Linda_A
Är det några problem att hålla flera hoyor i samma kruka, har en stor kruka som kan stå på golvet och jag funderar lite på om man kan sätta ihop flera hoyor i den?

Är det något som säger att detta inte funkar?
yenny
Jag har hört att de flesta inte vill ha så väldigt stora krukor... alltså trångt om rötterna... men vissa kanske vill ha stora krukor, så de sorterna borde ju funka!?
zaaritha
Beror ju helt på vilka hoyor det är!!
De har ju olika betingelser för att trivas!!
maimiti
Är det arter som behöver likvärdig omvårdnad så borde det inte vara några problem. Ex carnosa, pubicalyx och pottsii i en och samma kruka borde funka.
peppci
Jag har lite i en ampel. Växer fint.
Linda_A
Yenny: Det vet jag med, därför tänkte jag att man kunde "fylla upp" krukan med flera olika sorter.

zaaritha: Det förstod jag med. wink.gif Men det säger inget om att det inte funkar, eller vilka som skulle funka.

maimiti: Min tanke med. Jag gissar att jag får ha en lampa/lysrör över den.
Borde man undvika småbladiga eller något sånt? På föreläsningen nämnde Arne att de hoyor med mörka blad kräver mindre ljus. De som du nämnde är ju faktiskt rätt bra. Plus att det blir relativt fuktigt då krukorna ska stå på en varsin sida av akvariumet.

Peppci: Jag förstod inte vad du menade, har du flera olika i en ampel eller har du lite i en ampel som växer bra?

Tack för svaren.
yenny
CITAT (Linda_A @ 05-11-2005, 10:45)
Yenny: Det vet jag med, därför tänkte jag att man kunde "fylla upp" krukan med flera olika sorter.

Jo jag tänkte nog att du redan viste det...
Det jag tänkte men visst inte skrev (var kanske lite trött)
var att rötterna kanske vill ha stoppet av en kruk kant... om man har en stor kruka så kan ju rötterna vandra vart de vill... det finns ju inget riktigt stopp.... fast å andra sidan det finns det ju inte heller där växterna lever i naturen...
du får testa helt enkelt... ta sticklingar av de du vill ha ifall det inte skulle gå... så du inte blir av med de små skönheterna ifall det inte funkar. smile.gif
Linda_A
CITAT (yenny @ 05-11-2005, 14:57)

Jo jag tänkte nog att du redan viste det...
Det jag tänkte men visst inte skrev (var kanske lite trött)
var att rötterna kanske vill ha stoppet av en kruk kant... om man har en stor kruka så kan ju rötterna vandra vart de vill... det finns ju inget riktigt stopp.... fast å andra sidan det finns det ju inte heller där växterna lever i naturen...
du får testa helt enkelt... ta sticklingar av de du vill ha ifall det inte skulle gå... så du inte blir av med de små skönheterna ifall det inte funkar. smile.gif

Nä det har du rätt i. biggrin.gif Kunde skrivit ut det.

Är det inte bättre att börja med stora plantor som har ett bättre rotsystem? Jag gissar mest på här. wink.gif

Plus att jag får en orsak till att shoppa loss på blomsterlandet.
Men mera seriöst så kunde det ju bli snyggt om man med tiden kunde låta hoyorna klättra på väggen runt akvariumet.
yenny
CITAT (Linda_A @ 05-11-2005, 14:05)
Är det inte bättre att börja med stora plantor som har ett bättre rotsystem? Jag gissar mest på här. wink.gif

Plus att jag får en orsak till att shoppa loss på blomsterlandet.
Men mera seriöst så kunde det ju bli snyggt om man med tiden kunde låta hoyorna klättra på väggen runt akvariumet.

jo det är ju sant förståss.... men ta sticklingar då på nyinköpen på en gång att ha i reserv... ifall det inte går i de stora krukorna.

Jag tror också att det kunde bli snyggt... så blir det lite jungel runt akvariet!

så shoppa på du biggrin.gif
Linda_A
CITAT (yenny @ 05-11-2005, 15:31)
jo det är ju sant förståss.... men ta sticklingar då på nyinköpen på en gång att ha i reserv... ifall det inte går i de stora krukorna.

Jag tror också att det kunde bli snyggt... så blir det lite jungel runt akvariet!

så shoppa på du biggrin.gif

Det ska jag göra.. biggrin.gif Kan ju byta bort dem sen i sånt fall. biggrin.gif

Min tanke med.
maimiti
maimiti: Min tanke med. Jag gissar att jag får ha en lampa/lysrör över den.
Borde man undvika småbladiga eller något sånt? På föreläsningen nämnde Arne att de hoyor med mörka blad kräver mindre ljus. De som du nämnde är ju faktiskt rätt bra. Plus att det blir relativt fuktigt då krukorna ska stå på en varsin sida av akvariumet.

Jag skulle inte blanda småbladiga med storbladiga, men inte för att de skulle vara mer eller mindra ljuskrävande utan för att de avdunstar vätska olika fort. En storbladig hoya avdunstar oftast fortare än de småbladiga av den enkla anledning att det finns mer bladyta. Generellt sett torkar jorden fortare hos en storbladig än en småbladig (nu tar jag ingen som helst hänsyn till ev kristaller i jorden, mossa eller annat man kan blanda i...)

Så, skulle jag samplantera skulle jag välja arter som har ungefär samma bladstorlek och i övrigt vill ha ungefär samma odlingsförhållanden. Jag tror att det är lättare att få lyckat resultat då...

En lampa över är nog ett måste om de inte ska stå i närheten av ett fönster.
Linda_A
maimiti:

Tack för alla råden. jag tror att jag ska satsa på carnosa, australis och någon pubicalyx sort. (blir kanske billigaste att testa med dessa med. ) Finns det en 4 som passar så där på rak arm? Vill gärna ha två sorter i varje.
maimiti
CITAT (Linda_A @ 05-11-2005, 21:50)
maimiti:

Tack för alla råden. jag tror att jag ska satsa på carnosa, australis och någon pubicalyx sort. (blir kanske billigaste att testa med dessa med. ) Finns det en 4 som passar så där på rak arm? Vill gärna ha två sorter i varje.

H. australis är inte lika tålig som pubicalyx och carnosa. De flesta australisvarianterna gillar inte att stå torra, vilket pubicalyxer och carnosor kan göra ett tag utan att ta skada.

H. carnosa, pubicalyx, pottsii och vitellina skulle jag kunna tänka mig att ha tillsammans. H. diversifolia och pentaphlebia kan passa in där med...
Linda_A
maimiti: Tackar så mycket för dina råd.

När jag låg och läste hoyatelegraften såg jag att de hade haft en stor kruka med en "massa" olika i. (på en utställning visserligen)

Jag ska kolla upp dessa som du nämner! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon