, men kanske har du alla ? Katharina Zeimet, Max Graf, Pergolesé, Henri Martin, Henry Kelsey, Cuthbert Grant, Marie Bugnet, Stanwell Perpetual, Schneekoppe, Freja, Constance Spry, två sista kanske är för klena ?
kerstin z5-6
04-11-2005, 15:39
Katharina Zeimet, Max Graf, Pergolesé,saknas -skriver dem till listan -för klena ?-nja, Freja lät kul -tar den med också
Om du vill ha en tidigblommande vit tuffing måste jag slå ett slag för Rosa Pimpinellifolia'Totenviksrosen'. Jag har en sådan och den är fullkomligt makalös när den blommar. Helt översållad av vita blommor som doftar otroligt!!! Jättefina mörka nypon blir det också....
/Stina
kerstin z5-6
04-11-2005, 15:54
Jag fick min Totenvikare i present av mina föräldrar som köpt den på Rosendals trädgård på Djurgården. Men jag TROR att Floralinnea också har den....
Värd vardenda krona många gånger om!!! Den blir dessutom stor FORT och den ska visst gå till zon 7 typ.....
/Stina
kerstin z5-6
04-11-2005, 19:43
Suck -måste ha den -Totenvik + en Austin Mary rose -jojo ,  fast Mary marcipanen får nog sitta i en varmare rabatt
Denna lista från Wij har jag på mina favoriter, 211 rosor för zon 5 vet inte om du sett den. Den har jag tittat på många ggr. 211 tuffa rosor
kerstin z5-6
05-11-2005, 00:11
Christina i Taxinge~
05-11-2005, 17:11
Kerstin, har du de lettiska rugosorna....? - Liga - ser ut som Marga = rosa flufffluff - Abelzieds = ljuv som äppelblom - Zaiga = gladfärgad = knallrosa - Pársla = vit - Guna = "syster till Zaiga", typ... Sen finns ju - Will Alderman = en nödvändig ros! - Scabrosa = stoooora nypon, men också stora, härliga enkla blommor - Perfume de l´Hay = doftbomb!!! Nickande blommor... - Morletti = många gladfärgade blommor, remonterar 20m.....ojojoj, lite avis......
Mina egna vinterdrömmar om rosorna handlar mest om vilka perenner jag ska samplantera med dem till våren. Min Rosengård är ju ganska ny, så hittills har jag bara odlat vaxbönor runt omkring dem.
Men nu är det nog dags. Hysat ogräsfri jord, många kvadratmeter att täcka... Kommer naturligtvis att kosta skjortan, om jag inte kan fixa huvuddelen genom frösådd...
Tänkte ha en låg buxbomshäck utmed all gångar, buxbom är ju enkel att sticklingsföröka, även om det tar lite tid. Några olika sortes clematis har jag redan satt längs staketet. Sen funderar jag på några höga perenner, som inte är alltför invasiva, mest i diskret blått och vitt. Kanske vita liljor, riddarsporrar, stormhatt, mjölkklocka, stor chrysanthemum, vit höstanemon, vit löjtnantshjärta, Astrantia och Thalictrum. Och så Digitalis och stockros bland tvåringarna. Som marktäckare är jag förtjust i en del av de nya sorterna Heuchera, men det blir nog för dyrt, måste hitta något jag kan fröföröka istället. I värsta fall får det väl bli min gamla favorit, dvärghäxörten.
Egentligen är jag inte så bra på perennrabatter, min trädgård är mera naturpark, där allt får komma upp lite som det tycker. Men just rosengården tänkte jag hålla lite mer formell. Den är ju också inhägnad, så för en gångs skull behöver jag inte tänka på rådjuren.
Vad brukar ni andra använda som samplantering med buskrosor? Alla tips mottages tacksamt
Viveka Eftersom jag satt så många rosor har jag tvingats vara stenhård med perennerna, vilka är favoriterna, resten har grannar och vänner fått. Men det blev många kvar ändå, här en del som jag gillar med mina rosor, Rudbeckia "goldsturm" Aklejor, Höstanemon, julrosor, alla olika Alunrot av dom röda och dom är jätte enkla att dela, köp 4 st och året efter har du 8 st eller mer, har dom i framkanten i alla rabatter, Lammöron, Silverax, Nävor , Iris, Tremastarblomma, Astilbe, Digitalis, Saxifraga, Dagliljor alla nya hybrider är jag svag för, olika Salvia, Pioner, vita Flox, och så har jag massor av liljor som trivs i min lätta jord, likaså har jag Allium gigantheum och Kirgislök runt om, dom blir fler med åren i sandig jord. Ihop med enggn. blommande buskrosor har jag många Viticella klematis som då blommar efter rosen i aug. dom finns i tusen färger och klipps ner på senhösten. Ta vad du gillar  inget behöver bli fel.  Irma Balsgårdsros och Allium gigantheum och Kirgislök
kerstin z5-6
06-11-2005, 16:47
Perennerna! -naturligtvis ska du så dem själv! enkelt och kul:) -är det stora ytor och många buskar kan du ju behöva 10 ,15 av varje sort Mina favoritsällskap till rosor är förutom lavendel som jag måste odla på annat ställe pga zonen ) Stäppsalvia salvia nemorosa Sandmalört- Artemisia stelleriana lammöron-Stacys byzantina Perenn risp -Limonium tataricum , eller latifolium tex -finns flera färger vit , lila , blå i olika höjder Variegerad brudslöja gypsofilia -eller den vanliga Riddarsporrar särskilt oxypetalum som ite blir så hög och som är diskret blå 30 -40 cm Alla går fint att så själv  (De finns i mitt perenna album och på bilder av rosrabatterna )
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-11-2005, 20:43) Suck -måste ha den -Totenvik + en Austin Mary rose -jojo ,  fast Mary marcipanen får nog sitta i en varmare rabatt  Kerstin - även Rosenposten har nu Totenvik! /Stina
CITAT Vad har du för rosor??? Tja, vad har jag? En hel del, faktiskt. (Även om jag är nybliven rostok har jag svårt att hålla måtta). Mest är det myskrosor och andra gammaldags, doftande buskrosor, en hel del Austinrosor, några Ramblers och så en del udda impulsköp från diverse realisationer. Och alla möjliga färger föstås, även om jag försökt samla dem lite i färggrupper vid planteringen. Det är mest Rosengården jag behöver samplantering i, buskrosorna på ön växer så kraftigt att inte mycket mer lär ha en chans på det begränsade utrymmet. Här är en lista: ÖN: Celeste Complicata Comtesse de Lacépède La Reine Victoria Moyesii Geranium Rose de Rescht Princesse de Lamballe Prairie Dawn NATURPARKEN: Abbotswood Aksel Olsen Helenae Hybrida Moyesii (arten) Rubiginosa, (vanlig äppelros) Splendens Arvensis Venusta pendula HUSVÄGGEN: New Dawn Flammentanz ROSENGÅRDEN: Alchymist Ballerina Chinatown Comptes de Champagne Constance Spry Crown Princess Margaretha Felicia Francesca Ghislaine de Féligonde Gloire de Dijon Golden Celebration Graham Thomas Ingrid Bergman Happy Child Jaqueline du Pré Leander Le Reve Lichtkönigin Lucia Ludlow Castle Menja Moonlight Pegasus Queen of the Musks Sahara Santana Schneewalzer Schneewittchen Tess of the d’Urbervilles Tivoli Trier Wilhelm
CITAT (Viveka @ 07-11-2005, 01:19) (Även om jag är nybliven rostok har jag svårt att hålla måtta). Det tillhör sjukdomsbilden!!
AnnammA
10-11-2005, 00:53
Rosendrömmar blandade med Clematis: Min man fick tag på en armeringsmatta som blivit kvar på ett bygge till en billig peng. Det kan bli en tunnelformad gång att klänga Clematis och en hel drös med underbara rosor kring... AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|