Full version: körsbärsträd
ninnisky
Vårt skuggmorellträd är ca 20 år gammalt. Vi har klippt det hårt eftersom vi inte har plats för ett stort träd. Vi har alltså trädet för formens och de vackra bladens skull, inte för bärens.

Men till saken; barken har mycket lavar. Vilket är bäst att göra - borsta eller tvätta bort eller att inte göra något alls.

Så småningom ska trädet bort- men inte riktigt än!
Åsa, mälardalen zon 2
Lavar på träd är bara positivt det innebär att luften där du bor är ganska fri från föroreningar. Lavarna skadar inte trädet. Vissa säger att lavar innehåller skadedjur men de innehåller ju även nyttodjur så jag tycker att man ska behålla dem det äör onödigt arbete att ta bort lavarna.
Cilla
Jag håller med Åsa. Ingen forskning eller några studier jag sett visar att lavarna eller livet i dem skulle skada träden, och jag har kapat mängder av träd med lavar och mossa för att se om det finns tillstymmelse till försvar, rötangrepp eller missfärgad ved där lavar och mossor suttit. Det finns inte.

Mer eller mindre sterila miljöer för träd finns hos stadsträden där man mycket sällan ser lavar eller mossor på dem och där de slipper många skadeinsekter som träd har i skogen. (De "slipper" naturlitgvis också sina vänner bland insekterna.) Stadsträd är de mest vårdkrävande som finns och för att de ska kunna bli gamla krävs stora mänskliga insatser.

Min slutsats är att sterila miljöer för träd skapar mer arbete för människor än miljöer där många insekter, svampar, djur, växter lever tillsammans. Lav och mossa får därför vara kvar på alla träd jag har hand om.
ninnisky
Tacka för era trevliga och kompetenta svar! Vi låter lavarna vara kvar smile.gif smile.gif
cato
Tack Cilla!
Det var kul att höra din åsikt om lavar på fruktträd.
Jag var påväg att skriva redan då jag såg Åsas inlägg.

Det visades ett program på TV för ett tag sedan. Det var från Tommarps gamla fruktodling, där man borstade gamla fruktträd och påstod att det var viktigt med rengöring av träden.
Jag har aldrig sett eller hört att någon fruktodlare haft besvär med mossa och lavar på träden, och anser därför liksom ni att det är helt onödigt att gå på dessa med skurborste eller högtryckstvätt, som jag vet att någon gjort efter att sett programmet.
Hälsningar
CATO

1
Big Gardener
Det finns en tråd här på forumet där just det programmet diskuterades ganska ingående.
Cilla
Ja det finns minst en tråd som tar upp detta med mossa och lavar. TVs inslag i Gröna Rum där man borstade träd har dock haft sådan effekt att ämnen dyker upp ideligen.

Jag önskar att de gjorde ett inslag om JORDFÖRBÄTTRING för träden, och att det fick sådan spridning som detta med stamborstning har fått. Ett par timmars arbete med ytlig luckring av jorden i marken under yttre kronan gör bevisad effekt för träden, medan ett par timmar med rotborsten antagligen inte har effekt alls (i bästa fall).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon