Full version: Plommonträd
syrolis
Hej,
Efter att ha tagit över en trädgård med allehanda växter så har vi ett problem.
Det står ett plommonträd i ett hörn där full sol finns. Det har växt ca 6-7 år på plats och beskurits bara någon gång och nu ser det tätt och vildvuxet ut med långa skott.
Det har enligt uppgift aldrig blommat eller burit frukt.
Plommonsort är okänt men skulle vara någon rödlila variant?

Plommon vore gott så det är klart att vi gärna vill behålla trädet. Men går det beskära vettigt och få det i blom? Det är i dagsläget ca 4-5 m högt.
Grenarna är uppåtsträvande och årsskotten långa och ej beskurna de senaste 3-4 åren vad jag kan se...
Några tips?

Eller ska vi låta en fackman göra jobbet eftersom det är så vildvuxet och svårbeskuret?
Jag antar att det ska beskäras i juli/augusti.
Kanske går det inte att rädda alls och vi får satsa på ett nytt någon annanstanns i trädgården?

Plommonträdet
Åsa, mälardalen zon 2
Plommonträd brukar inte behöva så mycket beskärning när det är uppväxt, det man kanske kan göra är en mycket liten gallring genom att ex. ta ur några grenar i trädet så att det blir ljusare i kronan, det går bra att beskära i juli-aug. Beskärning brukar stimulera tillväxt inte blomning, plommon har ett annat växtsätt än äppelträd det är normalt att plommon får långa spretiga grenar, det är OK, plommonträd får se ut som plommonträd. En sak man kan prova är jordförbättring genom att ta bort gräsmattan under trädet och ex. gräva ner kompostjord och ev. så gröngödslingsgröda under trädet. Släng inte ut gödning med mycket kväve i nära trädet då kan det satsa på tillväxt och inte blombildning, ex. gräsmattegödning brukar vara ganska kväverikt.

Mystiskt att det inte har blommat, ofta när folk säger att deras träd inte blommar beror det på att folk har klippt bort alla blomanlagen men det är ju inte fallet här med tanke på att det bara beskurits en gång. Eller så beror det ofta på att trädet sitter i skugga men detta träd satt ju soligt.

Bor du längre norrut? Isåfall kan det tänkas att trädet är dåligt härdigt och blomknopparna frusit bort varje år.

Eller så har du helt enkelt fått ett "måndagsexemplar" (= en växt som trots perfekt skötsel och perfekta odlingsförhållanden bara tjurar och just aldrig blir något, ofta är det då något fel med själva plantan)

Satsa för säkerhets skull på ett nytt plommonträd som placeras väldränerat och soligt. Välj då en sort som ni vet är härdigt i eran växtzon + finns det få plommonträd i området välj en självfertil sort ifall ni inte vill plantera flera.
syrolis
Tja, plommonträdet står ganska utsatt för väder och vind i zon II. Kanske har vi zon III just där i trädgården?
Det finns ingen skugga från söder och den har gott om kvällssol.

Nej det ska inte ha blommat eller gjort en antydan till blommning. I och för sig tror jag aldrig att trädet har gödslats heller...
Men det verkar växa kraftigt och bär gott om grönska (vi har bott i ett år)

Frågan är bara hur jag beskär det om jag ska testa att ha det kvar nåt år under tiden jag väntar på nästa plommonträds blommning.
Får väl läsa någon bra bok. Det finns väl en hel uppsjö.
Nackdelen är bara att i de flesta böcker beskrivs uppbyggnaden från ett ungt träd och inte "föryngring" av ett vildvuxet äldre... tongue.gif

Körsbärsträdet däremot som står 6-7 meter från plommonträdet blommade förra året och bar några frukter.
KURT
Endel sorter kan ta lång tid på sig att ge frukt. Ett allmänt gulplommon kan man få vänta i upp till 10 år innan det ger frukt (satsar på tillväxt istället) medan tex Opal kan blomma och ge frukt efter bara 1-2 år. Om det växer kraftigt så skulle jag inte vara orolig, förmodligen bara en sen sort. Ofta kan det snarare vara bra om trädet får växa till sig ordentligt innan det ger en massa frukt, då håller trädet destå längre. Om det är väldigt långa spretiga skott så kan man klippa bort dessa, men som påpekats så bryter inte plommon nya skott vid beskärning.

Ex på plommonsorter:

http://www.algonet.se/~reinisch/plommon.htm
Cilla
Det ser ut som att trädet kapats mer eller mindre rakt av på samma höjd för kanske 3-4 år sedan. Om det är så, innebär det att de grenar som växt efteråt inte uppnått blomålder ännu. Dessutom stimuleras trädets grentillväxt, inte blomsättning, av beskärning.

Som Kurt skriver tar vissa sorter många år på sig att bilda blomanlag. Kombinerar man det med felaktig beskärning kommer inga grenar i blomåldern. Jag har sett 20-åriga plommonträd som aldrig blommat, i stort sett alltid pga beskärningen.

Stenfruktsträd beskärs inte för föryngring. De flesta plommonträd behöver knappt beskäras alls. Man tar bort döda grenar, grenar som skaver hårt mot varandra, och ibland fruktgrenar som växer långt in och ned i kronan. Men ofta klarar plommonträden detta själva - de grenar osm växer illa dör av sig själva.

Ett annat osm kan behöva göras är lyftning vid grenklyka för att lätta grenar som bär tung frukt långt ut, men om du inte har frukttyngdsproblem behövs ju inte den beskärningen.
syrolis
Vill bara tala om att plommonträdet blommade för första gången i år laugh.gif
Nu väntar vi spänt på att frukten ska mogna (det blev en hel del) och vi får reda på vilken sort vi har ...

Men trädet är verkligen vildvuxet. Någon beskärning behövs. Ska vi vänta med beskärning tills efter frukten är skördad?
Järfälla
Nej, man BEHÖVER ju inte föryngringsbeskära. Men när man inte själv fått bestämma, utan tagit över en tomt i o m husköp så är det lätta att tycka att gamla fruktträd står "fel".

Vi har ett plommonträd med urgod frukt som inte får bli ett "högt träd". Det är ju ett svårt dilemma... Jag VILL helst inte hålla på beskära, men jag vill hålla ner det i storlek. När jag beskär kommer en massa skott... En ond cirkel. Det gäller att beskära LITE varje år... Det ryms ingen fler träd på vår lilla tomt heller. Och vi njuter av blom och frukt, så vill gärna inte ta bort det heller.

Det är samma sak med ett rätt så stort körsbärsträd, varje år tar jag bort några av de högsta och "vidaste" grenarna.

Äppelträd är betydligt enklare, och blir bara snyggare med "rätt" beskärning.

Jag skulle behöva en mer utförlig bok om hur man beskär träd - när man MÅSTE. Tycker jag har lyckats hyffsat ändå, träden ser inte stympade eller "art-främmande" ut - än så länge... (Ser värre ut i många andra trädgårdar!) Körsbärsträdet är på nåt sätt enklare än plommonträdet ändå.
Cilla
Det finns tyvärr inte en bra bok om beskärning tycker jag. Man måste läsa mycket och det bästa finns i forskning, på kurser och i praktik när man ser hur proffs jobbar.

Ska man välja endast en bok är det Alm/Vollbrechts Beskärningsboken som är den bästa. Många andra som säljs med fina bilder dammar liv i många bilogiska myter i trädbeskärningen.

Om man ställer sig framför trädet och börjar med att ställa sig frågan vilka grenar man ska ta eller hur ska trädet se ut så blir beskärning svårt. Enklare blir det om man lär sig att tolka och se hur trädet mår och vad det behöver. Tyvärr tar inte ens beskärningsboken upp hur man diagnosticerar träd innan man beskär.
Ingrid på Västkusten
Jag skaffade Den nya beskärningsboken samt en till - en engelsk en - av harry Baker - konsten att Odla frukt å bär - kom ifrån Trädgårdsantikvariatet. Denna är ju en RHS/Wisley handbok och är en bra bok två :-)) fast jag sätter 'Den Nya Beskärningsboken' högre.
Och jag är nybliven fruktträdplanterare kanske skall tiläggas - det tog sex år här innan det kom tre i backen :-))

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon