Full version: Sena rosor...
Viveka
Jag vet att det fanns än tråd med detta ämne förra året, men jag är för lat för att gräva fram den. Så jag startar en ny istället.

Vilka rosor blommar blommar fortfarande hos er så här på höstkanten?

Hos mig är det Moonlight, Menja, Ballerina, Comptes de Champagne, Wilhelm, Pegasus, Graham Thomas - och så förstås den outtröttliga New Dawn, som vi ibland plockar knoppar av på julafton.
Kajsa
Ja, myskrosorna är otroliga, Mozart är den som hänger med längst här.
Men enstaka blommor av alla rabattrosor och Kanadarosor finns ännu kvar, konstigt varmt i höst och det gör väl sitt.

Austinrosen Mary Rose håller ut ännu.

Kerstin, om du ser detta, denna ros finns i Ockelbo Wij, zon 5
den måste du ha i nya rabatten biggrin.gif Sagolik
fruberglund
Mozart, Ingrid Bergman & Heidelberg som är helt makalös och blommar med stora klasar biggrin.gif
kerstin z5-6
Jösses! smile.gif Ja DEN måste jag också ha ... hummelihum ...
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hos mej blommar Morden serien -de är de mest korkade -medan Explorer och andra fattat att det är dags att slänga av sig löven -och avmogna .. blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
stina
CITAT (Kajsa @ 04-11-2005, 17:49)
Ja, myskrosorna är otroliga, Mozart är den som hänger med längst här.
Men enstaka blommor av alla rabattrosor och Kanadarosor finns ännu kvar, konstigt varmt i höst och det gör väl sitt.

Austinrosen Mary Rose håller ut ännu.

Kerstin, om du ser detta, denna ros finns i Ockelbo Wij, zon 5
den måste du ha i nya rabatten biggrin.gif Sagolik

Jösses, vilken skönhet!!! har kommit på att jag är totalt såld på rosor som ser ut att vara gjorda i marsipan....

/Stina
mulle
Ingrid Bergman, Diamond, White cover och New dawn blommar hos mig!
Mulle
zaaritha
Peace
Åsa, mälardalen zon 2
Mozart, Stanwell Perpetual och Rose de Recht har stora knoppar så håller det milda vädret i sig så slår de ut ganska snart.
Anki på Öland
Har bara 2 rosor, Läckö Slottsros och Fairy - båda blommar fortfarande härnere.
Anki
zaaritha
Läckö slottsros??
Immix
Sommerwind hänger med än!
MB1965
Mina Peer Gynt har gott om gula fina rosor - och knoppar ännu. Faery rosorna med, trots att de börjat tapap sina blad.

mvh
Sagosessa
Den enda av mina rosor som fortfarande blommar och bär mycket knopp är Lichtkönigin Lucia.
Little White Pet har somnat in för länge sedan (tror det beror på att solen inte når henne längre).
Cilla
Ännu någon eller några blommor kvar hos mig:

HC Andersen - mest frosttålig av alla jag har (V, ID)
Graham Thomas - brukar blomma länge (V, G)
Rhapsody in Blue med många hoppfulla knoppar (V, G)
Ferdinand Pichard - en blomma kvar efter sista blomningen (V, G)
Mozart - den som står på bästa stället (ID)
New Dawn - den av 3 plantor som verkar vilja växa här
Ronja - två blommor ännu (ny hos mig)
Calypso - en blomklase kvar (ny hos mig)

Men det är inte bara fördelar med de som blommar länge. Några av mina behöver bevattning för att klara det, V. Andra behöver en extra giva gödsel på sommaren, G. Några har inte doft, ID.
AnnammA
Ghislaine de Feligonde är helt fantastisk! Annars blommar min Bonica och Alfred Carriere också, fast Ghislainen är värst!Sedan är det också så tyvärr att rådjuren har hindrat en del av de andra som kunnat blomma mad.gif

AnnA
AndreasBlomquist
Mina Sommerwind blommar fortfarande för fullt!
lilla mamma
Mina rosor är tvångsvintrade och täckta med löv, orkade inte krångla mer när november kom
mamamaggan
CITAT (Anki på Öland @ 05-11-2005, 11:42)
Anki

Säger som Zaaritha - Läckö slottsros?

Anki, hur ser den ut? Var får man tag på den? Är det en ny eller gammal sort? I mina öron låter det som en gammal sort.
Anki på Öland
CITAT (mamamaggan @ 11-11-2005, 22:23)
CITAT (Anki på Öland @ 05-11-2005, 11:42)
Anki

Säger som Zaaritha - Läckö slottsros?

Anki, hur ser den ut? Var får man tag på den? Är det en ny eller gammal sort? I mina öron låter det som en gammal sort.

Har svarat i den separata tråden.
Anki
Sommartorparn
Hos mig blommar Aloha, Peace, Flammentanz och Rödhätte.

Rödhätte wub.gif

är den ros jag särskilt vill slå att slag för. På sommaren tycker jag inte den är så märkvärdig men så här års är den underbar. Den har en kraftigt röd färg som tränger igenom novembermörkret. Bleka rosor, även om dom i princip har vackra blommor, gör sig inte alls så här års. Flammentanz har varit fin hela hösten, och blommat med många blommor, men det tror jag inte hör till vanligheten att den gör.
Kajsa
Rödhätte står högt på önskelistan Rödhätte kan bli gammal, man vet ex. som blivit 50 år
vanlig på kyrkogårdar enligt LÅG.
Såg den i sommar på Åsby och tyckte inte färgen stämde med
alla bilder jag sett, den var mer röd än lila.
Vad tycker du ?
Sommartorparn
CITAT (Kajsa @ 20-11-2005, 15:34)
Rödhätte står högt på önskelistan Rödhätte kan bli gammal, man vet ex. som blivit 50 år
vanlig på kyrkogårdar enligt LÅG.
Såg den i sommar på Åsby och tyckte inte färgen stämde med
alla bilder jag sett, den var mer röd än lila.
Vad tycker du ?

Jag tycker Rödhätte har en svårbeskrivlig röd färg som skiftar med väderleken och årstiden. Inte lika röd som flammentanz, inte heller sådär karmin som dom gammeldags röda rosorna. Kanske en dragning åt cerise? Möjligen är det ett optiskt fenomen som gör att den cerisa tonen kommer fram som mest när solen står lågt, vilket gör rosen nästan självlysande så här års, särskilt i motljus, samtidigt som den kan se normalröd ut en vanlig sommardag.

Blev du något klokare? rolleyes.gif

Jag kan maila några bilder till dig. Har just nu inte tålamod med att skapa album.

Bilden på Flora Linneas hemsida tycker jag är alltför rosa, men färgen är korrekt beskriven som "ceriserosa till klarröda blommor".
Kajsa
Maila gärna över lite bilder.
Men visst ska du göra ett album här, vi är jättenyfikna biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon