Full version: Spinn på Mandevillan
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej,

upptäckte förra veckan att min fina mandevilla på balkongen hade fått spinn. Eftersom den säkert var 4-5 meter redan så klippte jag av allt ca 1 meter över jorden.

Vad kan man göra i förebyggande syfte eller ifall det finns något kvar på stammen?

Vill ju så gärna ha den kvar.

Elisabeth
Sara
Det lilla man kan göra (om man inte har kvar något av den gamla skolans kick-ass giftcocktails) är väl att motverka spinnkvalstrernas idealförhållanden; nämligen varmt och torrt. Duscha och ställ ut i kylan alltså. Duscha med hård stråle och var noga med undersidan av bladen där de gillar att häcka. Upprepa till förbannelse! wink.gif

(Och se till att sätta den i karantän, så den inte smittar de andra.)
Att flytta ut den stora krukan går inte och så klarar inte Mandevillan frost ifall det blir nattfrost. När den börjar att växa igen, växer den snabb. Och att flytta en slingerväxt ut och in är omöjligt.
Lika omöjligt är det att gå med vattenslangen på balkongen, jag vill ju inte fördärva min inglasade balkong ( golvet ect) samt att grannarna under säkert inte skulle bli så glada på mig om jag ginge med vattenslangen där.

Och varmt blir det ju där, ibland för varmt. Men nu är vi redan en hel del på landet och då kan jag inte åka hem varje dag för att öppna och stänga. Samtidigt vill jag ju inte fördärva allt annat som står där och inte är avhärdat än.
Många problem alltså samtidigt.

Edelweiss
Almdalen
Det verkar som om din Mandevillan har gjort sitt, du får nog välja den eller allt annat. Eller kan du inte flytta den till landet, duscha ordentligt ställ på kyddat läge svep in i fiberduk( så den klarar kylan) så be en bön att den inte fryser!!
wacko.gif wacko.gif
Ingegerd
Nutten
Placera stora skålar med vatten precis vid din Mandevilla, så avdunstar vattnet och gör att det blir fuktigare där! Motverkar åtminstone den torra luften...

Du kan också införskaffa biologisk bekämpning om du nu ändå inte hade öppet på din inglasade balkong. Predator säljer rovkvalster (Phytoseiulus) som är vad som behövs när man har spinnkvalster. Ta en titt på deras hemsida så kan du läsa mer om det! http://www.predator.se

Senare på säsongen när du väl har öppet på balkongen så har man ibland turen att få in naturliga fiender helt gratis, såsom gallmyggor och nyckelpigor.

Hoppas din Mandevilla klarar sig!
rolleyes.gif
Nu har jag sprayat min Mandevilla idag, får se hur den klarar sig.
Rovkvalster är kanske något att tänka på. Skall gå in på deras hemsida.

Att ha öppet går ju bara när man är hemma. Men på sommaren är vi mycket på landet och då kan det bli varmt och instängd på balkongen. Jag vet att det är ett problem men går inte att ändra på. Hellre slänger jag ju plantan än att fördärva balkongen. Även om det skulle göra ont eftersom jag har dragit upp den från frö. Och den är vackert när den blommar

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon